2024-04-27, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
En 18 åring med 2 dagars utbildning för att få truckkort med 0% erfarenhet som anställs på bemanningsföretag (som för övrigt tar stor del av kakan till dit dom hyrs ut) landar nog en lön på ca 30-35.000 kr (2-skift)

Så ja med tanke på inflationen och ökade kostnader i hela Sverige så lär du vara underbetald med erfarenheten. Men hey en applåd kanske du kan betala dina räkningar med

Enda anledningen till att en sådan lön kommer på tal är ju isf för att det är genom bemanning och det är ingen lön denna skulle få om denna anställdes direkt på företaget. Inte ens mer kvalificerade roller kan man förvänta sig en sådan lön för som 18 årig utan arbetslivserfarenhet. Det lönespann du tar upp är inte ovanligt bland folk som jobbat rätt många år inom industrin med mer krävande arbetsuppgifter som inte vem som helst kan sättas på.
Citera
2024-04-27, 10:55
Medlem
vitapumpss avatar
Här på skitsajten är det många som gnäller och ondgör sej över Vårdförbundets blockad. Undrar om ni skulle gnälla lika mycket om ni hamnade på akuten.
Citera
2024-04-27, 11:05
Medlem
Att gå ut i blockad är helt rätt. Mycket övertid och bristande bemanning på arbetspassen är vardag för många sjuksystrar, och en så stressig arbetsmiljö bör ingen ha. I synnerhet inte inom vården där resurser kan vara skillnaden mellan liv och död. Lönerna är dessutom på tok för låga inom regionerna.

Däremot lider jag med dom sjuksystrar som drabbas under blockaden. Eftersom blockaden förutsätter att man arbetar sina ordinarie pass men inte arbetar över- eller mertid, så kommer bemanningen bli ännu mer lidande. Att uppenbart inte räcka till för svårt sjuka människor måste tära enormt på psyket.
Citera
2024-04-27, 11:16
Medlem
Jobbar själv som sjuksköterska och har jobbat nästan ett år. Tycker att det är rimligt att man addresserar problemet med att det är för mycket övertid och generellt en ohållbar arbetsmiljö och situation. Däremot ställer jag mig frågan om det är rimligt att några äldre damer i ett fackförbund kan utpressa arbetsgivaren på detta vis. Troligtvis kommer denna "blockad" hålla i cirka 2 veckor och sedan kommer vårdförbundet ge vika på grund av absurditeten av kraven de ställer (om SKR:s beräkningar om vad det kommer kosta att gå med på kraven stämmer).
Citera
2024-04-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arctan
Jobbar själv som sjuksköterska och har jobbat nästan ett år. Tycker att det är rimligt att man addresserar problemet med att det är för mycket övertid och generellt en ohållbar arbetsmiljö och situation. Däremot ställer jag mig frågan om det är rimligt att några äldre damer i ett fackförbund kan utpressa arbetsgivaren på detta vis. Troligtvis kommer denna "blockad" hålla i cirka 2 veckor och sedan kommer vårdförbundet ge vika på grund av absurditeten av kraven de ställer (om SKR:s beräkningar om vad det kommer kosta att gå med på kraven stämmer).

Det har väll snarare varit kommunerna och framförallt regionerna som utpressat personal i alla tider. De har skapat och varit bidragande till en osund kultur där personal ska jobba billigt för den goda sakens skull. Erfarenhet och kunskap inte premierats över huvud taget. Har själv inga problem med att lämna sjukvården om det inte blir bättre villkor. Sveriges sjukvårdssystem har tidigare haft ett bra anseende även om personalens villkor varit dåliga. Många länder har sprungit ifrån Sverige både när det gäller kvalite på sjukvård men också i arbetsvillkor för de anställda. I slutändan är de vi själva som får betala det höga priset i form av lidande den dagen vi behöver sjukvård.
Citera
2024-04-27, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironside79
Det är faktiskt ingen som nedmonterat vården. Däremot har vi lagt till två miljoner invånare på 20år och inte byggt ut vården efter behovet. Lägg till ökade våldsdåd. Så ökar behovet ytterligare.

Du får inga nya som vill utbilda sig om villkoren och lönen i jämförelse med grannländerna är dåligt. Samt du får några procent som flyttar och jobbar i dessa länder.
Alltså, det är ju konstanta sparkrav, nedskärningar, nedläggningar och anställningsstopp i mer eller mindre alla regioner. Så nog finns det ett visst mått av nedmontering. Men detta sker såklart i kombination med att man också ska ta hand om fler människor än förut.

Ditt andra stycke är en viktig punkt. Om du kan tjäna 2-10 gånger så mycket som läkare i vissa andra västerländska länder (dvs mer marknadsmässig kompensation för dina tjänster), så flyttar självklart en del läkare till de länderna. Detta med att utföra extremt kvalificerat arbete till undermålig kompensation som någon slags kall, är bara trams. Man kan utföra precis samma arbete någon annanstans till adekvat kompensation.
Citera
2024-04-27, 12:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Dessa 63.000 personer brukar arbeta förhållandevis mycket övertid vilket drygar ut deras löner med åtskilliga tuselappar varje månad.

Nu blir de utan dessa pengar och får ingen kompensation från strejkkassan för det.

Hur upplever dom det?
Citera
2024-04-27, 12:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ltcosm
Alltså, det är ju konstanta sparkrav, nedskärningar, nedläggningar och anställningsstopp i mer eller mindre alla regioner. Så nog finns det ett visst mått av nedmontering. Men detta sker såklart i kombination med att man också ska ta hand om fler människor än förut.

Ditt andra stycke är en viktig punkt. Om du kan tjäna 2-10 gånger så mycket som läkare i vissa andra västerländska länder (dvs mer marknadsmässig kompensation för dina tjänster), så flyttar självklart en del läkare till de länderna. Detta med att utföra extremt kvalificerat arbete till undermålig kompensation som någon slags kall, är bara trams. Man kan utföra precis samma arbete någon annanstans till adekvat kompensation.

Fast så har det låtit oavbrutet sedan åtminstone 80-talet.
Citera
2024-04-27, 12:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Bäddat rätt gott för mig själv. Att börja jobba kommunalt ger de facto mer pengar, men du blir inte särledes eftertraktad efter fem-sju år inom LSS.
Jag har 2023 drygt 33 övertidstimmar varje månad utslaget och jobbade då i alla fall 1/3 natt. Frågor på det.

Ja, hur mycket går du back nu om du räknar bort dessa 33 timmar? Har facket kommenterat ert privata inkomstbortfall under konflikten som ni inte kompenseras för?
Citera
2024-04-27, 12:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellusorca
Din lilla jävla råtta jag gick in på 24.000 kr efter 3 år på universitetet. Nu 8 år erfarenhet senare har jag 34.000. Det är inte extremt bra lön. Jag borde ha 40 med 8 år i ryggen. Håll käft.

Nä det håller jag med om! Ingen imponerande lön.
Vad brukar det bli brutto i månaden med övertid och OB?
Citera
2024-04-27, 13:34
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellusorca
Din lilla jävla råtta jag gick in på 24.000 kr efter 3 år på universitetet. Nu 8 år erfarenhet senare har jag 34.000. Det är inte extremt bra lön. Jag borde ha 40 med 8 år i ryggen. Håll käft.

Det är ingen dålig lön, punkt slut. Jag känner folk som har liknande lön som dig UTAN OB efter 5 år på universitetet i kemibranschen så dra av offerkoftan för helvete.

Ni skjuter er själva i foten genom att böla om lönen som om den skulle vara låg när den ligger på medianen utan att räkna in de 10k+ man får genom diverse OB.

Min polares sambo har 43k på vårdcentral och det är där medellönen ligger vid för 40+are. Den som påstår det är dåligt är sjuk i huvudet.

Ni kan INTE jämföra er mot lönedopade handverkare som fick ett lönelyft med 30% åren efter ROT-avdraget.
Citera
2024-04-27, 13:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
S-kvinnornas krav om sänkt arbetstid känns ju oerhört vältajmat när det kommer just som övertidsblockaden drar igång. Eller inte.

Hur mycket svårare skulle det inte bli för vården om personalens arbetstid minskades med de 10 procent som S-kvinnorna vill?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-04-27 kl. 13:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in