2024-03-14, 22:51
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Va??
Nej oftast bara någon, eller några dagar, enligt SKV.
Ratsits register uppdateras varje dygn.
Och en avliden persons uppgifter finns kvar i 6 månader.
Allt enligt SKV och Ratsit .

Google is your friend 😘
Tack för ditt snabba inlägg!👍🏼
Detta medför att jag nu har kunnat korrigera mitt inlägg, som grundade sig på personliga erfarenheter under ett antal år (samt en felskriven siffra)!☺
Citera
2024-03-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIL
Oj, nu har jag nog missat något. Var finns källan på att Anki är den som anmält någon försvunnen?!
Media hade intervjuat henne- och hon berättade att han var en en snäll mänska.
De två hade regelbunden kontakt, - hon visste att han skulle möta paret, som nu är på flykt.
när exfrun inte fick tag i honom dagen efter blev hon direkt orolig.
Och anmälde honom försvunnen.
Citera
2024-03-14, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Finns det någon uppgift om hur länge väskan funnits på platsen?. Att det var en crossåkare som anmälde den på söndagen är väl klart. Men hade dom observerat den tidigare?.
ja-någon noterat den redan på fredag-enl media.
Citera
2024-03-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Media hade intervjuat henne- och hon berättade att han var en en snäll mänska.
De två hade regelbunden kontakt, - hon visste att han skulle möta paret, som nu är på flykt.
när exfrun inte fick tag i honom dagen efter blev hon direkt orolig.
Och anmälde honom försvunnen.
Ja, men det står ju inte att An*i är den de har intervjuat. Var mer det jag syftade på.
Citera
2024-03-14, 22:54
Medlem
Citat:
Oj, nu har jag nog missat något. Var finns källan på att Anki är den som anmält någon försvunnen?!

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ex-fruns-oro-nar-mannen-forsvann-det-har-ar-illa/

”En kvinna som varit gift med den mördade mannen uppger att det var hon som anmälde honom försvunnen.”
Citera
2024-03-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emazet
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ex-fruns-oro-nar-mannen-forsvann-det-har-ar-illa/

”En kvinna som varit gift med den mördade mannen uppger att det var hon som anmälde honom försvunnen.”
Jag har läst artikeln, tack. Men det står fortfarande inte vad kvinnan heter.
Citera
2024-03-14, 22:55
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Finns det någon uppgift om hur länge väskan funnits på platsen?. Att det var en crossåkare som anmälde den på söndagen är väl klart. Men hade dom observerat den tidigare?.

Här står det mesta: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ex-fruns-oro-nar-mannen-forsvann-det-har-ar-illa/
Citera
2024-03-14, 22:56
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Man kan väl registrera i efterhand? De hitta han efter men vet att han dog 7:e mars och det registrerades då. För registreringen skedde väl nyligen?!

Ja det kan man. När en person dör måste dödsfallet fastställas och dödsorsaksintyg samt dödsbevis skrivas och det måste göras av en läkare. Sedan är det Skatteverket som registrerar och dödförklarar personen mha dödsbeviset. Sedan får Ratsit denna information från Skatteverket.

Här kommer utdrag från SOSFS 2005:10 Socialstyrelsens föreskrifter om kriterier för bestämmande av människans död

2 § Om det är utrett att den försvunne är död, får han eller hon dödförklaras omedelbart.

5 § Fastställande av ett dödsfall skall göras skyndsamt. Tidpunkten för dödens inträde får bestämmas med ledning av uppgifter från vårdpersonal, anhöriga eller andra personer med kännedom om de aktuella omständigheterna.

8 § Beslut om dödförklaring
Som dödsdag skall anses den dag som är den mest sannolika dödsdagen.

Mao tänker jag att om polisen VET (mha film/fotobevis från lillebrorsan) när BO mördades kan de fastställa tidpunkten ganska exakt, vilket blir den mest sannolika dödsdagen.
Citera
2024-03-14, 22:57
Medlem
Citat:
Jag har läst artikeln, tack. Men det står fortfarande inte vad kvinnan heter.

Citat:
Ja, men det står ju inte att An*i är den de har intervjuat. Var mer det jag syftade på.

Sök bakåt i tråden så hittar du mer kring detta. AA och AB och deras FB diskuterades flitigt i förrgår kväll ,fast avfärdades då av många att det inte kunde vara rätt BO.
Citera
2024-03-14, 22:58
Medlem
Citat:
du menar att inte hennes namn fanns med i intervjun?
antar att hon inte ville framträda med sitt namn o ansikte-d. Förståeligt.Hon sörjer.

flashbackskribenterna hittade hennes facebook iallafall- o han o hon finns på bröllopsbild.
Citera
2024-03-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
du menar att inte hennes namn fanns med i intervjun?
antar att hon inte ville framträda med sitt namn o ansikte-d. Förståeligt.Hon sörjer.

flashbackskribenterna hittade hennes facebook iallafall- o han o hon finns på bröllopsbild.
Fullt förståeligt, men det ger ändå inte en säker källa på att det är just hon de pratat med.

Jag säger inte att det inte är hon, bara att det faktiskt inte står någonstans att det är det, som man sedan kan hänvisa till som källa.
Citera
2024-03-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ja, det är lustigt oavsett om han är BO eller ej. Folk sökte ju alltså på honom innan BO ens hittats då. Han var väl inte ens anmäld försvunnen än då?

Sorry, fel av mig! Det var 0 sökningar på honom till och med 8 mars och den 9 mars (samma dag som han anmäldes försvunnen) har sökningarna gått upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in