2024-04-29, 09:50
Medlem
Comitiums avatar
Behöver regeringen stärka sin makt vid krig och kriser? En parlamentarisk kommitté har framlagt förslag om detta: ”Stärkt konstitutionell beredskap” (SOU 2023:73).

Man frågar sig vilken sorts kriser det handlar om? Ska sådant som flyktingkrisen, Coronapandemin, Ukrainakriget eller terrorhoten ge regeringen rätt att införa undantagstillstånd och kunna besluta förordningar (dekret) som kan upphäva alla sorters lagar och regler, även grundlagsregler?

Om inte - vad krävs för sorts kris som inte Riksdagen kan snabbehandla lika snabbt som regeringen? Riksdagen kan faktiskt redan nu expressbehandla lagstiftning just vid kris.

Adam Danieli, jurist på Tankesmedjan Timbro, är i dagens SvD 29/4 väldigt kritisk till kommitténs förslag och skriver: ”Säg nej till undantagstillståndet”.

Jag utgår från att Danieli har förstått förslagen i betänkandet och häpnar över att det inte har lett till någon mediadebatt. Gubbängen är en loska i Atlanten jämfört med detta hot mot demokratin som jag uppfattar förslagen.

Vad tycker ni?
Citera
2024-04-29, 09:58
Medlem
Detta låter inge vidare allt som ger våra galningar till politiker mer makt borde vi som befolkning motsätta oss förstås.
Citera
2024-04-29, 10:30
Medlem
Allt vad så kallade foliehattar i decennier har påvisat är agendan kommer nu med stormsteg upp till allmän beskådan, men svensken kommer nog ändå rulla med på diktator kulan, där finns ju så många hot numera - högerextrema, islamister, vänsterextrema, Ryssar, Nordkoreaner, Kineser, Iranier, Sprängningar, skjutningar, hackare …och inte minst Klimatet
Citera
2024-04-29, 10:35
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Detta låter inge vidare allt som ger våra galningar till politiker mer makt borde vi som befolkning motsätta oss förstås.

Ja förslaget verkar mycket märkligt eller rent häpnadsväckande som jag skrev.
Citera
2024-04-29, 10:38
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Allt vad så kallade foliehattar i decennier har påvisat är agendan kommer nu med stormsteg upp till allmän beskådan, men svensken kommer nog ändå rulla med på diktator kulan, där finns ju så många hot numera - högerextrema, islamister, vänsterextrema, Ryssar, Nordkoreaner, Kineser, Iranier, Sprängningar, skjutningar, hackare …och inte minst Klimatet

Klimatet ja. Var det inte professorn i filosofi Torbjörn Tännsjö som tyckte att vi nog borde införa diktatur för att kunna hantera klimatkatastrofen? Är det honom som kommittén har lyssnat på?
Senast redigerad av Comitium 2024-04-29 kl. 10:40.
Citera
2024-04-29, 10:53
Medlem
Comitiums avatar
Rättelse
Betänkandet har nr SOU 2023: 75
Citera
2024-04-29, 13:18
Medlem
diseuses avatar
Något jag har märkt är att i var och varannan tråd säger folk här på Flashback att det är dags att politikerna utlyser undantagstillstånd. Många verkar utgå ifrån att politikerna redan idag har de slags extraordinära befogenheter som det här förslaget skulle ge dem. Så därför tror jag inte de riktigt fattar att det som föreslås ens är en förändring.
Citera
2024-04-29, 14:03
Medlem
Olduvais avatar
Och här är en länk till SOU 2023:75

Deras exempel på "fredstida kriser" visar ju direkt vart det här är på väg.
Värmeböljan 2018, Utbrottet av afrikansk svinpest 2023, Finanskrisen 2007–2008, Tsunamikatastrofen 2004.

Denna typ av händerlser ska alltså rättfärdiga att riksdagen ger regeringen speciella befogenheter att använda mot medborgare? Nä, det låter inget bra.
Citera
2024-04-29, 15:50
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Något jag har märkt är att i var och varannan tråd säger folk här på Flashback att det är dags att politikerna utlyser undantagstillstånd. Många verkar utgå ifrån att politikerna redan idag har de slags extraordinära befogenheter som det här förslaget skulle ge dem. Så därför tror jag inte de riktigt fattar att det som föreslås ens är en förändring.

Ja det är märkligt att alla de på Flashback som längtar efter undatagstillstånd inte hurrar över förslaget. Ganska tyst.Konstigt.
Citera
2024-04-29, 15:52
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Och här är en länk till SOU 2023:75

Deras exempel på "fredstida kriser" visar ju direkt vart det här är på väg.
Värmeböljan 2018, Utbrottet av afrikansk svinpest 2023, Finanskrisen 2007–2008, Tsunamikatastrofen 2004.

Denna typ av händerlser ska alltså rättfärdiga att riksdagen ger regeringen speciella befogenheter att använda mot medborgare? Nä, det låter inget bra.

Kanske Gubbängen är anledning till undantagstillstånd?
Senast redigerad av Comitium 2024-04-29 kl. 15:57.
Citera
2024-04-29, 17:06
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Kanske Gubbängen är anledning till undantagstillstånd?
Näe, att ett gäng blöjnassar bråkar är inget skäl att införa undantagstillstånd.
Citera
2024-04-29, 18:39
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Näe, att ett gäng blöjnassar bråkar är inget skäl att införa undantagstillstånd.
Nej men däremot gängkkriminella blattar borde vara skäl till detta! Många skulle säkert acceptera det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in