Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-23, 21:56
Medlem
Kan någon ge mig bra förslag på sovsäck och liggunderlag för vintern som är hyfsat billigt? Har kollat lite på nätet, och alla sovsäck ligger på 3000-4000, vilket är lite för dyrt för min budget. Samma gäller liggunderlag.

Tacksam för förslag.
Citera
2024-01-23, 22:05
Medlem
tastass avatar
Har du redan en sommarsäck så är det billigaste alternativet att använda två sovsäckar, då behöver du inte köpa det extremaste för att ha det bra en kall vinternatt
Citera
2024-01-23, 22:11
Medlem
https://www.outnorth.se/utrustning/bo-sova/sovsackar

https://www.outnorth.se/utrustning/bo-sova/liggunderlag

Ska du sova ute? Hur kallt är området där du ska sova?
Senast redigerad av The13 2024-01-23 kl. 22:14.
Citera
2024-01-23, 22:15
Medlem
Skrev ett långt svar som försvann innan jag postade.

Om du ska köra budget är det cellplastliggunderlag som gäller. Billiga och hållbara. Uppblåsbara är skit, dyra otåliga och usla på vintern. Ta med två.

https://www.biltema.se/fritid/friluf...-cm-2000035528

Sen är det billigt och bra med två sovsäckar i varandra.

https://www.biltema.se/fritid/friluf...4-c-2000034936

Med två sådana kommer du totalt upp i en tusing. Totti. Om du inte kan låna prylar är det nog det billigaste du kan komma undan. Du borde utan problem kunna sova ute ner till minus 15 utan problem med de prylarna om du har underställ och mössa.
Citera
2024-01-23, 22:22
Medlem
Gamla med helt ok dunsovsäckar från "caravan" etc får du för 50;- hos myrorna. Köp två och tvätta och tumla dom ordentligt så har du bra grejer till en spottstyver. Tumla och tvätta ej över 40grader bara.

Gör en bädd av granris om det finns och lägg på ett vanligt enkelt liggunderlag från Rusta eller Dollarstore.

Komplettera med sovsäckslakan, ull underställ, varm mössa och två petflaskor med varmt vatten om det blir riktigt kallt.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-01-23 kl. 22:27.
Citera
2024-01-23, 22:26
Medlem
Glömde en viktig grej köp aldrig sovsäck i fel storlek. Är du 1.75 och köper en sovsäck för nån som är 1.90 blir det kallt även om du köper en vintersovsäck för 4000.
Citera
2024-01-23, 22:30
Medlem
OneTaps avatar
ta med ett batteri o el uttag o en hår tork så går de o värma upp vilket skit som helst o bli as varmt. ja sov ute i skogen när de va -15c i en sov säck från wish o de blev as varmt med hår torken =)
Citera
2024-01-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Glömde en viktig grej köp aldrig sovsäck i fel storlek. Är du 1.75 och köper en sovsäck för nån som är 1.90 blir det kallt även om du köper en vintersovsäck för 4000.
Amatörråd, då snör man bara av botten på sovsäcken med en rem. Visst, man får bära några gr extra men värmen är det inget fel på.
Citera
2024-01-23, 22:42
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Kan någon ge mig bra förslag på sovsäck och liggunderlag för vintern som är hyfsat billigt? Har kollat lite på nätet, och alla sovsäck ligger på 3000-4000, vilket är lite för dyrt för min budget. Samma gäller liggunderlag.

Tacksam för förslag.

Beror på vad du tänker göra och hur erfaren du är.
Ska du ha halvbra grejer och inte är hyperkänslig så kan du kolla på.
Therm-a-Rest NeoAir XLite + Marmot Never Summer
Inte värstingarna i värme och issolering, men borde hålla dig bekväm utan att väga bly och för 4500 nånstans båda om du jagar nersatt pris. Är utflykten enkel och vikten dras på pulka så ta syntet istället, dubbla vikten förvisso men kostar 1/3 av priset och är pålitliga.
Senast redigerad av frdk 2024-01-23 kl. 22:47.
Citera
2024-01-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Amatörråd, då snör man bara av botten på sovsäcken med en rem. Visst, man får bära några gr extra men värmen är det inget fel på.

Förvisso men det känns lite enklare att kolla storleken när man köper sovsäck.

Hur köper du skor? Tar du en skolåda på måfå och betalar innan du kollar storleken?

-Får jag ett par 47or är det inga problem bara proppa tidningspapper framför tårna. Sitter som en smäck!
Citera
2024-01-23, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Förvisso men det känns lite enklare att kolla storleken när man köper sovsäck.

Hur köper du skor? Tar du en skolåda på måfå och betalar innan du kollar storleken?

-Får jag ett par 47or är det inga problem bara proppa tidningspapper framför tårna. Sitter som en smäck!

Ditt inlägg låg ju nedanför tipset att köpa begagnat. Ibland kan det vara billigare att köpa en något för stor sovsäck. Särkilt om man har dubbla, vilket man bör ha i sträng kyla. I mellanrummet kan man torka kläder.
Din jämförelse med skor är ju helt efterbliven om du avser vandring. För att överleva sträng kyla är det inte så tokigt men tidningspapper isolerar dåligt.
Har du någonsin vistats i arktiskt eller subarktiskt klimat någon längre tid?
Synd att amatörer skall kunna ge råd. Och ännu mera synd om nån idiot tror på dina råd och kanske far illa av det.
Citera
2024-04-01, 19:12
Medlem
Drillas avatar
Jag har en 3-säsongs sovsäck från urberg som kostade 995:- och den funkade fint med ett uppblåsbart liggunderlag för ~800:-

Liggunderlaget fick jag bara använda den gången dock för det började läcka luft.

Köpte ett som man rullar ihop för 400 typ. Kommer ändån inte kampa på vintern igen.

Snart dags att börja tälta igen. En månad eller två. Bara jag som är taggad? Har fixat med packningen idag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback