2024-03-12, 16:24
Bannlyst
Ja något dugligt paket och använda för att skriva på, finns det att tillgå? Behöver inte vara senaste version, bara duglig och kompatibel med Mac!

Tack för tips!
Citera
2024-03-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KevinRasoali
Ja något dugligt paket och använda för att skriva på, finns det att tillgå? Behöver inte vara senaste version, bara duglig och kompatibel med Mac!

Tack för tips!

Kör Google docs? Är ju gratis och har alla funktioner man behöver.
Citera
2024-03-12, 16:58
Avslutad
Apples egna varianter tycker jag personligen är smidigare än Office (Pages, Keynote och Numbers), men annars har du ju OpenOffice som är 100% gratis och kompatibelt med alla Office-dokument.
Citera
2024-03-12, 17:04
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Apples egna varianter tycker jag personligen är smidigare än Office (Pages, Keynote och Numbers), men annars har du ju OpenOffice som är 100% gratis och kompatibelt med alla Office-dokument.
Libreoffice har tagit över stafettpinnen från Openoffice.
Citera
2024-03-12, 17:09
Medlem
megacrexs avatar
Citat:

Tack för tips!
Ingår inte det utmärkta ordprogrammet Pages gratis längre?
Citera
2024-03-12, 17:15
Medlem
konstits avatar
Citat:

Tack för tips!

De flesta "Gratis"-Office funkar, men vill man ha "Office" som man känner det, är där egentligen inga alternativ, utom MS egen gratisversion, alltså Office-Online, där man barberat bort ett otal funktioner, och för någon kanske mer irriterande än vad som är gott för hjärtat - nästan alla fonter !

Kan man nöjas med en version med få år på nacken, och inte måste ha Publisher, är det här ev. ett alternativ: https://programvaruexperten.se/produkt/microsoft-office-2021-home-business-mac/

Faktiskt inte dyrt när man tänker efter lite - men det är en disciplin i vilken "gratister" inte excellerar !
Anyways, en rigtig licens, alltså inget tjafs med årlig "hyra", och dessutom får du funktionaliteten med över i din Online-version (Förutsatt du är inloggad), vilket gör det ganska kraftfullt.

Själv använder jag nästan uteslutande Online-utgåvan, men är med licensen i bakfickan endast en smula begränsad (T.ex. Makron i Excel funkar numera vad gäller exekvering, dock inte i upprättande ?)

Vill man inte betala är det närmast hugget som stucket vilket av alla gratis-packar man kan hämta, må det vara Libre-Office, Open Office eller Docs (rent online liksom MS egna).

De flesta jag känner som svurit vid "Gratis" har efterhanden betalat MS en slant, men det kan nog oftast skyllas vad man råkar ha i ryggraden, och när man kommer upp i ålder är det hemvana ofta viktigare än kronor. De unga vill ha "gratis", och en del vill gärna fuska sig till något som kostar, även om de menar att gratisalternativen är bättre ?
Jag gör mig inga tankar om det egentligen, eller jo, det gör jag... men för gammal att orka bli helt röd i huvudet över det.
Citera
2024-03-12, 17:16
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
LibreOffice alla dagar i veckan.
https://sv.libreoffice.org/
Citera
2024-03-12, 17:22
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacrex

Pages ligger i Appstore sedan många år... Fortfarande gratis. Smaksak, men det är väl inte ett "Office-paket", men TS efterfrågar ju något att skriva i, till Mac, så varför inte. Tänkte inte på det överhuvudtaget.
Citera
2024-03-12, 17:25
Medlem
Om du googlar på office mac, så fungerar det fint köpa via de två första länkarna
Citera
2024-03-12, 18:36
Medlem
Mmm, men det är ju en av fördelarna med Mac att man får Pages, Keynote, och Numbers helt gratis redan installerade. Pages, Numbers, och Keynotes är alltså Apples svar på Office. Microsoft Office-paketet kostar pengar oavsett om man har Mac eller Windows. Jag har aldrig köpt Office, men har ju använt gratisversionen av framförallt Word, och kan säga att Pages är bättre. Jag har även haft LibreOffice, och det var väl okej. Men tycker nog ändå att Pages är det som passat mig bäst.

De andra två Keynotes och Numbers har jag inte använt så mycket än.

Om du ändå vill ha Microsoft Office så hittar du det i Appstore.
Citera
2024-03-12, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av megacrex

Tack för era inputs!

Vill bara ta med att Pages inte följer med en Mac längre, må ha gjort det förr om tid!

Men dessvärre inte längre!
Citera
2024-03-12, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
De flesta "Gratis"-Office funkar, men vill man ha "Office" som man känner det, är där egentligen inga alternativ, utom MS egen gratisversion, alltså Office-Online, där man barberat bort ett otal funktioner, och för någon kanske mer irriterande än vad som är gott för hjärtat - nästan alla fonter !

Kan man nöjas med en version med få år på nacken, och inte måste ha Publisher, är det här ev. ett alternativ: https://programvaruexperten.se/produkt/microsoft-office-2021-home-business-mac/

Faktiskt inte dyrt när man tänker efter lite - men det är en disciplin i vilken "gratister" inte excellerar !
Anyways, en rigtig licens, alltså inget tjafs med årlig "hyra", och dessutom får du funktionaliteten med över i din Online-version (Förutsatt du är inloggad), vilket gör det ganska kraftfullt.

Själv använder jag nästan uteslutande Online-utgåvan, men är med licensen i bakfickan endast en smula begränsad (T.ex. Makron i Excel funkar numera vad gäller exekvering, dock inte i upprättande ?)

Vill man inte betala är det närmast hugget som stucket vilket av alla gratis-packar man kan hämta, må det vara Libre-Office, Open Office eller Docs (rent online liksom MS egna).

De flesta jag känner som svurit vid "Gratis" har efterhanden betalat MS en slant, men det kan nog oftast skyllas vad man råkar ha i ryggraden, och när man kommer upp i ålder är det hemvana ofta viktigare än kronor. De unga vill ha "gratis", och en del vill gärna fuska sig till något som kostar, även om de menar att gratisalternativen är bättre ?
Jag gör mig inga tankar om det egentligen, eller jo, det gör jag... men för gammal att orka bli helt röd i huvudet över det.

Tack för utläggning. Läste att det är scamvarning över den hemsidan du länkade till, stämmer detta? Oavsett känns det lite synd att man måste punga ut en rejäl slant för Microsoft Office nuförtiden, hade tänkt att man hade kunnat få loss den billigare. Enbart Microsoft Word jag hade behövt men det är klart, man kan ju inte få tillgång till den separat dessvärre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in