Citat:
Ursprungligen postat av
VinnarenSkriver
Det är du som inte tänker efter. Återigen, du och den du snackar om anser att det är överförenkling. Det är er åsikt. Och eftersom det är er åsikt så är den inte objektiv och ej heller vetenskaplig. Jag är okej med att härskartekniker existerar och utförs, men ni borde vara ärliga med att ni inte gör något intellektuellt argument, utan att ni helt enkelt anser att ni har rätt för att ni anser er själva bättre, och erat omdöme bättre. Att linda in ett omdöme som objektivt och vetenskapligt, när det i själva verket är en åsikt, är en härskarteknik.
Om ni istället gjorde att argument för att det finns något sorts materiellt och empiriskt mått på "överförenkling" av dessa frågor (vilket det nästan garanterat inte finns), eller ett argument för att den förenklingen som görs är onyttig (vilket ni inte gjort) så hade det närmat sig objektivitet. Men just nu säger ni bara "jag anser att det är överförenklat, därför är det fel".
Och nu säger du "gör bättre" och "tänk efter" utan någon närmare detalj, som att jag skulle kunna utläsa vad det betyder. Det är också en härskarteknik, ett sätt att försöka ta sig in i motståndarens huvud och försöka få honom att tvivla på sig själv utan att ge någon utväg.
Du skjuter dig själv i foten.
Du säger att det är
jag och den jag snackar om som anser att det är överförenkling och att det är
vår åsikt. Och eftersom det är vår åsikt så är den inte objektiv och ej heller vetenskaplig.
Men du fattar tydligen inte att samma går att säga om att det är
din åsikt att det är så. Och eftersom det är din åsikt så är den inte objektiv och ej heller vetenskaplig.
Därmed är hela ditt argument bara ett korthus som faller ihop om man börjar undersöka det lite närmare.
Sedan påstår du att jag skulle ha bett dig "göra bättre" och "tänka efter" utan någon närmare detalj. Det är ett felaktigt påstående. Varför vill du försöka använda härskarteknik när det var du som anklagade en annan för att göra det?
Jag har tydligt förklarat vad jag menar med vad som är problemet med dina överförenklingar, så visst har jag gått in i detalj.
Jag bad dig att tänka efter och komma med väl underbyggda argument, men istället så svarade du med ett korthus som inte står pall för granskning.
Reducering av problem fungerar bara med enkla problem. Med Komplicerade och mångfacetterade problem så gör förenklingar bara att problemets kärna suddas ut och allt blir grått, vilket jag också förklarade tidigare, trots att du påstår att jag skulle ha argumenterat "utan någon närmare detalj".