2024-04-27, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruminare
Ni som skriver om att sjuksköterskor inte jobbar 40-timmars vecka nu har rätt i sak, MEN sjuksköterskor har samma årsarbetstid som er andra. De jobbar nämligen alla de röda dagar som ni andra är lediga och umgås med familj och vänner. Så i praktiken är det ingen arbetstidsförkortning i nuläget.
Jobbar man på helg så är man fri mitt i veckan. Man jobbar inte fler timmar för det utan istället färre då man jobbar skift. Detta gör man på väldigt många arbeten så det är inget unikt inom vården.

Min mor var kommunalanställd och hade 8 veckors semester på slutet innan pension. Det har jag aldrig kommit i nivå med som privatanställd. Nu fick de sin extra semester istället för större lönelyft. Regionanställda har även väldigt bra semestervillkor, den första extraveckan kommer när de är 40 år. Detta glömmer man alltid berätta när man jämför lön med andra.
Citera
2024-04-27, 05:35
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Då kunde du ju välja en annan arbetsgivare då efterfrågan är stor. Som man bäddar får man ligga.
Bäddat rätt gott för mig själv. Att börja jobba kommunalt ger de facto mer pengar, men du blir inte särledes eftertraktad efter fem-sju år inom LSS.
Citat:
Jobbar man på helg så är man fri mitt i veckan. Man jobbar inte fler timmar för det utan istället färre då man jobbar skift. Detta gör man på väldigt många arbeten så det är inget unikt inom vården.

Min mor var kommunalanställd och hade 8 veckors semester på slutet innan pension. Det har jag aldrig kommit i nivå med som privatanställd. Nu fick de sin extra semester istället för större lönelyft. Regionanställda har även väldigt bra semestervillkor, den första extraveckan kommer när de är 40 år. Detta glömmer man alltid berätta när man jämför lön med andra.
Jag har 2023 drygt 33 övertidstimmar varje månad utslaget och jobbade då i alla fall 1/3 natt. Frågor på det.
Senast redigerad av daf66 2024-04-27 kl. 05:37.
Citera
2024-04-27, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Bäddat rätt gott för mig själv. Att börja jobba kommunalt ger de facto mer pengar, men du blir inte särledes eftertraktad efter fem-sju år inom LSS.
Jag har 2023 drygt 33 övertidstimmar varje månad utslaget och jobbade då i alla fall 1/3 natt. Frågor på det.
Du kan ju jobba inom en annan region, privat klinik/sjukhus/vårdcentral eller bemanningsföretag. Varför inte en företagshälsovård med tiden om du bara vill ha dagtid? Jobbar du mycket extra så har du säkert även en bra lön och speciellt för övertiden. Alla får göra uppoffringar om man vill ha bättre lön. Har du sett en byggnadsarbetare eller lastbilschaufför som inte jobbar övertid?
Citera
2024-04-27, 05:53
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Du kan ju jobba inom en annan region, privat klinik/sjukhus/vårdcentral eller bemanningsföretag. Varför inte en företagshälsovård med tiden om du bara vill ha dagtid? Jobbar du mycket extra så har du säkert även en bra lön och speciellt för övertiden. Alla får göra uppoffringar om man vill ha bättre lön. Har du sett en byggnadsarbetare eller lastbilschaufför som inte jobbar övertid?
Så man ska för att man får skitlön på ena regionen flytta från vänner och familj för att jobba inom en annan region 50 mil bort?
Ja, jag är nöjd med min lön. Men livet utanför jobbet tar rejält med stryk när jag mest bara kommer hem för att sova 4/5 veckor.
Hur många sektorer gör så?
Senast redigerad av daf66 2024-04-27 kl. 05:58.
Citera
2024-04-27, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Så man ska för att man får skitlön på ena regionen flytta från vänner och familj för att jobba inom en annan region 50 mil bort?
Ja, jag är nöjd med min lön. Men livet utanför jobbet tar rejält med stryk när jag mest bara kommer hem för att sova 4/5 veckor.
Hur många sektorer gör så?
Så har merparten av män det, utan att gnälla över det. Du måste bo i en väldigt stor region om det är 50 mil till nästa eller Danmark/Norge. Att ha 10 mil till jobbet har många. Fritiden blir annorlunda och mindre efter skola. Vilken lön och arbetsgivare du har visste du väl innan du utbildade dig? Privata sjukhus har ni kvinnor ju själv valt bort.
Citera
2024-04-27, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klart-vardforbundet-gar-ut-i-blockad

Tror ni det kommer ske någon förändring inom vården?
I Norge så har alla 37,5 timmars vecka som standard.

Hälsopersonal/vårdarbetare har 35 5 timmars vecka som standard. Årslönen för en bra sjuksköterska är 800.000 före skatt.
Citera
2024-04-27, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marengen
Hoppas att blockaden mot övertid kan göra det tydligt hur vården överlever på att sjuksköterskorna tar extrapass. Arbetsgivaren har inte gjort mycket för att förbättra arbetsmiljön eller villkoren. Undersköterskornas löner har stigit och skillnaderna är mindre än på länge. Man bojkottar att ta in dyra bemanningssjuksköterskor, sparar de pengarna men höjer inte lönerna för sjuksköterskorna. Ingångslönen för en nyfärdig ssk på sjukhuset ligger kring 28000:-. En undersköterska på ett boende har högre lön. Sedan finns det ingen löneutveckling. För att ens få upp sin lön måste en sjuksköterska byta arbetsplats frekvent. För mig är det helt galet. Efter 10 år i yrket så har jag en lön på <35000 inom akutsjukvård. Rättvist?

En 18 åring med 2 dagars utbildning för att få truckkort med 0% erfarenhet som anställs på bemanningsföretag (som för övrigt tar stor del av kakan till dit dom hyrs ut) landar nog en lön på ca 30-35.000 kr (2-skift)

Så ja med tanke på inflationen och ökade kostnader i hela Sverige så lär du vara underbetald med erfarenheten. Men hey en applåd kanske du kan betala dina räkningar med
Citera
2024-04-27, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skog65
I vår Region har sjuksköterskorna en snittlön på 38 000 + ob per månad, i stockholmsregionerna har de 41 000 - 42 000 kr. Sedan arbetar de redan idag inte 40 timmars veckor. Det är klart att arbetsmiljön säkert behöver åtgärdas men varför är lönen återkommande som ett krav hela tiden. Allt klagande på branschen gör ju att färre ens vill söka sig till den, inte många positiva artiklar om vården idag..

Nu vill de lösa det med arbetstidsförkortning på 3 timmar per anställd, hur mycket mer brist kommer det inte bli? blir väl ännu mer övertid och ännu högre löner.

Ja här går vissa upp över 50.000 klart dom som tjänar 40.000 och är sjuksköterskor blir ju missunsamma och vill också tjäna det trots 35timmar i veckan. Mycket har gjorts för arbetsmiljön. De är ett yrke som kan ha påfrestan på psyket men de borde då vara samma löner i förskolan ? DE har de 50 gånger stressigare.
Citera
2024-04-27, 09:55
Medlem
Är själv ssk sedan ett par år och har erfarenhet från båda sidorna. Jämfört med industriarbete är ingångslönen skit som ssk och en lön runt 30k förekommer ofta. Inom industri har min egen ingångslön legat på 35k och detta va runt 2010. Löneutvecklingen som ssk kan gå rätt fort men avstannar runt 40k. Där har industriarbetaren en större möjlighet att klättra utan att stöta på ett lönetak. Åtminstone på de industrier jag arbetat på. Sen är jobbet ofta mycket tyngre som ssk än att jobba på industri. Inte tyngre i form av lyft men i form av stress och otydliga arbetsbeskrivningar där man förväntas göra allt från att sätta piccline, fylla klädlagren till att gå ut med chefens hund. Jag upplevde det inte problematiskt att hinna käka lunch inom industrin. Där va rasterna fasta och det mesta kändes inrutat, tryggt, säkert och tråkigt. Investering av tid och förlorad inkomst under studier till ssk måste få löna sig. Det kan inte vara ingångslöner på 30k och sedan ansvara över livet på 15 sjuka patienter. Arbetstidsförkortning är också något som med fördel skulle göra jobbet mer attraktivt och locka fler personer till yrket.
Citera
2024-04-27, 10:14
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandida.loca
Vi har redan 34 h och 20 min som veckoarbetstid om vi jobbar minst 30% natt.

Samma inom hela vgregionen. Jag jobbar inte på en av de tyngsta avdelningarna och vi har dubbelt nattob inom hela regionen. Så personligen tycker jag de tyngsta avdelningarna behöver mer "morötter" för att någon som inte är masochist ska jobba där.

Skulle fan säga att regeln från piss-EU sabbat betydligt mer.

En betraktelse efter ett decennium i branschen.

Med andra ord väldigt förmånligt mot vanliga privata skiftarbetare.
EU-regeln kan man undgå med hjälp av att ändra bryttid på dygnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
En 18 åring med 2 dagars utbildning för att få truckkort med 0% erfarenhet som anställs på bemanningsföretag (som för övrigt tar stor del av kakan till dit dom hyrs ut) landar nog en lön på ca 30-35.000 kr (2-skift)

Så ja med tanke på inflationen och ökade kostnader i hela Sverige så lär du vara underbetald med erfarenheten. Men hey en applåd kanske du kan betala dina räkningar med

Kanske stämmer i något specifikt fall i Sverige. Men att det skulle vara vanligt kan du ju glömma. En mer trolig summa där är 26000kr.
Senast redigerad av BestCoast. 2024-04-27 kl. 10:17.
Citera
2024-04-27, 10:17
Avslutad
Citat:

Pröva gå klart matten i grundskolan. Då skulle du kunna räkna ut att dom som jobbar vardagar 40 timmar i veckna jobbar mindre än dom som jobbar 38.5 timmar per vecka året runt. För det andra så blir folk sällan gamla inom vårdyrket, så den där semestern får inte många "njuta" av. Sjuksköterskor jobbar i snitt 5 år som sjuksköterska, sen går dom till annat. Precis som du föreslår. Gnäll bara inte när du dör i ett sjukhusrum för ingen tog hand om dig.
Citera
2024-04-27, 10:19
Avslutad
Citat:

Är du efterbliven? Regioner har haft kartellbildning gällande sjuksköterskelöner sen fucking 90-talet. Men sjuksköterskor gör som du vill, dom slutar inom yrket och sen gnäller du om dålig vård när det inte finns folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in