2024-03-21, 12:37
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Mäklaren kanske säger som det är. Kanske köparen har låtit säljaren ha tillgång till lgh efter slutbetalning men det är det nog ingen mäklare som rekommenderar.

Jag tror att MGM och MGK kan ha kommit fram till någon slags deal med mäklaren och köparen om att få behålla lägenheten ett par dagar till för att slutföra sina loose ends, och att alla tre parter gick med på det (varför skulle mäklaren och köparen misstänka att det var ett mord på G?) Det är det enda scenariot jag kan komma på som skulle förklara saken.
Citera
2024-03-21, 12:42
Medlem
PKSubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag tycker fortfarande att bevisbördan nu ligger hos de som hävdar att affären inte är genomförd eftersom Aftonbladet, Mitt I och framför allt mäklarhuset själva hävdar att affären är genomförd och att köparen ej kan häva köpet. Jag betvivlar dock inte er kunskap som hävdar att mäklaren är ute och cyklar, men behöver bevisa mäklarens inkompetens innan detta slås fast i sten. Det vore ju ett enormt karriärsmässigt självmål för mäklaren att gå ut i media och säga helt felaktiga saker, om det som ni säger att han har fel om allt så kan han ju se i stjärnorna efter att få fler uppdrag som mäklare...?

Ja alltså tro inte att mäklare är ett jobb för akademiska snillen… läste en ”jök” en termin tillsammans med blivande mäklare. Ungefär 0 st uppfattades som smarta, kan man klara av andra ekonomi utbildningar så gör man det istället. Dvs slasken hamnar som mäklare… jag har dessutom under bostadsletande stött på många tvivelaktiga figurer. Bla en som inte visste att huset på visningen va Q-märkt eller en annan som sa att det absolut inte va något problem att huset inte va rätt taxerat. (ej som bostad) vilket gör att man alltså inte får bo i huset förrän det har en ny taxeringskod. Har mäklaren dessutom inte förmedlat mer än 5 objekt än så tror jag faktiskt denna är ute på lite djupt vatten.

Men ja mäklaren anser säkert att affären är uppgjord. För rent juridiskt så är den det IOM handpenning och kontraktet. Men jag tror inte på att allt är klart! Då hade köparen haft nyckel vilket denne absolut inte har enligt bla mäklarfirman
Citera
2024-03-21, 12:49
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PKSubban
Ja alltså tro inte att mäklare är ett jobb för akademiska snillen… läste en ”jök” en termin tillsammans med blivande mäklare. Ungefär 0 st uppfattades som smarta, kan man klara av andra ekonomi utbildningar så gör man det istället. Dvs slasken hamnar som mäklare… jag har dessutom under bostadsletande stött på många tvivelaktiga figurer. Bla en som inte visste att huset på visningen va Q-märkt eller en annan som sa att det absolut inte va något problem att huset inte va rätt taxerat. (ej som bostad) vilket gör att man alltså inte får bo i huset förrän det har en ny taxeringskod. Har mäklaren dessutom inte förmedlat mer än 5 objekt än så tror jag faktiskt denna är ute på lite djupt vatten.

Men ja mäklaren anser säkert att affären är uppgjord. För rent juridiskt så är den det IOM handpenning och kontraktet. Men jag tror inte på att allt är klart! Då hade köparen haft nyckel vilket denne absolut inte har enligt bla mäklarfirman

OK, märkligt i sånt fall att stolpskottet (om han är det) är så jäkla säker på sin sak och är villig att slå fast det för hela Sverige. Köparna verkar ju också vara standby så då betyder det ju i sånt fall att även köparna fått fel info när de hänger på låset nu för att få inträde i lägenheten.

Jag tror fortfarande att lägenheten är såld eftersom det är det vi har att gå på officiellt men jag utesluter inte att du har rätt... extra jobbigt då för köparna som blivit lurade och vilseledda om och om igen.
Citera
2024-03-21, 12:53
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Jag tror att MGM och MGK kan ha kommit fram till någon slags deal med mäklaren och köparen om att få behålla lägenheten ett par dagar till för att slutföra sina loose ends, och att alla tre parter gick med på det (varför skulle mäklaren och köparen misstänka att det var ett mord på G?) Det är det enda scenariot jag kan komma på som skulle förklara saken.
Då borde mäklaren ändrat på tillträdesdatum och slutbetalningsdag i kontraktet. MGK och MGM kanske kom till möte och snackade till sig en deal.
Det avviker i alla fall från det normala att slutbetalningsdag och tillträdesdag inte är samma. Men det är ju mycket som inte är normalt f.ö. i detta.
Citera
2024-03-21, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltaFerrari
Det ursprungliga inlägget jag besvarade skrev att det är ”sällsynt med en arbetande flykting”, inget om huruvida personen befunnit sig här i fem år, vilken del av världen personen kommer ifrån eller om någon av de omständigheter du nämner.

Jag tolkade det ursprungliga inlägget simpelt, att skribenten pratar om invandrare i sin helhet och omnämner dom som flyktingar. Därför är hans kommentar inte på sin plats.

Men fortfarande, fördjupar man sig i den statistiken så kommer man nog inte över en arbetslöshet hos flyktingar/invandrare för att säga det är sällsynt med arbetande flyktingar/invandrare.

Det går inte att generalisera denna typen av statistik så "sällsynt med arbetande flyktingar" i generella termer är är ju helt enkelt inte korrekt. Tyvärr är det dock fortfarande så att särskilt kvinnor från vissa delar av världen som kommit till Sverige av olika orsaker blir sittande utan att lära sig svenska och utan att få jobb..Och generellt är just 5 år för kort tid..Om man verkligen ville se till att saker och ting fungerade skulle man införa obligatorisk undervisning av samtliga flyktingar med fokus på kvinnor och med obligatorisk närvaro och ge samtliga användbara papper direkt (kommer du till ett nytt land är du kanske peppad och motiverad när du kommer men efter två år i ett "flyktingläger" är det ju många som gett upp).
Citera
2024-03-21, 12:57
Medlem
Citat:
Jag börjar spåna på en vild teori om hur mordet gick till efter att tidningarna gick ut med att de jobbade hos hemtjänstbolag. Kan det vara så att:

MGM + MGK arbetade på okänt hemtjänstbolag. Jag är ingen expert, men de kan ha fått tag på bedövningsmedel och narkotikaklassade preparat på sina uppdrag?

Utdrag från engelska Wiki om hur svarta änkor i naturen dödar sina offer:

When the prey is entangled by the web, Latrodectus mactans quickly comes out of its retreat, wraps the prey securely in its strong web, then bites and envenoms its prey. The venom takes about ten minutes to take effect; in the meantime, the prey is held tightly by the spider. When movements of the prey cease, digestive enzymes are released into the wound. The black widow spider then carries its prey back to its retreat before feeding.[

Om de drogade/förgiftade BO i lägenheten så förklarar det varför inga ljud hördes bland grannarna (vad vi vet), och det förklarar varför de inte hade problem med att göra det med barn närvarande - det gick till utan några större scener.

De tog den lealösa kroppen in i en flyktbil och påbörjade "sargandet" någon annan stans. Sargandet påminner enligt min teori om hur svarta änkor tar kål på sina offer - kanske hon knivhugger kroppen samtidigt som BO är medvetande, helt nerdrogad av sprutorna/giftet han fick i lägenheten. Väskan skulle kunna symbolisera en kokong, det enda som saknades var spindelväv men det finns gott av "metaforiskt spindelväv" att reflektera över i hela den här soppan.

Kanske gått för djupt in på spindel-spåret men det måste finnas ett skäl till varför de döpte fallet till Svarta Änkan så snabbt annat än att MGK var listig och hänsynslös - har ändå funnits en del manipulativa kvinnliga mördare tidigare i svensk kriminalhistoria som inte fick detta epitet. Och tyckte det var intressant med hemtjänsten... någon som är expert på hemtjänst får gärna rätta mig ifall jag har fel med deras tillgång på läkemedel/droger.

Vet inte hur det ligger till hos hemtjänsten, men på boenden har man iallafall stenkoll på narkotikaklassade mediciner. Det ska dokumenteras när och varför det ges, och sedan räknas hur många som finns kvar i medicinskåpet och dokumenteras, men de kan ju lika gärna bara dokumenterat att "Berit kände sig orolig och fick därför oxascand" utan att Berit ens vet om det. Eller om de blivit uppdelat redan i dospåse är det bara att plocka ur tabletten innan man ger brukaren sin medicin, men då lider ju Berit av att inte få sin medicin. Kan tänka mig att det är enklare inom hemtjänsten men då behöver de nog sno läkemedel under en längre tid, om de inte ska bli påkomna.
Citera
2024-03-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
NÅ, VEM ÄR ”den femte mannen egentligen??? som också enl. polisen ät misstänkt?
Har ingen nått namn eller information om den 5e personen som anhölls och sen släpptes.
Släkting till någon av MGM, ålder, bostadsort osv.?
Misstankarna är ju inte avskrivna & personen ingår ännu i mordutredningens material
Så,vem är den femte

Tänkte att det kanske varit någon som lånat ut en bil eller så? Har någon av de häktade bil?
Citera
2024-03-21, 13:01
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetj4vel
Tänkte att det kanske varit någon som lånat ut en bil eller så? Har någon av de häktade bil?

Det som är intressant att MGM åkt fast för olovlig körning, han har nog inget körkort så att den där 25 åringen kanske är den som kört hela klabbet till flygplatsen i flyktbilen.
Citera
2024-03-21, 13:02
Medlem
Citat:
OK, märkligt i sånt fall att stolpskottet (om han är det) är så jäkla säker på sin sak och är villig att slå fast det för hela Sverige. Köparna verkar ju också vara standby så då betyder det ju i sånt fall att även köparna fått fel info när de hänger på låset nu för att få inträde i lägenheten.

Jag tror fortfarande att lägenheten är såld eftersom det är det vi har att gå på officiellt men jag utesluter inte att du har rätt... extra jobbigt då för köparna som blivit lurade och vilseledda om och om igen.

Jag tror också att lägenheten är såld, det är vad som framkommit från media. Funderar på vad deras planer kan sett ut efter försäljningen av bostadsrätten? Om de planerade att köpa en större lägenhet eller rentav ta en hyresrätt..eller om planen var att flytta från Sverige från allra första början? Finns det någon uppgift om att de sökt nytt boende i Sverige öht?
Citera
2024-03-21, 13:02
Medlem
Nåt jag undrar över är OM det är så att lägenheten var såld och allt var färdigt så skulle ju mäklaren fått nycklar osv och då borde ju lägenheten var tömd på saker. Hade de redan flyttat ut då? Varför nämner man isf en barnvagn som står kvar utanför dörren i nån av artiklarna? Har de dumpat den där men tömt resten? Har lägenheten redan varit tom vid tillfället när BO kom dit och mördades där? Kanske släktingar redan tagit hand om möbler och annat? Slutade inte den 25-årige brodern sitt jobb ett bra tag innan detta för att hjälpa en släkting med problem? Kanske det har gått flyttlass från Stockholm till Tingsryd och Växjö innan själva mordet.
Frågan är hur mycket paret själva fått ut från själva försäljningen då de bör ha haft ett bostadslån också.
Citera
2024-03-21, 13:06
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Vad som än händer så kan vi väl konstatera att köparna har blivit dunderscammade? Även om det bara var handpenning som försvann så förvandlade de ju deras nya hem till en brottsplats som gjort dem hemlösa nu i flera dagar om jag tolkar Mitt I-artikeln rätt (dvs att de hittat på nån "annan lösning" typ sova hos släktingar etc). De har ju försatt köparna i en situation där allt är förlust, vare sig de lyckas dra sig ur det hela eller inte så är de indragna i en mordhärva, något som MGM & MGK visste skulle hända men knappast brydde sig om då de hade Copacabana på hjärnan. Tråkigt för köparna, decenniets nitlott...
Citera
2024-03-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Så om lillebror är registrerad som pappa och han är arbetslös eller bor utomlands så får hon underhåll från staten? Men nu verkar han ju skriven här och hans tanke är väl inte att han tänkt vara arbetslös i 18 år, så jag tycker inte att det verkar vara rimligt på lång sikt, men visst han kan vara lättlurad och naiv och inte förstått vad det handlat om förstås..det är väl dessutom han som sitter häktad, de kanske rentav utnyttjat lillebror för att han ändå inte är lillebror? Läste någonstans i tråden att han inte är registrerad som bror till FV hos Skatteverket, så du kan nog ligga något i din spekulation här. Mycket intressant. Kan detta varit något som AA visste om?

Mina spekulationer baseras på :

"felskrivningen" i media om att MGM 1 uppges ha barn "med båda bröderna" ( = MGM 2 och 3 som vi känner till i nuläget)

"giftemål" på Facebook olika datum utan registrering i Sverige.

"släktskap" - bröder - utan registrering på skatteverket

Om vem som helst är registrerad som far till ett barn får vårdnadshavaren underhåll av staten om den andra föräldern inte betalar. Därefter skickar försäkringskassan ut faktura till den underhållsskyldige som kan välja att betala eller att inte betala. Om den underhållsskyldige ej betalar blir det kronofogden så småningom. Det kan du också välja att betala eller låta bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in