2024-03-18, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Vad är kravet för att häva ett köp? Har hört att det är väldigt svårt att göra det.

Har hittat här. Det kan vara väldigt svårt att häva ett köp efter det att 14 dagar har passerat efter det att man har skrivit på köpekontraktet.

Häva ett köp av bostadsrätt – Så fungerar ångrarätten

https://www.vasaadvokat.se/hava-ett-kop-av-bostadsratt/
Citera
2024-03-18, 21:27
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ja, mer än vanligt, men det har också varit ovanligt mycket förvirrande info. Vi vet väl ännu inte hur pass stor väskan var? Polisen påstår att "den var inte så stor" men hur man kan pressa in en fullvuxen man i en väska som "inte är så stor" har vi fortfarande inte ett svar på - inte ens om man bryter benen hos personen. Jag har läst hela tråden så om det kommit fram någon förklaring till det här så har jag missat det.

Antagligen hjälper det inte polisen att gå ut med väsk-mått. Då hade de redan gjort det.
Om vi tycker det är förvirrande info här på ett obskyrt internet-forum tror jag inte någon utredare ligger sömnlös över.
Citera
2024-03-18, 21:27
Medlem
Har vi några historiska fall där efterlysta i Sverige flytt till Sydamerika och Polisen lyckats få tag på dom? Känns ju som att det räcker att dom lyckas lämna flygplatsen så är dom borta för alltid, speciellt om dom har rikligt med cahs?
Citera
2024-03-18, 21:28
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Har hittat här. Det kan vara väldigt svårt att häva ett köp efter det att 14 dagar har passerat efter det att man har skrivit på köpekontraktet.

Häva ett köp av bostadsrätt – Så fungerar ångrarätten

https://www.vasaadvokat.se/hava-ett-kop-av-bostadsratt/

Antar att bostadsrättsföreningen nu är livrädda att ingen kommer köpa denna lägenhet om köpet lyckas hävas, att det blir som rum 1408 typ. Den kommer nog stå tom i många år framöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PKSubban
Alltså jag har ju själv sålt flera lägenheter men det är något år sen, så jag har ganska bra koll men jag tror att de stuckit mellan det att handpenningen är erlagd och själva tillträdet. Det gör att de har typ 300 lax på fickan inte 2 millar…

Jag har också sålt två lägenheter. Och det är också ett antal år sedan. Undrar när den skulle vara slutbetald.
Citera
Medlem
Citat:
Hur många dagar till behöver de vänta för att få 2 millar i normala fall?

Köpeskillingen slutförs på tillträdesdagen. Tillträdet har blivit uppskjutet för att lägenheten nu är en brottsplats. Därmed kommer köpet att hävas.
Citera
2024-03-18, 21:29
Medlem
PKSubbans avatar
Citat:
Hur många dagar till behöver de vänta för att få 2 millar i normala fall?

Alltså de kommer inte få några miljoner in på kontot om de inte genomför själva ”köpedelen” det är ju först då den riktiga affären äger rum. Tillträdet bör liksom inte bli av om säljaren inte dyker upp och skriver under alla papper… blir lite svårt när farbror blå vill prata med dem.
Citera
2024-03-18, 21:31
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egosatsaren
Har vi några historiska fall där efterlysta i Sverige flytt till Sydamerika och Polisen lyckats få tag på dom? Känns ju som att det räcker att dom lyckas lämna flygplatsen så är dom borta för alltid, speciellt om dom har rikligt med cahs?

Jag tror också att med den här nya infon att det är tack & bock. Med den här typen av flyktbudget, rätt kontakter, lite finess.... om de lever laglydigt off the grid i Bolivia eller någonstans så tror jag inte att de kommer dyka upp igen.

EDIT: Även om flyktbudgeten bara är 300k vs 2.14 mille så är det en helt OK budget ändå på kort sikt.
Citera
2024-03-18, 21:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Alltså jag har ju själv sålt flera lägenheter men det är något år sen, så jag har ganska bra koll men jag tror att de stuckit mellan det att handpenningen är erlagd och själva tillträdet. Det gör att de har typ 300 lax på fickan inte 2 millar…

Jo det borde vara så tycker man. Egentligen signerar man tillträdesdagen en överlåtelse hos mäklaren/på banken mellan sex ögon och då lämnar man nyckel, och får i utbyte totalbeloppet fört till sitt konto. Medan man väntar.

Men teoretiskt går det väl att tänka sig andra sätt.

Det kan ju så vitt vi vet även handla om banklån på allt, om de skulle beviljats det, och då går ju bara pengarna tillbaka till banken.

Men här tror man kanske att de köpt lgh med familjens pengar. Typ. Och då är det ju redan deras egna slantar.
Citera
2024-03-18, 21:35
Medlem
Citat:
Men har de verkligen köpt o ägt denna bostad?
De har rätt nyligen flyttat in där,
det är bostadsrätt men HAR hyrts ut som hyresrätt- har någon tidigare skrivit.
Köparen har så klart träffat paret när det varit visning.
Den el de som köpt denna bostad borde vara medveten om att bostadens fd invänare nu är förlöpta mördare, kanske den nye köpare kan hitta till denna tråd o berätta mer detaljer..
Citera
2024-03-18, 21:36
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo det borde vara så tycker man. Egentligen signerar man tillträdesdagen en överlåtelse hos mäklaren/på banken mellan sex ögon och då lämnar man nyckel, och får i utbyte totalbeloppet fört till sitt konto. Medan man väntar.

Men teoretiskt går det väl att tänka sig andra sätt.

Det kan ju så vitt vi vet även handla om banklån på allt, om de skulle beviljats det, och då går ju bara pengarna tillbaka till banken.

Men här tror man kanske att de köpt lgh med familjens pengar. Typ. Och då är det ju redan deras egna slantar.

Jag betvivlar inte att ni har rätt, men tycker att om de bara fått ut 300 kakor och inte 2.14 mille så borde Aftonbladet skrivit det. Sättet som AB presenterar det är ju typ "Flydde med 2.14 mille" kortfattat.
Citera
2024-03-18, 21:39
Medlem
Citat:
Fast det är ju en process att sälja en bostad, inte bara att få 2 mille in på kontot liksom… det är det jag inte får ihop. De måste ju skrivit alla papper och lämnat nyckeln för att få ut allt

Mäklaren har inte lyckats få tag på paret och lägenheten är otillgänglig pga polisens avspärrning. Alltså har MGM o MGK bara fått handpenning? Full betalning erläggs vid tillträde? Då har de inte fått med sig särskilt stor summa om de nu är på flykt i Latinamerika. Förlitar de sig på att gömma sig bland landsmän? Kontakter? Känns både planerat innan mordet men ändå hafsigt. Att de inte såg till att få med sig större summa när de nu ändå lyckats sälja sin lägenhet så nära inpå mordet.

Sen står det på Mrkoll att F*rid tidigare bodde på samma adress men i lgh 1201, där bor dock ett äldre par sedan 2003.
Hur går det ihop? Inneboende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in