2024-04-11, 10:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
HUR MÅNGA?

Hur många barn som är felaktigt omhändertagna kan man inte veta, men det borde undersökas närmare och utredningarna borde synas i sömmarna. Det som skedde i exempelvis Gällivare är nog bara toppen på isberget.

Det som är märkligt är att det är socialsekreterarna som fick ta hela smällen. Det är cheferna och framförallt politikerna som borde avgå.
2024-04-11, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Citat:
Jag menar att socionomer är experter på att leta problem och skapar problem som de sedan ska lösa och processa mot varandra på myndigheterna. Många av dessa tjänster skulle kunna rationaliseras bort är jag ganska säker på, eftersom mycket av jobbet är skapat av socionomer som letar fel och utreder för utredandets skull. I många fall helt meningslösa jobb.

Nej socionomer inser aldrig sina brister. Det är en del av den kollektiva mentaliteten hos socionomer. Det behövs alltid "mer resurser", men ingen självkritik att det är det egna "arbetet" som leder till just bristande resurser.

Nej jag pratar om socialtjänsten nu främst. Ska det bli en bra myndighet måste de flesta socionomer bort och myndighetsutövning måste skötas av en helt annan typ av personal med en helt annan kompetens.

Ingen aning. De kanske behöver skaffa en annan utbildning om man rationaliserar i offentlig sektor. AI är ju på ingång och det skulle kunna ta över en stor del av utredningsarbetet redan idag och dessutom göra det bättre och mer korrekt utan det minsta fel.

Jo jag vet att det är tvärvetenskapligt, men det jobbar fortfarande socionomer där och det är just socionomerna som är problemet och anledningen till att socialtjänstens utredningar inte är rättssäkra och godtyckliga.

Utredningen ja. Men journalanteckningarna är det intressanta som utredningen bygger på.

Vad som är genomgående hos alla som stödjer socialtjänsten är att de pratar om den myndigheten som den BORDE fungera. I den verkliga världen ser det inte alls ut på det sättet som du beskriver, utan eftersom det inte är så populärt att jobba med LVU-utredning så är det svårt att rekrytera socialsekreterare till sådana tjänster och då blir det till slut de oerfarna som får ta i den biten. På klienternas och framförallt barnens bekostad.

Jo det skulle direkt bli bättre att lära upp beteendevetare, psykologer och vårdutbildad personal och låta de sköta om myndighetsutövningen. Det som är märkligt är att socionomer har ett sådant ego att de inte inser att andra yrkeskategorier faktiskt skulle göra deras jobb bättre.

Citat:
Hur många barn som är felaktigt omhändertagna kan man inte veta, men det borde undersökas närmare och utredningarna borde synas i sömmarna. Det som skedde i exempelvis Gällivare är nog bara toppen på isberget.

Det som är märkligt är att det är socialsekreterarna som fick ta hela smällen. Det är cheferna och framförallt politikerna som borde avgå.

Okej, nu förstår jag var du kommer ifrån. Jag avslutar med att tacka för att du gav mig inblick.
2024-04-11, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Jättebra svar. Vetenskapligt och med evidens. Mycket bra svar.

Det är uppenbart att vi kan stänga ned alla lärosäten. De som aldrig satt sin fot där är en fena på att problemformulera och har all kunskap som behövs för att lösa dem.

Jag har för övrigt en teori. Jag tror att den stora majoriteten av gruppen "desinformatörer" är lågutbildade och/eller har någon sorts psykiatrisk problematik. Undrar vad de skulle kosta att betala forskare för att utföra en kartläggning?
2024-04-11, 10:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Bara så du vet, utredning är inte myndighetsutövning, det är beslutsfattandet som är myndighetsutövning. Socionompogrammet är fö det enda program där man studerar utredningsmetodik.
Ja fast det är ju utredningen som är grunden till beslutsfattandet och myndighetsutövningen och här finns det stora brister i bevisföringen som egentligen inte borde accepteras av samhället.

Citat:
Utredningsmetodiken och juridiken är ett tungt skäl till att offentlig sektor försörjs av socionomer. Flera universitet har en hel termin med bara juridik och utredning där samtliga moment examineras. De universitet som inte lägger fokus på juridik, utredning, utvecklingspsykologi och samtalsmetodik släpper givetvis ifrån sig studenter som är sämre förberedda. Man brukar säga att det i Sverige kvittar vid vilket lärosäte man studerar men så är det absolut inte. Vi har lärosäten som nischat sig och man ska alltid välja ett lärosäte som nischat sig inom det program man väljer.
en termin hit eller dit ger ingen större kunskap. Ert självförtroende vet inga gränser och det är skrämmande att ni tror att ni är experter på både barn och juridik för att ni läst några futtiga högskolepoäng inom vissa områden.

Citat:
De som hotar är gränsöverskridande och de är så gott som alltid behäftade med en grundproblematik. Det finns troligen ingen yrkeskategori som är så grå och nedtonad som socialsekreterare. De är vana vid att dagligen arbeta med människor som inte fungerar.
Problemet är att socialsekreterare inte är vård och psykologikunniga. Och kan alldeles för lite om barn för att kunna göra en korrekt och rättssäker utredning.

Citat:
Det som provocerar är i regel inte socialsekreteraren, det är deras makt och deras beslut som får folk att tappa det. Denna gränsöverskridande grupp brukar överlag ha problem med myndigheter oavsett distans.
Jo det är socialsekreteraren som provocerar i många fall. Dels i sin utredning, men också i samband med möten på kontoret. Och när en förälder vet att socialsekreteraren har makt att skriva en utredning (ofta fullproppade med halvsanningar och rena lögner) som kan få ens barn omhändertaget så är det naturligtvis också provocerande i sig. Oförståelsen för klientens perspektiv på det hela är en stor brist hos socialsekreterarna.

Citat:
Många lärosäten låter sina socinomstudenter läsa juridik och utredningsmetodik under en hel termin. Vilka tror du skapat den teori och metodik som studenterna läser, praktiserar och examineras i?
Man blir inte expert på ett område genom att läsa en termin på högskolan. En termin juridik gör dig inte till någon jurist.

Citat:
Jag upprepar den fråga du ännu inte besvarat:
Hur många barn talar du om?
Jag vet inte vad du menar? Hur många barn som är felaktigt omhändertagna eller hur många barn som är omhändertagna? Det senare är väl bara att googla. Vad jag förstått så ökar LVU och jag kan inte se några direkta fördelar med det . Bara stora nackdelar och kostnader för samhället.
2024-04-11, 11:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag har för övrigt en teori. Jag tror att den stora majoriteten av gruppen "desinformatörer" är lågutbildade och/eller har någon sorts psykiatrisk problematik. Undrar vad de skulle kosta att betala forskare för att utföra en kartläggning?

Precis och så tänker du om dina klienter också varje dag på ditt kontor och kan inte se den andra sidan av myntet, nämligen klientens perspektiv på det hela.

Det är alltid samma ton på er. Alla som ger socialtjänsten rättmätig kritik och konstaterar att utredningarna lämnar en hel del att önska blir kallade för "desinformatörer". Det är en del av socialtjänstens stora problem. De kan aldrig ha fel och erkänna att de gör fel.

Men vi som sett hur det går till och pratat med klienterna vet att mycket av kritiken mot socialtjänsten är INFORMATION och inte "desinformation".
2024-04-11, 11:10
Medlem
Citat:
Precis och så tänker du om dina klienter också varje dag på ditt kontor och kan inte se den andra sidan av myntet, nämligen klientens perspektiv på det hela.

Det är alltid samma ton på er. Alla som ger socialtjänsten rättmätig kritik och konstaterar att utredningarna lämnar en hel del att önska blir kallade för "desinformatörer". Det är en del av socialtjänstens stora problem. De kan aldrig ha fel och erkänna att de gör fel.

Men vi som sett hur det går till och pratat med klienterna vet att mycket av kritiken mot socialtjänsten är INFORMATION och inte "desinformation".
Fast det är ju sanning att det är påfallande många av dem som har borderline , adhd eller autism av grad som påverkar dagligt liv och på detta depression av varierande grad och menar att de blir diskriminerade pga sina diagnoser istället för att få hjälp och stöd i hemmet
2024-04-11, 11:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Fast det är ju sanning att det är påfallande många av dem som har borderline , adhd eller autism av grad som påverkar dagligt liv och på detta depression av varierande grad och menar att de blir diskriminerade pga sina diagnoser istället för att få hjälp och stöd i hemmet

Ja absolut, men LVU ska för den sakens skull inte missbrukas. Jag menar att många LVU skulle kunna undvikas genom en bättre dialog och förståelse för klientens behov från soc. Och just där saknas mycket kompetens, eftersom de inte är vårdutbildade och i många fall inte ens verkar läsa vad som står i de egna utredningarna i form av läkarutlåtanden mm.
2024-04-11, 11:13
Avslutad
Citat:

Citat:
Ja fast det är ju utredningen som är grunden till beslutsfattandet och myndighetsutövningen och här finns det stora brister i bevisföringen som egentligen inte borde accepteras av samhället.

en termin hit eller dit ger ingen större kunskap. Ert självförtroende vet inga gränser och det är skrämmande att ni tror att ni är experter på både barn och juridik för att ni läst några futtiga högskolepoäng inom vissa områden.

Problemet är att socialsekreterare inte är vård och psykologikunniga. Och kan alldeles för lite om barn för att kunna göra en korrekt och rättssäker utredning.

Jo det är socialsekreteraren som provocerar i många fall. Dels i sin utredning, men också i samband med möten på kontoret. Och när en förälder vet att socialsekreteraren har makt att skriva en utredning (ofta fullproppade med halvsanningar och rena lögner) som kan få ens barn omhändertaget så är det naturligtvis också provocerande i sig. Oförståelsen för klientens perspektiv på det hela är en stor brist hos socialsekreterarna.

Man blir inte expert på ett område genom att läsa en termin på högskolan. En termin juridik gör dig inte till någon jurist.

Jag vet inte vad du menar? Hur många barn som är felaktigt omhändertagna eller hur många barn som är omhändertagna? Det senare är väl bara att googla. Vad jag förstått så ökar LVU och jag kan inte se några direkta fördelar med det . Bara stora nackdelar och kostnader för samhället.

"Ni"? Okej, du är inne på min person nu. Så låt höra, berätta vad du tror om mig. Har du rätt så ska jag ge dig det.
2024-04-11, 11:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
"Ni"? Okej, du är inne på min person nu. Så låt höra, berätta vad du tror om mig. Har du rätt så ska jag ge dig det.

Du rapar upp samma propaganda som alla andra som jobbar inom den myndigheten och vill inte se dina brister, vilket är typiskt för just socionomer. Och har en nedvärderande syn på alla som ger din yrkeskår rättmätig kritik (att vi skulle leda av psykiska störningar mm), vilket förstärker min bild av just socionomer som verkar lida av grov dunning kruger och ett uppblåst ego.

Att inte se sina brister och begränsningar är mycket skadligt om man jobbar på en myndighet som har makten att omhänderta barn. Lite ödmjukhet skulle önskas här.
2024-04-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ja absolut, men LVU ska för den sakens skull inte missbrukas. Jag menar att många LVU skulle kunna undvikas genom en bättre dialog och förståelse för klientens behov från soc. Och just där saknas mycket kompetens, eftersom de inte är vårdutbildade och i många fall inte ens verkar läsa vad som står i de egna utredningarna i form av läkarutlåtanden mm.
Gäller då att förälder inser vad de måste åtgärda och ändra vilket många inte tar åt sig för att de menar att det inte finnns några problem eller att problem är överdrivna .
2024-04-11, 11:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Gäller då att förälder inser vad de måste åtgärda och ändra vilket många inte tar åt sig för att de menar att det inte finnns några problem eller att problem är överdrivna .

Jo men om du läst en utredning någon gång så kommer du se vad bristerna är. Många påståenden som socialsekreterarna gör har inte alltid en förankring i verkligheten, vilket förstås retar upp deras klienter. Bevis finns ofta inte heller för påståendena, vilket förstås skapar en enorm frustration och att klienterna känner sig påhoppade och orättvist behandlade.

Lägg till att många socialsekreterare beter sig som septemberflickan och har förutfattade meningar om klienten och ser de som konstiga (och skulle lida av psykiska störningar), istället för att lära känna klienten och förstå bakgrunden till situationen. Men så jobbar inte socialsekreterarna. Utan de jobbar istället efter konceptet att leta fel på föräldrarna, efter uppställda mallar och manualer före att lyssna och hjälpa till. Och så blir det en ond cirkel av det som så småningom leder till onödiga LVU.
2024-04-11, 11:43
Avslutad
Citat:

Ja, och det finns ytterligare en grupp. Ser vi till den stora majoriteten desinformatörer så är föräldrarna invandrare, deras barn är överrepresenterade när det gäller LVU. Skälen består av allsköns problematik + heder och aggressiv föräldrastil. Denna föräldragrupp sticker även ut då de i regel motsätter sig insatser från socialtjänsten och de är i mindre grad förändringsbenägna jämfört med svenskar, nordbor och människor inom Europa. Desinformationskampanjen bedrivs av utomeuropéer, klicken svenska föräldrar är försumbar.

SA satte verkligen fingret på problemet när hon tackade utomeuropeiska föräldrar för att utan dem hade inte demonstrationerna mot socialtjänsten varit möjliga - just därför att de är överrepresenterade och de är urförbannade för de anser att de äger sina barn och de har rätt att slå sina barn enligt deras kultur, sed och religion. Dessutom får de i protesterna stöd av både diaspora och den religiösa gruppen varvid de har ett stöd på flera miljoner individer, inkl ett gäng terrorister. Desinformationskampanjen har gjort att Sverige ligger på terrorskalans nr 4.

Jag följer detta med spänning för det kan vara så att det slutar med en total make over av både socionomprogram och myndigheten för att försöka blidka utomeuropéer med diagnoser och aggressiv föräldrastil. Tjänstemannaansvaret kommer säkert också återinföras. Däremot tror jag skratten kommer fastna i halsen när effekterna inte blir det som förhoppas. Det enda som fungerar är tydliga krav på invandrargrupperna där man från dag 1 kräver att de lär sig svenska och informeras om de juridiska motsatspolerna i bla föräldraskap och barnkonvention. Med tillägget: anpassa er eller välj ett annat land, annars är risken stor att ni förlorar era barn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in