Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Bara så du vet, utredning är inte myndighetsutövning, det är beslutsfattandet som är myndighetsutövning. Socionompogrammet är fö det enda program där man studerar utredningsmetodik.
Ja fast det är ju utredningen som är grunden till beslutsfattandet och myndighetsutövningen och här finns det stora brister i bevisföringen som egentligen inte borde accepteras av samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Utredningsmetodiken och juridiken är ett tungt skäl till att offentlig sektor försörjs av socionomer. Flera universitet har en hel termin med bara juridik och utredning där samtliga moment examineras. De universitet som inte lägger fokus på juridik, utredning, utvecklingspsykologi och samtalsmetodik släpper givetvis ifrån sig studenter som är sämre förberedda. Man brukar säga att det i Sverige kvittar vid vilket lärosäte man studerar men så är det absolut inte. Vi har lärosäten som nischat sig och man ska alltid välja ett lärosäte som nischat sig inom det program man väljer.
en termin hit eller dit ger ingen större kunskap. Ert självförtroende vet inga gränser och det är skrämmande att ni tror att ni är experter på både barn och juridik för att ni läst några futtiga högskolepoäng inom vissa områden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
De som hotar är gränsöverskridande och de är så gott som alltid behäftade med en grundproblematik. Det finns troligen ingen yrkeskategori som är så grå och nedtonad som socialsekreterare. De är vana vid att dagligen arbeta med människor som inte fungerar.
Problemet är att socialsekreterare inte är vård och psykologikunniga. Och kan alldeles för lite om barn för att kunna göra en korrekt och rättssäker utredning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Det som provocerar är i regel inte socialsekreteraren, det är deras makt och deras beslut som får folk att tappa det. Denna gränsöverskridande grupp brukar överlag ha problem med myndigheter oavsett distans.
Jo det är socialsekreteraren som provocerar i många fall. Dels i sin utredning, men också i samband med möten på kontoret. Och när en förälder vet att socialsekreteraren har makt att skriva en utredning (ofta fullproppade med halvsanningar och rena lögner) som kan få ens barn omhändertaget så är det naturligtvis också provocerande i sig. Oförståelsen för klientens perspektiv på det hela är en stor brist hos socialsekreterarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Många lärosäten låter sina socinomstudenter läsa juridik och utredningsmetodik under en hel termin. Vilka tror du skapat den teori och metodik som studenterna läser, praktiserar och examineras i?
Man blir inte expert på ett område genom att läsa en termin på högskolan. En termin juridik gör dig inte till någon jurist.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Jag upprepar den fråga du ännu inte besvarat:
Hur många barn talar du om?
Jag vet inte vad du menar? Hur många barn som är felaktigt omhändertagna eller hur många barn som är omhändertagna? Det senare är väl bara att googla. Vad jag förstått så ökar LVU och jag kan inte se några direkta fördelar med det . Bara stora nackdelar och kostnader för samhället.