Citat:
Ursprungligen postat av
Lessler
Domarna påverkar inte utgången i skuld/ansvarsfrågan (fria eller fälla?). I påföljdsfrågan får tidigare brottslighet betydelse om det är av liknande art och även tiden som har förflutit mellan tidigare domar och aktuellt mål spelar roll för bedömningen.
Såvitt jag förstår handlar inte Saras tidigare domar om ärekränkningsbrott eller annars brott genom rent verbala yttranden, åtminstone inte huvudsakligen. Därmed lär inte hennes historia av kriminella affärer ha någon vidare inverkan i påföljdsfrågan, då det här målet rör grovt förtal.
Från min "krassa" synpunkt (du har ju (i "positiv andemening",visserligen), i ett PM, som jag råkade radera då jag
egentligen avsåg att besvara det), nämnt min "krassa" attityd

: Dumpen är en födkrok för Sara och Patrik, då "ingen vill anställa dem till något 'riktigt arbete' pga deras förflutna", enligt deras egna utsagor.
Sara krönte ju sin brottshistorik genom att avtjäna ett straff för rattfylla, varefter hon mötte Patrik, som har minst en dom gällande återbetalning av lån som han har levt på "över sina tillgångar"...
Detta illustra par kom så småningon att grunda Dumpen, i förvissningen om att Dumplingarne skulle swisha hejvilt i utbyte mot förnedrande uthängningar och därmed försäkra deras uppehälle. Så skedde...
Håller dock med om, att varje "väsensskilt" brott skall dömas "var för sig".