Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-22, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Det finns en gränsdragning du måste vara medveten om för att ge frågan relevans.

Grunden är att man inte VET om något är helt THC-fritt, eller om någon är påverkad, med mindre än en kemisk analys av substansen eller kroppsvätskor blod/urin.

Gränsdragningen är därför kopplad till *skälig misstanke*, vilket är kravet för att få gå vidare och göra beslag, ta prov på personer, etc. Tecken som beskrevs just, eller andra konkreta saker som ger visst stöd för att det skulle kunna vara narkotika i spel. Således håller jag med, du skall ha tur om du inte blir av med din vape/olja, eftersom det alla gånger går att motivera en skälig misstanke och skicka den på analys.

Får hoppas att dem inte kommer på mig när jag har det på mig, har hört att dem tagit folks CBD-buds som är THC-fria också.
Citera
2024-04-22, 15:11
Citat:
Ursprungligen postat av sohas2
Kan man vägra urinprov? Har hört att THC syns lättare på ett urinprov än blodprov.
Du kan inte vägra det mer än du kan vägra att bli gripen eller vägra blodprov. I slutändan hamnar det i en bedömning av proportionaliteten i hur man skall tvinga någon, och då brukar kateter gå bort som alternativ jämfört med blodprovstagning medelst våld och fasthållning.

Men THC syns längre tid i urin än i blod, så det är i regel en fördel att få lämna blodprov, bättre odds att vara negativ. SÅVIDA du inte är nyrökt, då kan det ju faktiskt ha hunnit gå ut i blodet men inte hunnit till urinen ännu - då är det bättre att kissa illa kvickt
Citat:
Får hoppas att dem inte kommer på mig när jag har det på mig, har hört att dem tagit folks CBD-buds som är THC-fria också.
Ja, det säger ju lite sig självt - det är klart man blir av med allt som ser ut som buds. Det hade varit orimligt att den muntliga invändningen från någon att "det innehåller inte THC!" skulle göra att man backar ner och släpper det hela utan analys.

Några andra exempel på samma intuitiva tema:
"Det där vapnet är obrukbart, inte vapenbrott!"
"Det är inte alkohol i den ölburken, du får inte hälla ut den", sagt av en 16-åring
"Den här moppen går bara 45, den är inte trimmad"
"Nej, det här är ett riktigt körkort, även om det ser ut att vara bläckstråleskrivet"
"Det är inte målsägandens blod på den här kniven, ni behöver inte analysera"

..and the list goes on
Citera
2024-04-22, 19:25
Medlem
Citat:
Du kan inte vägra det mer än du kan vägra att bli gripen eller vägra blodprov. I slutändan hamnar det i en bedömning av proportionaliteten i hur man skall tvinga någon, och då brukar kateter gå bort som alternativ jämfört med blodprovstagning medelst våld och fasthållning.

Men THC syns längre tid i urin än i blod, så det är i regel en fördel att få lämna blodprov, bättre odds att vara negativ. SÅVIDA du inte är nyrökt, då kan det ju faktiskt ha hunnit gå ut i blodet men inte hunnit till urinen ännu - då är det bättre att kissa illa kvickt

Ja, det säger ju lite sig självt - det är klart man blir av med allt som ser ut som buds. Det hade varit orimligt att den muntliga invändningen från någon att "det innehåller inte THC!" skulle göra att man backar ner och släpper det hela utan analys.

Några andra exempel på samma intuitiva tema:
"Det där vapnet är obrukbart, inte vapenbrott!"
"Det är inte alkohol i den ölburken, du får inte hälla ut den", sagt av en 16-åring
"Den här moppen går bara 45, den är inte trimmad"
"Nej, det här är ett riktigt körkort, även om det ser ut att vara bläckstråleskrivet"
"Det är inte målsägandens blod på den här kniven, ni behöver inte analysera"

..and the list goes on

Tack för svar🙏 Är du polis eller jobbar inom rättssystemet?

Visste inte att man kunde tvinga folk att kissa. Vet många fall där personer har vägrat urinprov eftersom dem rökt på för någon vecka sedan, men går med på blodprov då det kanske inte syns där plus att polisen även kan hålla fast en och tvinga en att ge blodprov.

Jag har lite svårt att se att scenario där polisen tvingar någon att kissa i en kopp?😂 Verkar lite svårt att utföra. Någon som varit med om det?

Jo jag förstår att dem antar att det är droger om det är buds. Får hålla mig borta från lagens långa arm när jag vapar/röker🤣
Citera
2024-04-22, 21:24
Citat:
Tack för svar🙏 Är du polis eller jobbar inom rättssystemet?

Visste inte att man kunde tvinga folk att kissa. Vet många fall där personer har vägrat urinprov eftersom dem rökt på för någon vecka sedan, men går med på blodprov då det kanske inte syns där plus att polisen även kan hålla fast en och tvinga en att ge blodprov.

Jag har lite svårt att se att scenario där polisen tvingar någon att kissa i en kopp?😂 Verkar lite svårt att utföra. Någon som varit med om det?

Jo jag förstår att dem antar att det är droger om det är buds. Får hålla mig borta från lagens långa arm när jag vapar/röker🤣
Jo jag är yrkesverksam polis.

Redan när du får klart för dig att "du får följa med oss" så jag ju tvånget påbörjats. Det är inte frivilligt att följa med, stretar man då emot så kommer det bli brottning. Och att sedan lämna ett prov är inte heller frivilligt, du har ingen beslutsrätt eller möjlighet att själv välja - alla beslut ligger hos polisen. Just i fallet provtagning för ringa narkotikabrott är det dock praktiskt svårt att tvinga fram kiss, vilket gör att det ses som mer proportionerligt och betydligt lättare att ta blodprov istället när det behöver göras med våld.

Att komma in in arresten och säga "jag väljer blodprov" är ingenting du har rätt till - polisen väljer hur provet går till och vilken sort det blir. Men är man tjurskalligare än polisen som gärna tar några övertidstimmar för att vänta ut att du kissar, då lär det landa i ett blodprov så småninom
Citera
2024-04-23, 16:24
Medlem
Citat:
Kan man vägra urinprov? Har hört att THC syns lättare på ett urinprov än blodprov.

Polisen kan hålla dig 6 timmar för förhör. Och om det behövs, 6 timmar till.
Nån gång under den tiden behöver man väl pinka 😀

Kan du inte kissa så blir det blodprov.

Vad som syns bäst på vilka prov vill jag inte uttala mig om
Citera
2024-04-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojobantarkingen
Polisen kan hålla dig 6 timmar för förhör. Och om det behövs, 6 timmar till.
Nån gång under den tiden behöver man väl pinka 😀

Kan du inte kissa så blir det blodprov.

Vad som syns bäst på vilka prov vill jag inte uttala mig om

Jo jag förstår att man behöver kissa, men då är det bara att välja att inte kissa i koppen tänker jag?
Citera
2024-04-23, 19:09
Citat:
Jo jag förstår att man behöver kissa, men då är det bara att välja att inte kissa i koppen tänker jag?
Vart tänkte du dig att kissa annars, som inte också är ett brott? Toaletterna i en arrest spolar man inte själv. Okynneskissa överallt annars är inte mer lagligt i en polisarrest än det är på ICA, hos grannen eller egentligen varsomhelst som inte är din egen bostad där du själv städar.
Citera
2024-04-23, 19:12
Medlem
Citat:
Vart tänkte du dig att kissa annars, som inte också är ett brott? Toaletterna i en arrest spolar man inte själv. Okynneskissa överallt annars är inte mer lagligt i en polisarrest än det är på ICA, hos grannen eller egentligen varsomhelst som inte är din egen bostad där du själv städar.

Har ingen aning hur sånt brukar gå till men tänkte att det verkar lite svårt att tvinga någon att kissa, och om man går på toa så kissar man där såklart inte att man ska kissa varsomhelst liksom.

Så dem skopar upp folks urin från toan på arresten?
Citera
2024-04-23, 19:15
Citat:
Har ingen aning hur sånt brukar gå till men tänkte att det verkar lite svårt att tvinga någon att kissa, och om man går på toa så kissar man där såklart inte att man ska kissa varsomhelst liksom.

Så dem skopar upp folks urin från toan på arresten?
Varför inte? Inte konstigare än att man sedan drar kisset med pipett och stoppar i provrör, doppar snabbtester i det o dyl.
Citera
2024-04-23, 19:27
Medlem
Citat:
Varför inte? Inte konstigare än att man sedan drar kisset med pipett och stoppar i provrör, doppar snabbtester i det o dyl.

Det var värst😂 Får hoppas att man aldrig hamnar där.

Nu när det verkar vara flera poliser som svarar i tråden, så har jag lite frågor.

Vad skulle ni säga om att det finns en tystnadskultur inom polisen?

Har ni upplevt att era kollegor t.ex tar ut sina problem eller komplex dem har på folk dem möter ute?

Har sett det både i verkligheten och även klipp där poliser är väldigt otrevliga, pratar nedsättande med civila samt är väldigt hårdhänta där situationen inte verkar kräva det.

Nyligen såg jag ett klipp på en polis som pepparsprejade en man i ansiktet som låg på mage, handfängslad och med en polis över sig. Advokat D*vid M*ssi har kommenterat klippet på sin youtube-kanal och tycker att det är tjänstefel.

*a

Eftersom polisen har våldmonopol är det viktigt att de som begår tjänstefel och övervåld straffas för det men tyvärr läggs oftast sånt ner. Hur ser ni poliser i tråden på det?

Jag har aldrig haft att göra med polisen pga att jag begått brott, men har ändå stött på några som bettet sig väldigt otrevligt, oftast yngre män.

Har träffat en del trevliga poliser också såklart och vet att det finns många bra poliser, men vissa har verkligen fått en att känna sig otrygg.
Citera
2024-04-23, 19:35
Citat:
Det var värst😂 Får hoppas att man aldrig hamnar där.

Nu när det verkar vara flera poliser som svarar i tråden, så har jag lite frågor.

Vad skulle ni säga om att det finns en tystnadskultur inom polisen?

Har ni upplevt att era kollegor t.ex tar ut sina problem eller komplex dem har på folk dem möter ute?

Har sett det både i verkligheten och även klipp där poliser är väldigt otrevliga, pratar nedsättande med civila samt är väldigt hårdhänta där situationen inte verkar kräva det.

Nyligen såg jag ett klipp på en polis som pepparsprejade en man i ansiktet som låg på mage, handfängslad och med en polis över sig. Advokat D*vid M*ssi har kommenterat klippet på sin youtube-kanal och tycker att det är tjänstefel.

*a

Eftersom polisen har våldmonopol är det viktigt att de som begår tjänstefel och övervåld straffas för det men tyvärr läggs oftast sånt ner. Hur ser ni poliser i tråden på det?

Jag har aldrig haft att göra med polisen pga att jag begått brott, men har ändå stött på några som bettet sig väldigt otrevligt, oftast yngre män.

Har träffat en del trevliga poliser också såklart och vet att det finns många bra poliser, men vissa har verkligen fått en att känna sig otrygg.
Till att börja med undrar man ju hur du känner till vad alla de enskilda poliserna har för komplex, och hur du vet att deras agerande i en situation handlar om att dom "tar ut" nånting på oskyldiga som egentligen bottnar i något helt annat? Man kan ana att du - tämligen populistiskt utan belägg - läser in nånting i situationen helt efter eget huvud som du vill att det skall vara.

Med det sagt, visst finns det kollegor som kan agera trevligare. Och det finns många gånger gott fog för att inte vara så jäkla trevlig heller.

Att Massi är kritisk mot polisen är väl ingenting nytt, det ligger både i hans yrke och intresse för att få fler kunder. Kommer inte ihåg att jag sett någon dom kring det som han kommenterade, blev det något av det?

Och låt oss slippa den - också tämligen grundlösa - slentriankommentaren "det läggs oftast ner". Det gör det av en anledning, vilken oftast är att det är fullt befogat våld som används. Och den som skall bedöma det skall rätteligen inte vara någon som är en del i händelsen, ofta redan från början en opponent till vad polisen gör på platsen.

Googla gärna "polis dömd (välj ringa brott här)" och scrolla lite exempel på poliser som dömts för brott, fundera sedan om det finns några tillfällen där det hade funnits bättre chans på att få det sopat under mattan om man var civil. Till exempel polisen som dömdes och tappade jobbet över ett kaffepaket.
Citera
2024-04-23, 20:01
Medlem
Citat:
Till att börja med undrar man ju hur du känner till vad alla de enskilda poliserna har för komplex, och hur du vet att deras agerande i en situation handlar om att dom "tar ut" nånting på oskyldiga som egentligen bottnar i något helt annat? Man kan ana att du - tämligen populistiskt utan belägg - läser in nånting i situationen helt efter eget huvud som du vill att det skall vara.

Med det sagt, visst finns det kollegor som kan agera trevligare. Och det finns många gånger gott fog för att inte vara så jäkla trevlig heller.

Att Massi är kritisk mot polisen är väl ingenting nytt, det ligger både i hans yrke och intresse för att få fler kunder. Kommer inte ihåg att jag sett någon dom kring det som han kommenterade, blev det något av det?

Och låt oss slippa den - också tämligen grundlösa - slentriankommentaren "det läggs oftast ner". Det gör det av en anledning, vilken oftast är att det är fullt befogat våld som används. Och den som skall bedöma det skall rätteligen inte vara någon som är en del i händelsen, ofta redan från början en opponent till vad polisen gör på platsen.

Googla gärna "polis dömd (välj ringa brott här)" och scrolla lite exempel på poliser som dömts för brott, fundera sedan om det finns några tillfällen där det hade funnits bättre chans på att få det sopat under mattan om man var civil. Till exempel polisen som dömdes och tappade jobbet över ett kaffepaket.

Jag kan ju inte vet att någon har komplex men vi är alla människor och en del kanske har problem som dem tar ut på folk dem möter, det kan vara poliser eller folk som jobbar på ica. Men är man polis så har man makt över andra och då kan det spåra ut ifall någon väljer att ut sina aggressioner på folk.

Många ordningsvakter man mött har varit sjukt obehagliga med och beter sig väldigt macho, då kan man ibland dra slutsatsen att dem inte mår så bra eller har komplex som tyvärr kommer ut på det sättet?

Jag tror inte att det blev någon anmälan, men jag har länkat till två klipp nedan med poliser som varit otrevliga. Ett av dem visar poliser som pepparsprejar någon i ansiktet. Någon kallade dem för f*ttor i det andra klippet och det är så klart inte okej att håna poliser som jobbar, men varför pepparspreja någon som ligger ner?

https://www.instagram.com/reel/CvzFg...FpcG54ODA4bXo2

https://www.instagram.com/tv/CUUhcNh...NybmQyeWF4MA==

Jo jag har sett att många poliser blivit dömda, som polisen som stal en sallad. Ser nu att någon blivit dömd för stöld av kaffepaket också.

Sen har en del kvinnor inom polisen kommit ut och talat om att dem blivit sexuellt traksserade och att det tystats ner och att man blir bestraffad om man säger ifrån. Är inte detta problem utbrett inon polisen?

Jag är medveten om att kvinnor kan bli sexuellt trakasserade på alla arbetsplatser, jag har själv blivit det men tycker det är problematiskt om det sker inom en statlig myndighet och tystas ner. Anser ni att jag har fel här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in