Citat:
Ursprungligen postat av
Agent.Provocateur
Ja jag har svårt att tro att de har tagit sig till Sydamerika, då är det nog bättre att gömma sig inom EU. De verkar ha vänner lite överallt, men Canada och USA känns inte heller troligt.
USA o Canada är uteslutet, de har sannolikt svenskt främlingspass/resehandling och då måste de ha visum. Latinamerika har vissa länder visumfritt men reser de med barn så finns vissa regler att följa för att komma in i landet.
Om de nu har bokat flyg från Sverige via annat EU land mot latinamerika så kan de köpa avbokningbar biljett, flyga "leg1", avboka nästa flyg (leg2) och stanna i det land inom EU de befinner sig och gå under radarn. Då får de iaf igen pengar för atlantflygningen som inte är gratis. De behöver inte ens vara dem som betalar biljetten med eget kreditkort, kan vara i princip vem som helst som gör det.
Jag tvivlar starkt på att de flygit till latinamerika utan det är ett villospår, har de hunnit ut ur Sverige så är de inom EU och företrädesvis i Tyskland. Har de med sig barnen är lika stort frågetecken som var de just nu befinner sig, men jag tror länsman vet i vilket land de är, Sverige eller annat EU land och även om de har barnen med sig. Det är bara att hitta dem fysiskt vilket kan ta tid.