2024-04-16, 09:16
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Samtidigt måste det ju vara oerhört skamfyllt för gäddan att driva en sådan här process, även om framgångsmöjligheten är stor. Något större skadestånd kan man inte heller räkna med.

Ja, det är rädsla för Streisand-effekten och rent monetärt som har varit hindret. Många gäddor befinner sig på botten av samhällsstegen så det är nog svårt för dom att driva även om dom skulle vilja.

Men med tanke på att Dumpen verkar sätta ribban lägre och lägre för att få in fler fiskar så tror jag det kommer finnas fler som kanske går till process mot dom. Vi får väl se när denna dom avkunnas om något år i framtiden vad som sker.

Sedan så tror jag lätt vissa dumplingar får en väldigt skev bild i att folk endast ser Dumpen som positivt. De flesta fattar nog att pöbelvälde inte är speciellt önskvärt, men eftersom dumplingarna mest hänger i grupper där endast strykande medhårs är tillåtet plus deras totala aggressivitet när någon yttrar något negativt så hör de inte det.
Citera
2024-04-16, 14:06
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Nej, allmän åklagare har valt att driva vissa förtalsmål, ofta kopplat till att förtalet gjorts på sociala medier (vilket man vill stävja).

Just i fall som det aktuella hade mycket väl åklagaren kunna åtala:

https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/fortal-och-forolampning/

Cissi Wallin blev t.ex. allmänt åtalad två gånger (först av åklagare pga sociala medier, sen av JK pga tryckfrihetsmål)
https://www.svt.se/kultur/experterna-om-atalet-mot-cissi-wallin
https://www.svt.se/kultur/jk-vacker-atal-mot-cissi-wallin-anklagas-for-grovt-fortal

Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Det är just värt att komma ihåg att en stor anledning till att förtalsmålen inte drivs av allmän åklagare är just på grund av utgivningsbeviset. Hade Dumpen inte haft det så tror jag att med största sannolikhet att det hade gjorts tidigare, men på grund av att det faller under TF så är det inget de har en tendens att vilja röra.

Ärligt talat så är jag mer förvånad att det tog 350 eller så gäddor innan någon drev ett fall mot dom. Och ja, det är rätt uppenbart att det sannolikt kommer att bli en fällande dom. Men som sagt, för Dumpen så tror jag inte denna enskilda dom är problemet utan vad det får för effekt för andra gäddor när de ser att det är möjligt att driva och vinna.

På grund av utgivningsbeviset får endast JK agera åklagare. På grund av utgivningsbeviset har då JK uttalat att Dumpen inte är något att ta vidare på rättslig väg: JK ingriper ytterst sällan mot ansvariga utgivare.

Om inte Dumpen hade haft utgivningsbevis, kan mycket väl tänkas att allmän åklagare skulle ha ansett att åtal var påkallat ur allmän synpunkt, med hänsyn till spridning, sociala medier etc. (se mitt citat av Enterprise strax ovan).
Citera
2024-04-16, 14:13
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Klarafina-
Kan Saras tidigare 30+ (33?) domar på något vis påverka utgången och en eventuell dom? Hon är ju bevisligen en svår återfallsförbrytare. 30+ domar är ju ändå inget man skämtar bort.

Det är just detta som sticker mig personligen i ögonen med Dumpen, en i högsta grad klandervärd återfallsförbrytare som hänger hänger ut ej dömda som klandervärda för ett fiktivt brott.

Domarna påverkar inte utgången i skuld/ansvarsfrågan (fria eller fälla?). I påföljdsfrågan får tidigare brottslighet betydelse om det är av liknande art och även tiden som har förflutit mellan tidigare domar och aktuellt mål spelar roll för bedömningen.

Såvitt jag förstår handlar inte Saras tidigare domar om ärekränkningsbrott eller annars brott genom rent verbala yttranden, åtminstone inte huvudsakligen. Därmed lär inte hennes historia av kriminella affärer ha någon vidare inverkan i påföljdsfrågan, då det här målet rör grovt förtal.
Senast redigerad av Lessler 2024-04-16 kl. 14:24.
Citera
2024-04-16, 22:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Domarna påverkar inte utgången i skuld/ansvarsfrågan (fria eller fälla?). I påföljdsfrågan får tidigare brottslighet betydelse om det är av liknande art och även tiden som har förflutit mellan tidigare domar och aktuellt mål spelar roll för bedömningen.

Såvitt jag förstår handlar inte Saras tidigare domar om ärekränkningsbrott eller annars brott genom rent verbala yttranden, åtminstone inte huvudsakligen. Därmed lär inte hennes historia av kriminella affärer ha någon vidare inverkan i påföljdsfrågan, då det här målet rör grovt förtal.

Från min "krassa" synpunkt (du har ju (i "positiv andemening",visserligen), i ett PM, som jag råkade radera då jag egentligen avsåg att besvara det), nämnt min "krassa" attityd : Dumpen är en födkrok för Sara och Patrik, då "ingen vill anställa dem till något 'riktigt arbete' pga deras förflutna", enligt deras egna utsagor.

Sara krönte ju sin brottshistorik genom att avtjäna ett straff för rattfylla, varefter hon mötte Patrik, som har minst en dom gällande återbetalning av lån som han har levt på "över sina tillgångar"...

Detta illustra par kom så småningon att grunda Dumpen, i förvissningen om att Dumplingarne skulle swisha hejvilt i utbyte mot förnedrande uthängningar och därmed försäkra deras uppehälle. Så skedde...

Håller dock med om, att varje "väsensskilt" brott skall dömas "var för sig".
Senast redigerad av Brooz 2024-04-16 kl. 22:56.
Citera
2024-04-19, 08:40
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Har svårt att se vad som skulle vara förtal i det där. Men jag är ingen expert.
Du kanske tycker det är helt oförargligt att någon ”sexchattar med barn”, men för oss normalt funtade människor är det en sakuppgift som får oss att se den utpekade i ett mindre gynnsamt ljus, om man säger så.
Citera
2024-04-21, 18:34
Medlem
Citat:
Samtidigt måste det ju vara oerhört skamfyllt för gäddan att driva en sådan här process, även om framgångsmöjligheten är stor. Något större skadestånd kan gäddan inte heller räkna med.
Skadeståndsnivån för grovt förtal av det här slaget är sannolikt 100 000 kronor. Lägg därtill att Sara får betala rättegångskostnaderna på flera hundra tusen kronor om hon förlorar. Då har jag inte tagit med ev böter och fängelse (även fast fängelse i hennes fall betyder villkorligt fängelsestraff).

Det troligaste är dock att Sara inte har några pengar så även om man vinner så är det inte säkert att det blir några pengar utbetalade.

Om Sara inte kan betala så kan de hon är skyldiga pengar arbeta för att hon ska försättas i konkurs. Blir hon satt i konkurs så får hon inte stå som ansvarig utgivare och då måste någon annan ta över utgivningsbeviset eller sajten läggas ner.
Citera
2024-04-22, 17:02
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Det troligaste är dock att Sara inte har några pengar så även om man vinner så är det inte säkert att det blir några pengar utbetalade.

Om Sara inte kan betala så kan de hon är skyldiga pengar arbeta för att hon ska försättas i konkurs.
Hon har ju lön från Dumpen, så där kan det ju bli löneutmätning i så fall.
Kanske inte blir så mycket mer lön sen dock eftersom alla som donerar då även kommer att donera pengar till gäddor via Saras lön. Det torde minska donationsviljan något.
Citera
2024-04-22, 18:17
Medlem
Extremeflys avatar
Är detta fallet avgjort ännu?
Citera
2024-04-23, 11:55
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Är detta fallet avgjort ännu?

Nej. Målet har precis inletts. Stämningsansökan inkom till tingsrätten den 3 april.
Citera
2024-04-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Hon har ju lön från Dumpen, så där kan det ju bli löneutmätning i så fall.
Kanske inte blir så mycket mer lön sen dock eftersom alla som donerar då även kommer att donera pengar till gäddor via Saras lön. Det torde minska donationsviljan något.
Om hon är delägare i Dumpen Media Group AB så bör det ju även finnas värden den vägen...
Citera
2024-04-23, 15:04
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Om hon är delägare i Dumpen Media Group AB så bör det ju även finnas värden den vägen...
Ja, Patrik (och övriga delägare om de finns) tvingas garanterat att köpa ut Sara.
Vi får se hur mycket cash de kan uppbringa. Deras bokföring kommer att granskas noggrant för att fastställa det faktiska värdet på Saras delägarskap.
Citera
2024-04-23, 16:19
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ja, Patrik (och övriga delägare om de finns) tvingas garanterat att köpa ut Sara.
Vi får se hur mycket cash de kan uppbringa. Deras bokföring kommer att granskas noggrant för att fastställa det faktiska värdet på Saras delägarskap.
Varför skulle de granskas?

Du verkar tro att it-pedofilen av någon anledning inte bara kommer vinna utan också få pengar. Det är inte så troligt. Däremot kommer hans namn bli känt för alla och envar förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in