2024-03-12, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Är det bara jag som tänker att detta är nog hedersrelaterat?

35-årig man som varit och klämt på fel dam? Familjen fått frispel och vill sända en signal... Tycker det luktar hedersmord lång väg. För gängkrig är det ju knappast, de skjuter ju varandra och inte fan kan en 14-åring stycka?

Jag lever också i den tron att det går i den riktningen. Det talas om misstänkta och inte misstänkt.
Polisen har dessutom uteslutit gängkriminalitet etc.

Vad återstår då för motiv?

För mig finns nästan bara hedersmord kvar. En släkt, många misstänkta, som ser till att släktens heder återupprättas. Det räcker inte med ett simpelt mord utan det ska styckas också så att det verkligen visas utåt att det markeras ordentligt. I det fallet med hedersmord har de misstänkta inget emot att BO snabbt blir identifierad så att alla vet att så här går det om ni ger er på vår klan. Signalen till andra klaner är tydlig.

Polisen verkar veta vilka som är misstänkta men jag tror att klanen har förberett det hela så att de misstänkta troligen redan har hunnit lämna landet.

Jag trodde först att det hela hade med urspårat knarkparty eller en alkoholfest att göra men tror mindre nu på det när jag läser att det finns flera inblandade. Psykstyckning där flera personer är inblandade finns väl inte ens på kartan? Skulle vara drogade satanister i så fall men nej.
Senast redigerad av Konrad 2024-03-12 kl. 04:22.
Citera
2024-03-12, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriden
Nämn ett tidigare "hedersstyckmord".

Du bör veta att svenska gubbar är rätt erfarna att stycka kroppar om du kan din kriminalhistoria.

Jo men det finns flera misstänkta i det här fallet. Jag kan inte direkt påminna mig om ett enda fall med flera svenska gubbar som har styckat en person.
Citera
2024-03-12, 04:33
Medlem
En motivbild till men kanske lite mer osannolik. Kan det möjligen finnas koppling till den terroristhärva som avslöjades förra veckan? Polisen har haft en tipsare som nu fick offra livet? Identifieringen gick förvånansvärt snabbt.

IS:anhängare har ju visat sig vara duktiga vad anbelangar styckningar i olika former.
Citera
2024-03-12, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du kan va nåt på spåren… Jag hittar inte uppgiften 100 m in i skogen nu. Även om jag bestämt hade för mig att jag fick det genom ett citat i tråden från en tidning.

Jag ser bara uppgiften ”100 m efter bron” nu. Jag kan alltså ha läst fel.

Hur som helst är ju ”100 m efter bron” fel det också, vilket tråden gjort troligt.

Så inga 100 m nånstans m a o.

Precis. Dumparen har då kommit ifrån stan (med närområden), åkt med väskan tills det blivit glest med bebyggelse och tyckte nog det var tillräckligt ödsligt efter bron. Han kastar väskan ur bilen som hamnar inom synhåll från 222.
Citera
2024-03-12, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIL
Tydligt det.

Finns ingen logik i det hela överhuvudtaget.

Har försökt säga detta flera gånger, förstår inte varför ingen lyssnar.
Finns det något uttalande eller verifierat bekräftande att den som blev kidnappad i Karlstad är den som blev hittad hackad i Värmdö är det bara att dela med sig. Tills dess är det spekulationer.
Citera
2024-03-12, 06:39
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag lever också i den tron att det går i den riktningen. Det talas om misstänkta och inte misstänkt.
Polisen har dessutom uteslutit gängkriminalitet etc.

Vad återstår då för motiv?

För mig finns nästan bara hedersmord kvar. En släkt, många misstänkta, som ser till att släktens heder återupprättas. Det räcker inte med ett simpelt mord utan det ska styckas också så att det verkligen visas utåt att det markeras ordentligt. I det fallet med hedersmord har de misstänkta inget emot att BO snabbt blir identifierad så att alla vet att så här går det om ni ger er på vår klan. Signalen till andra klaner är tydlig.

Polisen verkar veta vilka som är misstänkta men jag tror att klanen har förberett det hela så att de misstänkta troligen redan har hunnit lämna landet.

Jag trodde först att det hela hade med urspårat knarkparty eller en alkoholfest att göra men tror mindre nu på det när jag läser att det finns flera inblandade. Psykstyckning där flera personer är inblandade finns väl inte ens på kartan? Skulle vara drogade satanister i så fall men nej.

Jag skulle säga att man dels kanske inte ska läsa in allt för mycket i "misstänkta" istället för "misstänkt", dels att det väl mycket väl kan vara en fyllefest som spårat ur.

Ponera att det sitter några mindre städade individer och super, kanske med lite tilltugg, bråk utbryter och en förlorar livet. Vad gör man då? En del ringer förstås 112, men det kanske inte görs i första taget om de inblandade redan tidigare är straffade, har diverse saker i lägenheten som kan ligga dem i fatet, osv. Då kvarstår att på något sätt bli av med kroppen och sedan hoppas på att man inte kan kopplas till den i efterhand.

Att själva styckningen skulle handla om något annat än en "transportstyckning" känns väl så gott som uteslutet.
Citera
2024-03-12, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag skulle säga att man dels kanske inte ska läsa in allt för mycket i "misstänkta" istället för "misstänkt", dels att det väl mycket väl kan vara en fyllefest som spårat ur.

Ponera att det sitter några mindre städade individer och super, kanske med lite tilltugg, bråk utbryter och en förlorar livet. Vad gör man då? En del ringer förstås 112, men det kanske inte görs i första taget om de inblandade redan tidigare är straffade, har diverse saker i lägenheten som kan ligga dem i fatet, osv. Då kvarstår att på något sätt bli av med kroppen och sedan hoppas på att man inte kan kopplas till den i efterhand.

Att själva styckningen skulle handla om något annat än en "transportstyckning" känns väl så gott som uteslutet.

Tja, om det hela nu kan kopplas till bortrövandet i Karlstad så kan det ta en helt annan vändning men där är vi kanske inte än. Jag lever dock än så länge i tron att det rör sig om något hedersrelaterat.
Citera
2024-03-12, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Varför inte slänga direkt ner från bron ?? Det måste ju vara lättplätt! Bara stanna bilen och hiva över det låga staketet.

Det är is under bron. Då hade väskan synts direkt. Det finns även villor med sjötomt i närheten.
Citera
2024-03-12, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
Jag tror inte detta är en oplanerad händelse. Ingen vettig människa skulle stycka någon, oavsett påverkan - Normalt folk har en fundamental gräns som de inte går över; Att döda en människa är redan över gränsen, att sen dessutom stycka någon förstör man sin psykiska hälsa till den grad att man inte längre ser sig själv som människa.
Kriminologen David Wilson har pratat om detta tidigare, finns flera intressanta klipp med honom på youtube! Enligt honom finns det två typer av mördare - den ena som är ’normal’ och utför ett brott inom mycket kort tidsram som de sen ångrar resten av livet just pga denna gräns, och den andra som inte är ’normal’ och har en underliggande personlighetsstörning, oftast psykopati, som gör att deras gräns inte finns på samma sätt eftersom deras avsaknad av empati och moral gör att de klarar av att utföra ett brott som detta utan att de påverkar dom.

Jag tror att detta utfördes av en person som klassar in på det sistnämnda iochmed att det skedde en styckning, och GM har lyckats hålla sig undan fram tills nu.
Sen får vi se hur utredningen går, detta är bara min teori.

Bifogar ett tidigare inlägg jag gjorde iochmed att det börjar brainstormas om möjligt motiv.

Vill påminna om att de flesta kriminella handlingar kan kopplas till psykiska egenskaper per forskning, just styckning har visat sig vara vanligare bland de som har en märkbar avsaknad av empati och förståelse - Just a thought.
Citera
2024-03-12, 07:01
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tja, om det hela nu kan kopplas till bortrövandet i Karlstad så kan det ta en helt annan vändning men där är vi kanske inte än. Jag lever dock än så länge i tron att det rör sig om något hedersrelaterat.

Man ska aldrig säga aldrig men personligen tror jag inte att det som skedde i Karlstad (vad det nu än var som skedde där) har något med det här fallet att göra och vad gäller hedersmotiv så skulle jag nog lägga färre slantar på det än på missbrukare som "råkat" slå ihjäl en polare, men jag kan förstås inte göra mer än gissa jag heller, så den som lever får se.
Citera
2024-03-12, 07:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Man ska aldrig säga aldrig men personligen tror jag inte att det som skedde i Karlstad (vad det nu än var som skedde där) har något med det här fallet att göra och vad gäller hedersmotiv så skulle jag nog lägga färre slantar på det än på missbrukare som "råkat" slå ihjäl en polare, men jag kan förstås inte göra mer än gissa jag heller, så den som lever får se.

Nej, om man vill göra sig av med ett lik osynligt borde väl Värmlands skogar vara bästa tänkbara stället.
Citera
2024-03-12, 08:02
Avslutad
så rörig tråd!

Men jag fattar det dom att offret är den man som kidnappades i Kalmar?

Det var en arm som hittades i väskan enligt vittnen?

Då undrar jag var det var för elektroniska spår som ledde till offret, mobil uppkopplad till mast?

Offret var alltså INTE anmäld försvunnen på MP, Fikk utan endast internt hos polisen? inga utomstående/allmänheten kunde läsa om försvinnandet? varför isåfall?

varför åka så långt och just till Värmdö för att stycka och dumpa en kropp?

Fåe känsla av hedersrelaterat eller att offret är oskyldigt/inte kriminell men kanske är någon som ska vittna eller släkt med någon kriminell.

Det är Karlstad-Värmdö som jag inte får ihop riktigt 🤔 och varför försvinnandet/kidnappningen inte utlystes för allmänheten ?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in