2024-04-12, 14:00
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lola0001
Har inte spelat eller supit bort mina pengar men har använt över mina tillgångar för att kunna hjälpa mina barn som haft det tufft på olika sätt.

[..]

När väl min arbetsgivare får veta att jag har löneutmätning kommer dom göra allt för att bli av med mig.
Skulle din arbetsgivare ge dig sparken för att du hjälpt dina barn? Det låter som att du antingen nojjar och dramatiserar, eller har en arbetsgivare som man inte skulle vilja jobba hos. Om det är det senare, sök jobb någon annanstans oavsett hur det går med det här lilla struntärendet.
Citera
2024-04-12, 14:15
Medlem
Alltså jag är verkligen förvånad över all stöttning jag fått i detta, tips, råd och peppning.
Jag vet att det inte är en jätteskuld men fyfan vad jag skäms.

Nu ska jag uppdatera er, någon undrade om jag berättat för cheferna men tydligen så visste dom redan för KFM hade redan haft kontakt iom att jag fått ut att jag skulle fylla i utredningsrapporten. Bara det gjorde att det kändes bättre, för jag har pratat med dom flera gånger och dom har varit som vanligt och inte sagt något alls konstigt.
Nästa är att jag fått hjälp av en närstående nu med lån på skulden så jag blir av med den och kan komma ikapp igen. Sen bara att få dela detta med någon va så skönt!

Tänk vad allt kan vända, igår mådde jag verkligen inte bra, trodde nästan jag skulle få en hjärtinfarkt så som hjärtat pumpade, mår fortfarande inte bra, men känner mig hoppfull. Skäms gör jag absolut , men nu kan allt bara bli bättre tänker jag och skulle jag bli av med jobbet så väntar kanske något bättre runt hörnet, som någon skrev.
Tack igen alla!!!
Citera
2024-04-12, 15:47
Medlem
Citat:
Alltså jag är verkligen förvånad över all stöttning jag fått i detta, tips, råd och peppning.

Nu ska jag uppdatera er, någon undrade om jag berättat för cheferna men tydligen så visste dom redan för KFM hade redan haft kontakt iom att jag fått ut att jag skulle fylla i utredningsrapporten. Bara det gjorde att det kändes bättre, för jag har pratat med dom flera gånger och dom har varit som vanligt och inte sagt något alls konstigt.
Nästa är att jag fått hjälp av en närstående nu med lån på skulden så jag blir av med den och kan komma ikapp igen. Sen bara att få dela detta med någon va så skönt!

Tänk vad allt kan vända, igår mådde jag verkligen inte bra, trodde nästan jag skulle få en hjärtinfarkt så som hjärtat pumpade, mår fortfarande inte bra, men känner mig hoppfull. Skäms gör jag absolut , men nu kan allt bara bli bättre tänker jag och skulle jag bli av med jobbet så väntar kanske något bättre runt hörnet, som någon skrev.
Tack igen alla!!!

Vill inte förminska din känsla eller oro på något sätt. Men... det här löser sig, var så säker. Alla kan hamna i en tillfällig ekonomisk svacka. 35 k är i det stora hela inte särskilt mycket pengar, och jag tror att 99,99% av alla arbetsgivare och chefer har förståelse för situationen. Även om du mot förmodan jobbar som chefsekonom på riksbanken. Skönt att det löst sig med lån och att du fått bort KFM, nu är det bara att gneta på och betala av skulden så fort du kan, så kommer allt detta vara ett väggupp i ditt minne om några månader. Kör hårt & njut av vårsolen!
Citera
2024-04-12, 17:45
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
varför bryr sig din arbetsgivare om din löneutmätning. De ska väl fan skita i vart din lön går. Eller skadar detta dem ekonomiskt dvs du är en börda för dem? Visst det kan bli extra admin kostnader för arbetsgivaren men fyfan folk måste få en chans.
På säkerhetsklassade jobb, så är nog detta grund för avsked.

Och för att göra TS ännu mer nojig, så är det så att TS är skyldig att säga till om sådana här problem. Så ja, nu har hon verkligen brustit i tillit och det är nog grund för avsked.

Jag tycker att du TS skall ta och låna 35 k från en polare.
Citera
2024-04-12, 17:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Känns rätt skönt att andas ut va? När man inte vet så kan man måla upp det värsta. Det gjorde jag när jag stod i skuld till en privatperson på över 100 000. Lade mig om kvällen med en klump i magen. Tills det plötsligt ordnade sig.
Citera
2024-04-12, 18:01
Medlem
Känns inte som du förstår att dina egna val satt dig i sitsen?!
Att du känner skam för att be om hjälp?
Du väljer alltså att hellre låta det gå till Fogden. Då har du aktivt valt det!
Känns omoget och nu vill du ha stöd för ditt dåliga val????
Så om vi gullar dig kommer du må bättre?
Ta ansvar och stå för dina handlingar oavsett vad det gäller!
Man kan inte få sparken för att man har skulder!
Lycka till och hoppas det löser sig för dig!
Citera
2024-04-12, 18:10
Citat:

Tack igen alla!!!

Härligt att allting löste sig!
Men, att fundera på att ta livet av sig på grund av ekonomi är bara något man själv tutar i sig. Nog är livet mer värt än pengar?

Att kunna anpassa sitt liv efter rådande omständigheter är en del av livet. Bara för att ens nuvarande situation kommer att förändras är ingen orsak till att släcka sitt liv. Det ska göra en starkare istället.
Citera
2024-04-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
På säkerhetsklassade jobb, så är nog detta grund för avsked.

Och för att göra TS ännu mer nojig, så är det så att TS är skyldig att säga till om sådana här problem. Så ja, nu har hon verkligen brustit i tillit och det är nog grund för avsked.

Jag tycker att du TS skall ta och låna 35 k från en polare.

Knappast grund för avsked. Är tjänsten säkerhetsklassad kan det vara skäl för omplacering, och om omplacering inte är möjligt kan det vara skäl för uppsägning. Men det är inte skäl för avsked.
Citera
2024-04-12, 19:13
Medlem
Citat:

Tack igen alla!!!

Fyfan vad nice att det ljusnar för dig!! Ibland finns det fler än man tror som har din rygg. Lycka till framåt, aldrig detta igen!
Citera
2024-04-12, 20:15
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Knappast grund för avsked. Är tjänsten säkerhetsklassad kan det vara skäl för omplacering, och om omplacering inte är möjligt kan det vara skäl för uppsägning. Men det är inte skäl för avsked.
Om inte klarar en ny hårdare säkerhetsklassning så gäller det som du säger. Men då har ju själva kraven ändrats.

Men här har hon bedragit tjänsten, problemet är inte att ekonomin brakat, det är att hon har skrivit på att informera. Det tar man hårt på. I alla fall i min krets. Hela säkerhetsklassningen går ju ut på att man är lojal. Det är inte ts hon ljuger och vill dölja sin situation.

Sedan vet vi ju inte om TS är på säkerhetsklassning.
Citera
2024-04-12, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Om inte klarar en ny hårdare säkerhetsklassning så gäller det som du säger. Men då har ju själva kraven ändrats.

Men här har hon bedragit tjänsten, problemet är inte att ekonomin brakat, det är att hon har skrivit på att informera. Det tar man hårt på. I alla fall i min krets. Hela säkerhetsklassningen går ju ut på att man är lojal. Det är inte ts hon ljuger och vill dölja sin situation.

Sedan vet vi ju inte om TS är på säkerhetsklassning.

Som sagt, det är knappast skäl för avsked. Du måste i sammanhanget förstå att avsked och uppsägning inte är samma sak. Avsked betyder att den anställde får gå på dagen och kan bli aktuellt om arbetsgivaren exempelvis har blivit påkommen med att stjäla från sin arbetsgivare. Uppsägning innebär att den anställde skiljs från sin anställning med avtalad eller lagstadgad uppsägningstid.

Det är korrekt att personer som har en säkerhetsklassad befattning i regel måste meddela om förhållanden som kan påverka säkerhetsprövningen har förändrats, men det beror på ett antal aspekter.

Med det sagt finns det naturligtvis situationer där man kan avskedas till följd av bristande uppfyllande av säkerhetskraven. Men då ska det vara tal om man misskött sin tjänst eller exempelvis har kontakt med främmande makt m.m. En sådan situation är inte för handen.
Citera
2024-04-12, 20:30
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Som sagt, det är knappast skäl för avsked. Du måste i sammanhanget förstå att avsked och uppsägning inte är samma sak. Avsked betyder att den anställde får gå på dagen och kan bli aktuellt om arbetsgivaren exempelvis har blivit påkommen med att stjäla från sin arbetsgivare. Uppsägning innebär att den anställde skiljs från sin anställning med avtalad eller lagstadgad uppsägningstid.

Det är korrekt att personer som har en säkerhetsklassad befattning i regel måste meddela om förhållanden som kan påverka säkerhetsprövningen har förändrats, men det beror på ett antal aspekter.

Med det sagt finns det naturligtvis situationer där man kan avskedas till följd av bristande uppfyllande av säkerhetskraven. Men då ska det vara tal om man misskött sin tjänst eller exempelvis har kontakt med främmande makt m.m. En sådan situation är inte för handen.
Det spelar inge roll vilket himla jobb du har, om du bryter kontraktet så får du gå på dagen.
Citat:
Avskedande får ske om arbetstagaren grovt åsidosatt sina åligganden gentemot arbetsgivaren
Det har hon gjort om hon ljuger om sin situation i säkerhetsklassat jobb.

Aja, tror inte vi kommer längre än så här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in