2024-03-17, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knickerbocker
Det är många som skrattar och hånar här på FB och jämför sina löner med varann! I själva verket är lönerna generellt sett mycket låga i Sverige och i synnerhet för högutbildade. Detta är mycket dåligt för ekonomin som helhet och för alla svenskar. Höga skatter och dåligt tillväxt bidrar till en jämställd men i allmänhet dålig utveckling för landet. De låga lönerna för högutbildade leder också till en stor ”brain drain” där dom ingenjörer och ekonomer som skulle varit med och skapat nya företag, nu lämnar Sverige. Detta drabbar i sin tur unga och lågutbildade och skatte intäkterna som inte räcker och som måste höjas ytterligare. Lycka till med den fina Socialdemokratin och den svenska modellen. Haha!

Märkligt att jämföra löner mellan länder I ett vakum. Vidare finns det tonvis med väldigt högavlönade jobb samt att vi har väldigt förmånlig beskattningsform på kapitalintäkter i form av isk, KF och dylikt, ingen fastighetsskatt, gratis universitet etc. Sverige är faktiskt ganska nice om du har mycket pengar.

Visa gärna källor på den massa utvandring av högutbildade från Sverige.
Citera
2024-03-17, 14:31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Märkligt att jämföra löner mellan länder I ett vakum. Vidare finns det tonvis med väldigt högavlönade jobb samt att vi har väldigt förmånlig beskattningsform på kapitalintäkter i form av isk, KF och dylikt, ingen fastighetsskatt, gratis universitet etc. Sverige är faktiskt ganska nice om du har mycket pengar.

Visa gärna källor på den massa utvandring av högutbildade från Sverige.
Kapitalskatten här ligger på 30%, medan snittet i EU är 18,6%. Fem EU-länder har ingen kapitalskatt.
(https://taxfoundation.org/research/all/eu/capital-gains-taxation-eu/)

Sen är ändå inkomstskatten viktigare för de flesta. Dels så tjänar de de flesta av sina pengar på det sättet, dels så begränsas deras möjligheter att spara och investera p.g.a. hur hårt deras lön beskattas. Och sen har vi förstås långa löner för högutbildade jämfört med de flesta i-länder.

Visst finns det sätt att investera som minskar skattetrycket något, men att vi har ett av världens två högsta skattetryck är ett faktum man inte helt kan komma ifrån.
Senast redigerad av Kallebrogen 2024-03-17 kl. 14:55.
Citera
2024-03-17, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Vi kan kalla honom Mohammed för enkelhetens skull.

Citera
2024-03-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Kapitalskatten här ligger på 30%, medan snittet i EU är 18,6%. Fem EU-länder har ingen kapitalskatt.
(https://taxfoundation.org/research/all/eu/capital-gains-taxation-eu/)

Sen är ändå inkomstskatten viktigare för de flesta. Dels så tjänar de de flesta av sina pengar på det sättet, dels så begränsas deras möjligheter att spara och investera p.g.a. hur hårt deras lön beskattas. Och sen har vi förstås långa löner för högutbildade jämfört med de flesta i-länder.

Visst finns det sätt att investera som minskar skattetrycket något, men att vi har ett av världens två högsta skattetryck är ett faktum man inte helt kan komma ifrån.

Nu tog jag specifikt upp isk och KF som betydligt mer än "något" minskar skatten samt avsaknaden av fastighetsskatt.

Men ja, utöver det har vi ett stort skattetryck men vi får samtidigt mycket tillbaka för det i form av sjukvård, gratis universitet, i princip gratis dagis (finns en anledning varför det finnas så många hemmafruar i usa då det hekt enkelt är för dyrt, speciellt med flera, barn på dagis).

Sen har vi föräldrarledighet, 480 dagar! Att kunna vara pappaledig i ett halvår (full lön som toppas upp av arbetsgivaren visserligen) är ovärderligt, barn är bara små en gång I livet och det finns inte något lägre skattetryck som jag skulle byta det mot.

Men jo, visst håller jag med om att vi generellt har högt skattryck men återigen får man ju se till helheten när man jämför med länder utomlands.

Sen är ju inte Sverige perfekt någonstans, snarare katastrof på på många sätt med alla gängskjutningar, typ Europas högsta drogdödlighet, massinvandring och integration som inte blev sådär jättebra och väldigt dåliga skolresultat hos barn för att nämna några. Detta är Mao det stora misslyckandet som inte borde hänt givet det stora skattetrycket.
Senast redigerad av Aabbcc123 2024-03-17 kl. 16:24.
Citera
2024-03-17, 16:22
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nu tog jag specifikt upp isk och KF som betydligt mer än "något" minskar skatten samt avsaknaden av fastighetsskatt.

Men ja, utöver det har vi ett stort skattetryck men vi får samtidigt mycket tillbaka för det i form av sjukvård, gratis universitet, i princip gratis dagis (finns en anledning varför det finnas så många hemmafruar i usa då det hekt enkelt är för dyrt, speciellt med flera, barn på dagis).

Sen har vi föräldrarledighet, 480 dagar! Att kunna vara pappaledig i ett halvår (full lön som toppas upp av arbetsgivaren visserligen) är ovärderligt, barn är bara små en gång I livet och det finns inte något lägre skattetryck som jag skulle byta det mot.
Visst, men inget av det förändrar det faktum att Sverige är ett av de i-länder där högre utbildning lönar sig minst.
Citera
2024-03-17, 16:36
Medlem
Citat:
Visst, men inget av det förändrar det faktum att Sverige är ett av de i-länder där högre utbildning lönar sig minst.

Absolut är det så, men skall man tro C.S.Hamilton då tjänar alla extremt bra i andra länder.
Där nyexade akademiker tjänar ett par mille om året men hantverkare tjänar ännu mer.

Men faktum är att trotts att det lönar sig sämre att utbilda sig i Sverige jämfört med andra länder så tjänar de flesta utbildade mer jämfört med icke utbildade.

Men visst finns det andra delar av världen där man kan tjäna mer pengar, men man lever rätt OK även i Sverige även som akademiker. Men det kan ta en stund innan man kommer ikapp de som valt en kortare utbildning.
Citera
2024-03-17, 16:41
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Absolut är det så, men skall man tro C.S.Hamilton då tjänar alla extremt bra i andra länder.
Där nyexade akademiker tjänar ett par mille om året men hantverkare tjänar ännu mer.

Men faktum är att trotts att det lönar sig sämre att utbilda sig i Sverige jämfört med andra länder så tjänar de flesta utbildade mer jämfört med icke utbildade.

Men visst finns det andra delar av världen där man kan tjäna mer pengar, men man lever rätt OK även i Sverige även som akademiker. Men det kan ta en stund innan man kommer ikapp de som valt en kortare utbildning.
Jaså, har CSHamilton dykt upp i tråden? Det hade jag missat.

Han är en bullshitter av rang, så det han skriver kan man avfärda per automatik.

Visst tjänar högutbildade här i allmänhet mer än outbildade, det har jag inte sagt emot. Jag talade om utbildningspremien land vs land. Sen finns ju möjligheten att utbilda sig gratis i Sverige, med förmånliga studielån, och sen ta jobb utomlands.

Snackas mycket om det här, men få som faktiskt gör det.
Citera
2024-03-17, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Roligaste jag hort. Stammer inte alls.

Jag har bott i London sedan 2012.

Studerade en LLB juridik (Law M100) och MSc business and law. totalt tog det 4 ar.

Ingangslon var en svensk miljon pa en affarsjuridisk byra, da ca (£80k) Nu ligger ingangslonerna pa over £100k. Bonusar runt £20k. (Jag lever billigare i London an mina vanner i Sthlm. Ja min bostad kostar lite mer, men jag behover inte betala sinnesjuka priser for taxi, mat, en ol eller drink ute osv).

En JD i USA och ett arbete pa en affarsjuridisk byra och du startar pa ca 200,000 USD om aret.

Min van fran gymnasiet studerade en jurkand i Uppsala plus en termin i USA, det tog honom 5.5 ar.
Han fick arbete pa Lindahl och hade ingangslon pa ca 30k. Kollade hans lon forra aret och da har han arbetat pa lindahl i ca fem ar. Han tjanade typ 600k om aret.

Sverige ar ett skamt.

Jag har arbetat nu i ca 7 ar och forra aret drog jag enkelt in £150k, dvs lite over 2 svenska miljoner. Men jag arbetade inte sarskilt hart eller langa timmar. I stort sett aldrig over 8h om dagen. Men min stackars van pa lindahl kan jobba 12h om dagen och enbart fa sin manadslon och eventuellt en bonus i slutet av aret som beskattas med 52%. Snittar man da timlonen sa tjanar en elektriker mycket mer.

Det en vanlig svensson inte fattar ar att ni far sallan MER betalt for att ni arbetar HARDARE. Det handlar mer om att vara smart och tanka steget langre kring vilka yrken dar ni far betalt per timme och hur manga timmar ni arbetar.

Om ni t.ex. tittar pa en tramsutbildning som leder till ett arbete som kan ersattas av en apa eller AI, ja da ar det saklart battre att utbilda sig till elektriker och dra in en svensk miljon om aret (UTAN PROBLEM).

Om jag arbetar 12h istallet for 8h, sa har jag samma lon. Men om jag gor precis vad som kravs av mig men sen gor andra saker vid sidan om sa kan jag oka mina inkomster mycket mer. Sen handlar det ocksa om vad ni gor med era pengar. En elektriker som tjanar mindre an mig men som ar smartare med sina pengar, kan saklart sluta med mer pengar an mig om jag slosar och inte avsatter tillrackligt i manaden till investeringar.

Min polare ar elektriker har i London och tjanar mycket mer an mig (och behovde inte plugga i 4 ar utan borjade som larling, dvs inga studieskulder och borjade tjana pengar fora mig rent inkomstmassigt). Jag anlitade en elektriker for nagot ar sedan och han var har ca 4h, det kostade mig £800, dvs over 10,000 SEK. Och nar han var klar sa ar det klart, dvs inget arbete man tar med sig hem eller stress over i framtiden. Sen kan han arbeta svart nar som helst hur som helst och betala alla sina rakningar med svarta pengar, och leva pa sin vita pengar. Ar det nagot ni unga grabbar ska gora idag sa ar det att borja arbeta som hantverkare, leva pa svartjobb och investera era vita pengar. Gor sa i 15-20 ar och sen kan ni ga i pension och chilla. Vakna upp varje dag och gora vad ni kanner for dar och da.

OBS dessutom, som hantverkare kan du ofta krava omedelbar betalning sa som rormockare, elektriker osv. Jag som jurist skickar ut en faktura, som om jag har tur betalas inom 30 dagar osv. Dvs, jag far vanta en manad pa pengarna.... Hade jag kunnat valja om hade jag garanterat lart mig basala hantverkar-yrken. Hittat investerare som vill kopa upp lagenheter och villor, renoverat och salt. Enkelt, hjarndott och du kan gora det mesta sjalv som kostar mest att fixa vilket okar marginalerna brutalt. Du kan gora en svensk arslon pa en manad eller tva nar du val borjar flippa.
Och nej det ar inte svart, borja sa litet du bara kan sen oka. Investerar finns overallt. Speciellt i dessa tider nar finansiella marknader ar lite all over the place och de vill sprida sina risker. Ut och natverka!

Har du vaknat till ur din dröm.

Att du gillar att leva på andra och att det finns stors möjligheter att tjäna pengar olagligt eller i en gråzon, säger inte emot det jag skrivit.

Normalt har en akademiker en lägre lön när man kommer ut som nyexad jämfört med de som valt en karriär där man arbetar med händerna. Sen brukar man komma ifatt och gå om i lön för att vid slutet av sitt yrkesliv ha tjänat in mer pengar totalt sett.

Sen att det går att tjäna stora pengar i andra länder och vissa branscher visst, men inte som nåt generellt.

Att du anser dig lyckats är väl bra och din kompis i Stockholm verkar ha dragit en nitlott, relativt låg lön efter en lång utbildning i en dyr omgivning. Men så ser inte livet ut för alla i Sverige, som Jurist, ingenjör eller läkare så har man en OK lön och lan leva rätt bekvämt framför allt om man väljer bort Stockholm.
Citera
2024-03-17, 17:12
Medlem
Citat:
Jaså, har CSHamilton dykt upp i tråden? Det hade jag missat.

Han är en bullshitter av rang, så det han skriver kan man avfärda per automatik.

Visst tjänar högutbildade här i allmänhet mer än outbildade, det har jag inte sagt emot. Jag talade om utbildningspremien land vs land. Sen finns ju möjligheten att utbilda sig gratis i Sverige, med förmånliga studielån, och sen ta jobb utomlands.

Snackas mycket om det här, men få som faktiskt gör det.

Jo Hamilton dök upp och påpekade att I USA och UK går alla nyexade akademiker in på miljonlöner , men elektriker tjänade mångdubbelt, sen en massa tjafs om svartjobb och dyligt.

Men du har rätt, Sverige har en dålig utbildningspremie. Men inte helt nattsvart jag var väl själv rätt besviken när jag tog ut min examen för snart 30år sen efter att pluggat totalt 4år varav 2 som tjänstledig med studiemedel, och fick börja jobba med samma lön som mina gamla kollegor.
Men det tog ett par år att gå ifrån och ca. 10år senare hade jag dubbla lönen och legat kvar där då jag inte vill ta personalansvar.
Vilket gör att man kan bo bra, äta gott och man kan investera en del inför framtiden.

Jag är en av dem som hade möjlighet att flytta permanent eller tidvis för att få bra betalt, framför allt Kina runt 2010 då blev jag erbjuden en livsinkomst för att ta ett 4års kontrakt i Chaghai, men jag avstod.

Men samtidigt blir man lite besviken på dessa nyexade som tror de skall få en hög lön direkt, tar minst några år i de flesta yrken innan du blir lönsam för arbetsgivaren om du har ett lite mer avancerat jobb.
Som gatsopare eller diskare blir du lönsam efter en timmes introduktion.
Citera
2024-03-17, 18:18
Medlem
Citat:

Men jo, visst håller jag med om att vi generellt har högt skattryck men återigen får man ju se till helheten när man jämför med länder utomlands.

Sen är ju inte Sverige perfekt någonstans, snarare katastrof på på många sätt med alla gängskjutningar, typ Europas högsta drogdödlighet, massinvandring och integration som inte blev sådär jättebra och väldigt dåliga skolresultat hos barn för att nämna några. Detta är Mao det stora misslyckandet som inte borde hänt givet det stora skattetrycket.
Det är riktigt vidrigt att man i Sverige ska betala dagis för andra föräldrar. Jag vill personligen inte ha barn så kommer inte nyttja det.

Hur mycket av skatten går egentligen till dagis?
Senast redigerad av Anabolahajen 2024-03-17 kl. 18:24.
Citera
2024-03-17, 18:25
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jo Hamilton dök upp och påpekade att I USA och UK går alla nyexade akademiker in på miljonlöner , men elektriker tjänade mångdubbelt, sen en massa tjafs om svartjobb och dyligt.

Men du har rätt, Sverige har en dålig utbildningspremie. Men inte helt nattsvart jag var väl själv rätt besviken när jag tog ut min examen för snart 30år sen efter att pluggat totalt 4år varav 2 som tjänstledig med studiemedel, och fick börja jobba med samma lön som mina gamla kollegor.
Men det tog ett par år att gå ifrån och ca. 10år senare hade jag dubbla lönen och legat kvar där då jag inte vill ta personalansvar.
Vilket gör att man kan bo bra, äta gott och man kan investera en del inför framtiden.

Jag är en av dem som hade möjlighet att flytta permanent eller tidvis för att få bra betalt, framför allt Kina runt 2010 då blev jag erbjuden en livsinkomst för att ta ett 4års kontrakt i Chaghai, men jag avstod.

Men samtidigt blir man lite besviken på dessa nyexade som tror de skall få en hög lön direkt, tar minst några år i de flesta yrken innan du blir lönsam för arbetsgivaren om du har ett lite mer avancerat jobb.
Som gatsopare eller diskare blir du lönsam efter en timmes introduktion.
Men man måste väl se på både köpare och säljare av arbete. Om elektriker ska kunna få högre lön måste de som behöver elinstallationer betala mer och ska jurister vars löner betalas med skattemedel få mer betalt kräver det att skattebetalarna betalar in mer. Så om alla ska få högre lön blir allt man ska köpa för lönen dyrare. Det hela blir ett nollsummespel om inte de som tjänar pengar på kapital i stället för arbetsinsats får mindre.

Trevligt att du liksom jag och de flesta svenskarna inte lider någon materiell nöd. Huvudproblemet i Sverige är väl att många tråkas ihjäl p.g.a. brist på allvarliga problem som behöver lösas.

USA har ju världens största statsskuld men de kan ju inte i all evighet låna pengar för att kunna konsumera mera.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-har-varldsrekord-i-statsskuld-sa-har-den-vaxt
Citera
2024-03-17, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Men man måste väl se på både köpare och säljare av arbete. Om elektriker ska kunna få högre lön måste de som behöver elinstallationer betala mer och ska jurister vars löner betalas med skattemedel få mer betalt kräver det att skattebetalarna betalar in mer. Så om alla ska få högre lön blir allt man ska köpa för lönen dyrare. Det hela blir ett nollsummespel om inte de som tjänar pengar på kapital i stället för arbetsinsats får mindre.

Trevligt att du liksom jag och de flesta svenskarna inte lider någon materiell nöd. Huvudproblemet i Sverige är väl att många tråkas ihjäl p.g.a. brist på allvarliga problem som behöver lösas.

USA har ju världens största statsskuld men de kan ju inte i all evighet låna pengar för att kunna konsumera mera.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-har-varldsrekord-i-statsskuld-sa-har-den-vaxt
USA lånar pengar till sig själva och deras valuta är kopplad till olja så den kommer inte deprecieras.

USA och östasien blir bara mäktigare medan europa blir svagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in