Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2024-03-12, 14:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
SVT borde döpas om till Skidskyttekanalen! Det var någon helg här i vinter som damerna dominerade i längdskidorna, Hector vann i alpint och vi hade två på pallen i puckelpist, samtidigt som Sverige slogs om medaljer i Handbolls-VM för herrar och Näslund m.fl. skulle tävla i skicross, allt sändes på Viaplay!

Måste vara så, kan inte komma ihåg att jag någonsin klagat på t.ex. "Plex", Lindeborg eller Ulfbåge direkt..

Det var faktiskt rätt mycket klagomål mot Plex under hans alpina kommenterande. Han upplevdes okunnig om själva sporten. För egen del tyckte jag bara att han var så stämningsingivande och målande i sina beskrivningar att det inte fanns någon bättre. Han var sportens Bertil Perrolf och han var föredömligt fåordig och lät bilderna tala. Ulfbåge var ju en som kom från Radiosporten och med det hade ett rappare språk, men också han hade ju en röst som harmonierade till fullo med händelserna. Varken Plex eller Ulfbåge satte sig själva i centrum.

Nutidens kommentatorer klarar inte att hålla käft. De ska mala på hela tiden om allt och inget. Jag uppskattar den som kan låta bilden tala och som inte hela tiden måste tugga på om så bara på tomgång. Fahlberg säger mindre, alltså får bilden mer utrymme och det är bra. Vissa verkar dock villa skedmatas hela tiden med babblare i likhet med Bränholm och Härenstam.
Citera
2024-03-12, 20:06
Medlem
TrongSynths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var faktiskt rätt mycket klagomål mot Plex under hans alpina kommenterande. Han upplevdes okunnig om själva sporten. För egen del tyckte jag bara att han var så stämningsingivande och målande i sina beskrivningar att det inte fanns någon bättre. Han var sportens Bertil Perrolf och han var föredömligt fåordig och lät bilderna tala. Ulfbåge var ju en som kom från Radiosporten och med det hade ett rappare språk, men också han hade ju en röst som harmonierade till fullo med händelserna. Varken Plex eller Ulfbåge satte sig själva i centrum.

Nutidens kommentatorer klarar inte att hålla käft. De ska mala på hela tiden om allt och inget. Jag uppskattar den som kan låta bilden tala och som inte hela tiden måste tugga på om så bara på tomgång. Fahlberg säger mindre, alltså får bilden mer utrymme och det är bra. Vissa verkar dock villa skedmatas hela tiden med babblare i likhet med Bränholm och Härenstam.
Här har vi en stor del av kommentatorernas problem idag, de kommenterar som om det vore radio och ignorerar fullständigt att de har tittare och inte lyssnare.

Låt bilderna göra sitt, låt experterna göra sitt och styr bara upp sändningen, bolla med experten vid rätt tillfällen, kom med lite tider och statistik när det passar... Vi SER vad som händer själva.

Otroligt oförskämt att avbryta en expert mitt i ett resonemang för att Bendika dyker upp i rutan och det måste inflikas för gång 23 denna säsong att hon fött barn i Oktober, det kan vänta, Ola.

Eller det här med att de konstant ska gå helt i taket för minsta händelse, håll en jämnare och rimligare nivå, spara de okontrollerade känsloutbrotten till OS-gulden.
Citera
2024-03-13, 00:19
Medlem
Jag tycker Lotta Fahlberg är bra. Hon är jättebra som reporter och intervjuare, och tillräckligt bra som kommentator.
Citera
2024-03-13, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kakersson
Börjar också bli rejält less på henne. Konstiga läten, att hon emellanåt verkar befinna sig i framtiden, det i sin tur gör att hälften av allt hon säger är eller blir fel. Hon sätter en dålig känsla över hela tävlingen när hon i sitt kommenderande och konstiga läten fläker ut sin besvikelse och frustration om det inte går som hon vill, det smittar av sig. Dålig dynamik med vem hon än pratar med om det så är vallen, intervjuer eller kommentering.

Är inte superförtjust i Ola men han har en bra röst, är väldigt gladlynt och det smittar av sig. Dynamiken han har ihop med Ferry är superb. Gillar när Helena Ekholm sitter med Ferry.

En kommentator borde ha som självklart att inte visa missnöje på det sätt du beskriver, att hon gång på gång ändå "lyckas" visa sitt missnöje som du gör visar ju att hon inte är på rätt plats direkt.
Citera
2024-03-13, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Jag tycker Lotta Fahlberg är bra. Hon är jättebra som reporter och intervjuare, och tillräckligt bra som kommentator.

Det är dock inte reporteruppdraget som anmärks på, utan görs rätt tydligt att det är kommentatorsuppdraget som inte är tillräckligt.
Citera
2024-03-13, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varken Plex eller Ulfbåge satte sig själva i centrum.

Precis!
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in