2024-03-29, 19:42
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
I Stockholm har uppstått vad jag uppfattar som ett nytt fenomen. I flera olika delar av stan och kringområden har jag sett stånd ute på gatan som säljer ost. Det ligger flera sådana där stora runda ostar på deras bord. Ser ut som det ofta är en eller flera unga killar som sköter ståndet. Någon som kan förklara det här fenomenet? Är det nytt, eller har jag bara missat det innan.
Citera
2024-03-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
I Stockholm har uppstått vad jag uppfattar som ett nytt fenomen. I flera olika delar av stan och kringområden har jag sett stånd ute på gatan som säljer ost. Det ligger flera sådana där stora runda ostar på deras bord. Ser ut som det ofta är en eller flera unga killar som sköter ståndet. Någon som kan förklara det här fenomenet? Är det nytt, eller har jag bara missat det innan.
Har inte sett det, men är sällan i stan.

Är det färdigförpackad ost de säljer? Tänker att de hela ostarna som ligger framme bara är för visning, kanske rent av endast dummies/skådebröd?
Citera
2024-03-29, 19:55
Medlem
Citat:

Är det på något torg med torghandel i övrigt eller var äger det här rum? På random gata utan övrig handel låter ju jätteskumt, fasad för något annat?
Citera
2024-03-29, 19:59
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det på något torg med torghandel i övrigt eller var äger det här rum? På random gata utan övrig handel låter ju jätteskumt, fasad för något annat?
Nej det är inga andra handlare. Till exempel har jag sett det i ena hörnet av Vasaparken, det mot Odenplan. Har sett det på minst två andra ställen långt där ifrån.
Citera
2024-03-29, 20:10
Medlem
Citat:
Nej det är inga andra handlare. Till exempel har jag sett det i ena hörnet av Vasaparken, det mot Odenplan. Har sett det på minst två andra ställen långt där ifrån.

Det är inga varubilar utan ett stånd de bara ställer upp? Tycker det låter mycket märkligt.
Citera
2024-03-29, 20:24
Bannlyst
Jag har sett det i kransförorter. Verkar vara ett nytt fenomen.
Citera
2024-03-29, 20:36
Medlem
Jag har sett det en gång vid Vasaparken upp mot Odenplan. Det var en ensam kille som hade satt upp ett litet försäljningsstånd och saluförde Parmesanost för 650:-/kg. Har svårt att tänka mig att han hade alla tillstånd i ordning för detta utan det var kanske en mer tillfällig lösning där han kunde kränga iväg några kg. innan farbror blå kom. Det är många som går arbetslösa, har tidigare sett en annan som sålde jordgubbar vid Götgatan från en en sån där rullvagn i flera plan som blommor brukar säljas från i butiker.
Senast redigerad av brakfesten009 2024-03-29 kl. 21:02.
Citera
2024-03-29, 20:55
Medlem
Tonyos avatar
Såg ett sånt stånd vid Mariatorget typ, bredvid Willys Mariahallen förra veckan. En tjej med massa parmesan(?)ost.
Citera
2024-03-29, 21:08
Medlem
Stockholm. Står nästan varje dag mellan tunnelbanan och Solna Centrum. Oftast en ung kille men mot stängningsdags 3 till 4 unga killar med utländsk påbrå . De är jävligt på och för tankarna till abbonemang-säljare i gallerior. Charmiga som tusan. Bra så. Men några priser har jag inte sett till. Parmesan-ostar som säljs i lösvikt. Öppningsfråga de ställer: Tycker du om ost?
Citera
2024-03-29, 21:17
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TamPongWars
Stockholm. Står nästan varje dag mellan tunnelbanan och Solna Centrum. Oftast en ung kille men mot stängningsdags 3 till 4 unga killar med utländsk påbrå . De är jävligt på och för tankarna till abbonemang-säljare i gallerior. Charmiga som tusan. Bra så. Men några priser har jag inte sett till. Parmesan-ostar som säljs i lösvikt. Öppningsfråga de ställer: Tycker du om ost?

Reagerade också när jag såg försäljningsståndet på torget utanför t-banan Solna Centrum. Varför just ost av alla grejer?
Citera
2024-03-29, 21:53
Medlem
BenDaviss avatar
De har funnits i något år eller två nu. De brukar ge ut smakprover, väldigt god ost men jag har aldrig köpt eftersom det enda jag köper på gatan är tunnbrödsrullar eller knark.
Citera
2024-03-29, 22:05
Bannlyst
Farligt att köpa livesmedel på det sättet, så man bör se upp som kund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in