Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Så det är Israel, ett relativt nytt land, som är The Big Chief över världen? Ett land som för övrigt inte hade funnits utan övriga länder hade godkänt dem.
Det är alltså detta land som styr världen, har jag förstått saken rätt då?
Påminner om ett skämt jag läste nyligen.
En jude låg hemma och var allvarligt sjuk. Hans rabbi kom och hälsade på för att muntra upp honom. Innan rabbin gick frågade han om han kunde göra något för sin vän. "Ja", svarade den sjuke, "på köksbordet ligger en trave böcker jag läser för att bli på bättre humör, kan du hämta dem åt mig är du snäll"? Rabbin gick och hämtade böckerna, och blev förfärad när han såg titlarna! Det var bara massa antisemitiska böcker om konspirationsteorier! Han gick tillbaka med dem och ville veta vad det var frågan om. Den sjuke sken upp. "Jo men rabbi! Den judiska litteraturen är så deprimerande, den handlar bara om vårt lidande och slit. Men de här böckerna, de är ju riktigt festliga, i dem är vi allsmäktiga och styr hela världen"!
OnT: inte det minsta överraskande och helt säkert sant, Iran har en skaplig teknisk utvecklingsnivå och har arbetat medvetet med att framställa kärnvapen i över tjugo års tid. De skjöt upp sina första satelliter för över 15 år sedan och jobbar på sina leveranssystem, och Ryssland har hjälpt dem skaffa fissilt material och utveckla sina anrikningsprocesser ungefär lika länge. Om Pakistan kunde utveckla kärnvapen på 1970-talet och Sydafrika på 1960-talet så vore det ju rent märkligt om inte Iran skulle lyckas på 2020-talet. Eller för den delen, att USA kunde göra det på 1940-talet (80 år sedan!) talar ju för att kärnvapen inte är att betrakta som "high tech" längre.
Att ha kärnvapen och att använda dem är helt olika saker. Ryssland har ju t.ex hotat med det hundratals gånger sedan 2022 samtidigt som Putin sagt att de inte "är galna" (hans ord!). Det är mer sannolikt att Iran vill ha dessa för att t.ex hålla Saudiarabien på håll än för att göra Israel obeboeligt för all framtid.
För övrigt tror jag Undén i senare historieskrivning kommer att bli ihågkommen som en i den långa raden godhetsknarkande sossar som gjorde vad som kändes mest rättfärdigt men skulle visa sig vara väldigt kortsiktigt.