Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-04, 20:48
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hon är halva huvudet högre än Svahn som är 174. Ett halv huvud brukar anges till minst 10 cm. Såg en bild, som jag inte hittar nu, där KSS var invid Carl (som är 178) och skillnaden var tydlig.
Synes at du har mange fine synspunkter i blant Gickhan, men har merket meg at ditt fokus på menneskers lengde har en tendens til å overskygge det aktuelle temaet fra tid til annen.
Citera
2024-03-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Håller med, men tror mest det är optiken som är grejen, att hon ser rätt stor ut jämfört med de andra i spåret. Jag har själv haft en tjej som var 180cm, (är rätt lång själv) jag bryr mig inte på det sättet om hennes längd på ett personligt plan, utan mest hur det påverkar hennes egenskaper som skidåkare.
I just hennes fall är det bra i start och spurt där det är platt. Hon verkar glida bra också kanske p.g.a tyngd (Stina Nilsson var väl över 70 kg?)
Men hon är sämre uppför och när det krävs kapacitet.
Citera
2024-03-04, 21:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Synes at du har mange fine synspunkter i blant Gickhan, men har merket meg at ditt fokus på menneskers lengde har en tendens til å overskygge det aktuelle temaet fra tid til annen.

Inte alls, var får du det ifrån? Det ställdes en fråga med bilder och jag svarade. Jag är knappast den som mest frekvent fört vare sig KSS:s längd eller behandling på tal.
Citera
2024-03-04, 21:44
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
I just hennes fall är det bra i start och spurt där det är platt. Hon verkar glida bra också kanske p.g.a tyngd (Stina Nilsson var väl över 70 kg?)
Men hon är sämre uppför och när det krävs kapacitet.
Jepp så är det nog, och jag undrar hur det påverkar hennes förmåga att staka med lutning framåt, alltså om det är värre att vara tung när man ska skjuta fram kroppen för framåtlutning. Kolla klippet jag länkade till två inlägg bak. Vilken fin teknik Linn har där, men Skistad ser mer ihopsjunken ut och har svårare att skjuta fram kroppen på samma sätt.
edit: länken: https://www.youtube.com/watch?v=fz_2Ofttl38
Senast redigerad av -AIR- 2024-03-04 kl. 21:48.
Citera
2024-03-08, 13:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Om man ska sammanfatta sprinten i Lathis så kan man konstatera att alla sex svenskor gick vidare från kvalet och alla var top-12 (endast 3 norskor gick vidare från kvalet). Sverige hade 4 åkare i semifinalerna (endast en norska). 3 svenskor tog sig till final men bara en norska och en svenska på pallen vilket var lite sämre än väntat. Man måste dock väga in att 3 av svenskorna (Jonna, Linn och Frida) hade ett tufft lopp i benen efter gårdagens 20 km lopp. Dessutom passade banan inte dessa 3 all-round åkare särskilt bra. Med detta sagt så tycker jag att de svenska damerna presterade vad man kunde förvänta sig. Klart godkänt över lag.

Lagledningen borde nu inse att Lundgren inte är en sprintåkare och sluta att ta in henne som reserv när någon av de 6 ordinarie sprintåkarna i A-laget inte kan åka. Det finns ju en riktig sprintåkare i B-laget (Team Bauhaus) som borde få chansen när någon av A-lagsåkarna inte kan åka. Jag vill se Moa Hansson i Drammen om någon av A-lagsåkarna inte kan åka även om Moa är bättre i den fria stilen. Lundgren kan åka 5-milen i Holmenkollen.

Nu fick ju Moa Hansson åka mot landslagsåkare, och blev slagen av Moa Ilar, och dessutom av juniorer!
Citera
2024-03-08, 17:13
Medlem
Citat:
Jepp så är det nog, och jag undrar hur det påverkar hennes förmåga att staka med lutning framåt, alltså om det är värre att vara tung när man ska skjuta fram kroppen för framåtlutning. Kolla klippet jag länkade till två inlägg bak. Vilken fin teknik Linn har där, men Skistad ser mer ihopsjunken ut och har svårare att skjuta fram kroppen på samma sätt.
edit: länken: https://www.youtube.com/watch?v=fz_2Ofttl38
Der mister hun jo all fart inn på oppløpet fordi hun reiser seg opp på feil tidspunkt. Var ikke akkurat det beste eksempelet.
Citera
2024-03-08, 17:24
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Der mister hun jo all fart inn på oppløpet fordi hun reiser seg opp på feil tidspunkt. Var ikke akkurat det beste eksempelet.
Nja, När hon har fått upp farten så är hennes teknik inte som Svahns, hennes kropp är rätt ihopsjunken ändå.
Senast redigerad av -AIR- 2024-03-08 kl. 17:26.
Citera
2024-03-08, 19:20
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Nja, När hon har fått upp farten så är hennes teknik inte som Svahns, hennes kropp är rätt ihopsjunken ändå.
Hadde ikke tiden til å svare deg presist om just det her senest Air, men Linns og ennu mere Niskanens stakning er en opprettholds-stakning av den allerede høyest mulige hastigheten. Jonnas og ennu mere Kristines stakning derimot, er en stakning for å aksellerere opp igjen til samme hastighet (sakte men sikkert) hele veien inn til mål. Kunne jo ha brukt tusen ord for å peke på skilnaden, men har tillit til at du ser det selv.

For å peke på skilnader, er det aldri dumt å gå til overdrivelser i hver retning. I aksellerasjons-fasen, drar man kroppen ( egentlig stussen ) mer rett ned i underlaget for å skape maksimalt med kraft. Det vil du se på den ultimate aksellerasjons-stakningen ut fra start-gaten. I bibeholdelse av topphastighets-stakning derimot, ser kroppen seg litt annerledes ut. Så Linns og Kristines teknikker på oppløpet vil derfor som naturlig er, skille seg litt ad. Ikke så mye som mine eksempler, men de nærmer seg fra hver sin kant.
Citera
2024-03-09, 16:20
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Hadde ikke tiden til å svare deg presist om just det her senest Air, men Linns og ennu mere Niskanens stakning er en opprettholds-stakning av den allerede høyest mulige hastigheten. Jonnas og ennu mere Kristines stakning derimot, er en stakning for å aksellerere opp igjen til samme hastighet (sakte men sikkert) hele veien inn til mål. Kunne jo ha brukt tusen ord for å peke på skilnaden, men har tillit til at du ser det selv.

For å peke på skilnader, er det aldri dumt å gå til overdrivelser i hver retning. I aksellerasjons-fasen, drar man kroppen ( egentlig stussen ) mer rett ned i underlaget for å skape maksimalt med kraft. Det vil du se på den ultimate aksellerasjons-stakningen ut fra start-gaten. I bibeholdelse av topphastighets-stakning derimot, ser kroppen seg litt annerledes ut. Så Linns og Kristines teknikker på oppløpet vil derfor som naturlig er, skille seg litt ad. Ikke så mye som mine eksempler, men de nærmer seg fra hver sin kant.
Ok jag förstår vad du menar, men jag tog nog hänsyn till det när jag skrev innan. Eller menar du att det inte fanns utrymme för Skistad att nå en sådan upprätt teknik på hela upploppet pga att farten saktades ner..? Tror du inte att Skistad kom upp rätt nära maxfart precis innan mållinjen? För jag kan inte komma ihåg att jag sett Skistad tidigare vara så framåtlutad som Svahn ofta är. Vet du om det finns något klipp där hon är lika framåtlutad som Svahn?

Edit: Om du kollar detta klippet på Skistad på slutet av upploppet när hon stakar så har hon inte alls samma upprätta/framåtlutade position som Svahn. Hon trycker inte ut höften på samma sätt, Skistad har en mer ”sittande” position. (Som man kallar det i löpvärlden när man inte sträcker ut kroppen ordentligt.)
https://m.youtube.com/watch?v=3hcISQwAydo
Senast redigerad av -AIR- 2024-03-09 kl. 16:34.
Citera
2024-03-09, 16:47
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ok jag förstår vad du menar, men jag tog nog hänsyn till det när jag skrev innan. Eller menar du att det inte fanns utrymme för Skistad att nå en sådan upprätt teknik på hela upploppet pga att farten saktades ner..? Tror du inte att Skistad kom upp rätt nära maxfart precis innan mållinjen? För jag kan inte komma ihåg att jag sett Skistad tidigare vara så framåtlutad som Svahn ofta är. Vet du om det finns något klipp där hon är lika framåtlutad som Svahn?

Edit: Om du kollar detta klippet på Skistad på slutet av upploppet när hon stakar så har hon inte alls samma upprätta/framåtlutade position som Svahn. Hon trycker inte ut höften på samma sätt, Skistad har en mer ”sittande” position. (Som man kallar det i löpvärlden när man inte sträcker ut kroppen ordentligt.)
https://m.youtube.com/watch?v=3hcISQwAydo
Jo, liker dine detaljstudier. Er selvklart, som du sier, at det er et moment at re-aksellerasjonen kostet så mye for Jonna og Kristine, at de var mer i kjelleren på det tidspunktet enn det Linn var.
Citera
2024-03-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nu fick ju Moa Hansson åka mot landslagsåkare, och blev slagen av Moa Ilar, och dessutom av juniorer!

Det var inte ett resultat som imponerade. Om man säger som så…
Citera
2024-03-10, 14:05
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Jo, liker dine detaljstudier. Er selvklart, som du sier, at det er et moment at re-aksellerasjonen kostet så mye for Jonna og Kristine, at de var mer i kjelleren på det tidspunktet enn det Linn var.
Ja men i det andra klippet så har Skistad fått upp farten, och där har hon inte samma framskjuta kroppshållning som Svahn. Hon får inte fram höften på samma sätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback