• 1
  • 2
2024-03-21, 11:27
Medlem
Hej...
Enligt min chef har jag 8 betalda semesterdagar hon sger jag mste ta ut innan mitt kontrakt gr ut i augusti...tycker det r konstigt...tnkta spara dessa s det r bra med extra pengar medan man sker nytt jobb..pga intern ekonomiska problem...
r ett r vikariat som de inte ska frlnga...jobbar inom regionen...

Stmmer detta att man kan tvingas ta ut dessa dagar...

Lemon-tree
Citera
2024-03-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemon-tree
Hej...
Enligt min chef har jag 8 betalda semesterdagar hon sger jag mste ta ut innan mitt kontrakt gr ut i augusti...tycker det r konstigt...tnkta spara dessa s det r bra med extra pengar medan man sker nytt jobb..pga intern ekonomiska problem...
r ett r vikariat som de inte ska frlnga...jobbar inom regionen...

Stmmer detta att man kan tvingas ta ut dessa dagar...

Lemon-tree

Vad kontraktet gr ut? r det en visstidsanstllning eller r du uppsagd.

r du uppsagd s har du rtt att avst att ta ut semesterdagar iaf, men det gller bara om uppsgningstiden r kortare n 6 mnader. Jag vet inte om regeln kan tillmpas p visstidsanstllning, men man mste ju ha varit anstlld ett tag fr att tjna hop semesterdagar tnker jag.

De semesterdagar du inte tagit ut nr anstllningen upphr skall du f ut som semesterersttning, inklusive de som du tjnat ihop, men inte har hunnit komma in p ditt "semesterkonto" n.
Citera
2024-03-21, 11:49
Medlem
Tack fr svar..hade 6 mnader tidsbegrnsade vikariat frn sept till mars frlngning mars till aug..ocks vikariat upphr i augusti...s tv kontrakt...men de pstr att regionen har dlig ekonomi mste spara fr inte betala ut semesterdagar...dessa mste tas ut i ledighet
Citera
2024-03-21, 12:10
Medlem
Citat:
Tack fr svar..hade 6 mnader tidsbegrnsade vikariat frn sept till mars frlngning mars till aug..ocks vikariat upphr i augusti...s tv kontrakt...men de pstr att regionen har dlig ekonomi mste spara fr inte betala ut semesterdagar...dessa mste tas ut i ledighet

Notera att hgst troligen kommer du ha jobbat under tv semesterr. Om vi tnker oss att ni kr med semesterr som brjar i april (som lagen sger) s kommer det vara ditt arbete mellan sept och mars vara det som r semesterdagar som har trillat in p ditt "konto", det r semesterdagar som du kan ta ut betalda. Fr tiden du jobbar detta r tjnar du in semesterdagar som du inte skulle ftt tillgngliga frrn i april nsta r.

I runda slngar innebr detta att du tjnat ihop i runda slngar motsvarande 12 dagar (lite beroende hur man rknar) och att du under ret tjnar in ytterligare 12 dagar som du inte kan ta ut n. Det skulle betyda att du trots att du tar ut semesterdagar borde ha rtt till viss semesterersttning nr anstllningen upphr oavsett.

Annars kan jag tycka det r lite mrkligt beteende av en arbetsgivare. Om de inte vill betala fr de sista 8 dagarna s hade det ju bara varit fr dem att stta att vikariatet upphr lite tidigare istf att tjafsa om semesterdagarna.
Senast redigerad av prostetnic 2024-03-21 kl. 12:13.
Citera
2024-03-21, 12:50
Medlem
Be din arbetsgivare om ett skriftligt svar p varfr du mste ta ut dina semesterdagar innan anstllningen upphr.

Tror att ag drar ronen t sig d!

r du med i facket tar du dem till hjlp.
Citera
2024-03-21, 13:00
Medlem
Tack till er bda fr svar..skrev fel det r rtt att det r 12 dagar..inte 8...

Skrev skriftligt p teams ....allts min chef..
Att hen vill att jag tar ut dessa dagar fr de fr inte betala ut semester pga ekonomiska lget i regionen..vet att de har stora ekonomiska problem...men visste inte att arbetsgivaren har rtt att tvinga en till att ta ut dessa dagar oavsett ekonomisk situation...detta r inom sjukvrds regionen...
Vgar inte frga HR eller ln..litar inte p de...tjafsar jag fr mycket kanske jag frlorar en framtida referens kluven kring detta kring mina rttigheter..men vill inte ta ut de utan f de utbetalat om jag ha rtt till det...
Citera
2024-03-21, 18:36
Medlem
Citat:
Tack till er bda fr svar..skrev fel det r rtt att det r 12 dagar..inte 8...

Skrev skriftligt p teams ....allts min chef..
Att hen vill att jag tar ut dessa dagar fr de fr inte betala ut semester pga ekonomiska lget i regionen..vet att de har stora ekonomiska problem...men visste inte att arbetsgivaren har rtt att tvinga en till att ta ut dessa dagar oavsett ekonomisk situation...detta r inom sjukvrds regionen...
Vgar inte frga HR eller ln..litar inte p de...tjafsar jag fr mycket kanske jag frlorar en framtida referens kluven kring detta kring mina rttigheter..men vill inte ta ut de utan f de utbetalat om jag ha rtt till det...
Dom fr ju betala dig oavsett om du tar ut dom i ledighet eller vid avslut av vikariat. S summan blir ju detsamma oavsett.

Har du ett lagt schema fram till i augusti nr det avslutas?
Citera
2024-03-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selma0404
Dom fr ju betala dig oavsett om du tar ut dom i ledighet eller vid avslut av vikariat. S summan blir ju detsamma oavsett.

Arbetsgivaren frsker spara pengar!

Om du tex har jobb till 31 augusti s fr du full ln plus dessa 9 dagar dvs 22 arbetade dagar och 9 semesterdagar + semesterersttning. (Tex 100kr i timman fr enkelhetens skull = 17.600:- och 7200 och 540 summa: 25.340:-

Men om arbetsgivaren skall spara pengar s fr du till och med 19 augusti sedan plocka ut betald ledighet resterande 9 dagar. D fr du i ln 10400:- och 7200 och 540 summa: 18.140:-

Kontentan: du frlorar 1/4 del av slutlnen medan arbetsgivaren sparar 7500:-
Varsgod
Citera
2024-03-21, 18:57
Medlem
Imnshos avatar
Jobbar inom regionen, allts "landstinget" antar jag.

Ja, jag tror att arbetsgivaren har rtt att frlgga semestern som den vill. Speciellt som du ska sluta anstllningen i augusti s tror jag bara att det r att bita i det sura pplet.
Citera
2024-03-21, 19:57
Medlem
Ok vilken hjlpsam frklaring..tusen tack..s strategist r det bttre ta ut dessa dagar i ex juni s jag fr full ln i september som sista ln...jag mste inte ta ut de i augusti utan innan anstllning upphr i augusti.

Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Arbetsgivaren frsker spara pengar!

Om du tex har jobb till 31 augusti s fr du full ln plus dessa 9 dagar dvs 22 arbetade dagar och 9 semesterdagar + semesterersttning. (Tex 100kr i timman fr enkelhetens skull = 17.600:- och 7200 och 540 summa: 25.340:-

Men om arbetsgivaren skall spara pengar s fr du till och med 19 augusti sedan plocka ut betald ledighet resterande 9 dagar. D fr du i ln 10400:- och 7200 och 540 summa: 18.140:-

Kontentan: du frlorar 1/4 del av slutlnen medan arbetsgivaren sparar 7500:-
Varsgod
Citera
2024-03-21, 19:59
Medlem
Knns som man som anstlld i regionen alltid biter i sura pplet som daglig praxis tack fr svar..

Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jobbar inom regionen, allts "landstinget" antar jag.

Ja, jag tror att arbetsgivaren har rtt att frlgga semestern som den vill. Speciellt som du ska sluta anstllningen i augusti s tror jag bara att det r att bita i det sura pplet.
Citera
2024-03-21, 20:05
Medlem
Ja men jag tnkt det hade varit bra med de utbetallt eftersom man sen blir arbetsls s vore bra med extra pengar istllet fr ledighet..ja jag har schema..r inte emot ledighet utan mer i min situation nr kontraktet tar slut knns det annorlunda hade mitt kontrakt inte gtt ut s kunde jag ta ut dagar liksom..vill mest ha valet att vlja nu blir man ptvingad..

Citat:
Ursprungligen postat av Selma0404

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in