Citat:
Tyngdpunkten verkar tyvärr att ligga på just socionomer och det är där skon klämmer när det gäller att jobba med barn och familjer som har problem av olika slag.
Citat:
Exakt det är en generalistutbildning. Lite av varje, men inte tillräckligt för att kunna något tillräckligt bra. Men ändå får man som socionom hoppar rakt in på soc och göra ytterst komplexa LVU-utredningar. Det borde inte vara möjligt, men det är det.
Citat:
Ja till myndighetsutövningen. Allt stöttande arbete kan eventuellt socionomer jobba med. Det skulle även behövas en bättre utbildning i hur man skriver utredningar på ett korrekt sätt och en bättre metod för journalföring. Samtal och möten borde spelas in som standard så att det inte går att vinkla informationen som leder till att klienterna måste spela in mötena i smyg.Du vill till socialtjänsten plocka in beteendevetare och jurister med sina generalistutbildningar som inte alls är anpassade efter de uppgifter som socionomer idag har förtur till. Lika lite kan en socionom göra anspråk på tjänster som kräver 270 hp från juristprogrammet. Beteendevetarna har inget i sin utbildning som gör dem anställningsbara inom exempelvis socialtjänsten som socialsekreterare.
Citat:
Nej det har jag aldrig sagt. Det jag säger är att socionomer inte ska jobba med saker de inte klarar av och är tillräckligt utbildade för och det är myndighetsutövning. Du har ju själv nämnt vilken stress och press det leder till. Det behöver inte vara så.
Citat:
Av det jag själv sett så tycker jag inte det. Kunskapen för att skriva rättssäkra utredningar verkar vara på tok för låg. Det är en ganska onödig utbildning som inte ger någon djupare kunskap i någonting och många socionomer verkar mest skapa problem som andra socionomer sen ska lösa på svenska myndigheter.
Här tror jag egentligen att det finns mycket onödiga arbetstillfällen som det skulle kunna sparas på och göras mer effektivt.
Citat:
Jo det brukar låta så här när det kommer kritik: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kEk34B/akademikerforbundet-politiker-sprider-hat-mot-socialtjansten All kritik mot socialtjänsten är "desinformation", vilket det absolut inte är i den verkliga världen.