2024-02-27, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Ditt exempel blir så klart tramsigt. Det finns så klart fattiga människor som lever i misär som inte har några barn alls, kanske pga att de, som du, inte är attraktiva nog att hitta någon som vill skaffa barn med dem. Men om vi ser förbi dina attraktionsproblem så handlar frågan om hur det ser ut generellt i världen och att samhällsklimatet i Sverige idag 2024 inte är ett hinder för människor att skaffa barn utan snarare tvärt om.

Alla kritiskt tänkande förstår vad orsaken är och statistiken har hittills varit mycket tydlig.

Nu ändrar man sättet för att räkna fram statistiken för överdödlighet, kanske kommer man att göra detsamma för födelsetalen?
Men att covid vaccinet skulle vara orsak till mindre barnafödande tror jag inte möjligen att folk är mindre sugna på att skaffa barn idag och sämre ekonomi och de finns ju mer preventivmedel som förhindrar graviditet sen är de ju fler som vill ha kontroll på de hela vi har ju till viss del tappat levnadsstandard idag många arbetsgivare som tog mycket arbetare har ju försvunnit
Citera
2024-02-28, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Du har inga argument kvar och har redan förlorat argumentationen när du börjar käbbla om mig.

Det var ju du som började kommentera om hur jag var och visste tydligen väldigt mycket, då svarade jag bara. Som dig bör. Jag förväntar inte att du ska tro på det.

Jag lever iaf som jag lär. Men vi kan ponera att jag inte gör det. Argumentera emot det jag förespråkar åtminstone så kan vi lägga privatlivet åt sidan.

Va fan snackar du om, jag kommenterade en gång. Kom ut ur din fantasivärld vetja. Narcissistisk jävla idiot.
Citera
2024-03-05, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Snälla du, det är knappast kriminalitet eller svensk skola eller ens elproduktion som är de avgörande faktorerna för barnafödande.

Vilka faktorer är det då?
Citera
2024-03-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalp2022

Det får du fråga alla fertila individer om, för att få alla varianter av svar, men sorry kan inte tänka mig att någon låter sig hindras av elpriset i frågan om de ska skaffa barn eller inte.

Frågar du mig så är hotet av klimatkris en viktig faktor, samt jämställdhet, vilket går att avläsa i olika länders med olika grad av ojämställdhet barnafödande, ingen partner, eller villig partner en tredje, samt visst kanske även dålig ekonomi för vissa.
Citera
2024-03-06, 18:54
Medlem
Citat:

Det vet vi redan. Kvinnorna har sagt sitt.

Kvinnor skaffar mycket mindre barn och mycket senare i livet idag därför att de satsar på sin karriär.

Kvinnorna vill inte heller tillbaka till att inte jobba, pumpa ut barn och vara hemmafruar som förr i tiden.

Resultatet är att mycket mindre barn föds. Och eftersom det är kvinnan som "betalar" för graviditeten är det endast hennes vilja som spelar roll, så har det alltid varit i vårt samhälle.
Citera
2024-03-09, 05:00
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ja?

Idag sitter vi med statisk över nativiteten 2023.

Putin gick in i Ukraina 24 februari 2022. ( förutom då faktumet att han redan var där och härjade 2014.)
Ett barn som föddes januari 23 "producerades" april -22,
Alltså EFTER Putins invasion.
Förklara igen varför inte den händelsen skulle kunna vara en av delorsakerna till nedgången i nativitet.?

Finns ingen trendbrott från och med januari eller ens december 2022 när man går igenom månad för månad:

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...-1998-2023-ar/

Hela 2022 så faller barnafödandet pladask, det är varje månad från och med mars 2022 så födds ca 1000 barn färre än motsvarande månad 2021.

Trendbrottet sker runt mars 2022, och då hade barnafödandet gått ner sakta redan föregående år. Något revolutionerande sker dock ca februari-mars 2022, och då ska det ha hänt något när kvinnor ska ha blivit gravida runt maj-juni 2021. Jag bryr mig inte så mycket om vaccinkonspirationer, men jag ger de åtminstone rätt i att det är omkring den tidsperiod då många unga tog vaccinet som trendbrottet tycks ha inträffat. Kan säkert finnas andra förklaringsmodeller också.

Nåja, trenden som går emot demografisk kollaps av Västvärlden sker lite överallt (förutom typ Israel) och det har antagligen att göra med teknologi, dataspel och porr, könskrig/feminism/manosfären, dejtingappar, gamla religioners och samhällsbärande ritualers död, avsaknad av familjeideal, brist på manlighet hos män och brist på kvinnlighet hos kvinnor, bostadsbrist för unga, brist på optimism om framtiden, etc. - du kan säkert välja och vraka i att ranka vilka faktorer som är viktigast bland de ovan nämnde, men det är definitivt så att dessa är de avgörande faktorerna. Inte corona eller krig i Ukraina (ingen tänker knappt på det längre förövrigt, och barnafödandet fortsätter att falla i Januari).

Och här har du facit för hur västvärlden lär kollapsa...not with a bang, but a whimper.

Bland svenskfödda kvinnor lär fertilitetsnivån vara 1,3 något, vi får reda på dessa siffror i april. Vi har därmed officiellt nått japanska nivåer i barnafödande.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-03-09 kl. 05:04.
Citera
2024-03-09, 05:17
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Det vet vi redan. Kvinnorna har sagt sitt.

Kvinnor skaffar mycket mindre barn och mycket senare i livet idag därför att de satsar på sin karriär.

Kvinnorna vill inte heller tillbaka till att inte jobba, pumpa ut barn och vara hemmafruar som förr i tiden.

Resultatet är att mycket mindre barn föds. Och eftersom det är kvinnan som "betalar" för graviditeten är det endast hennes vilja som spelar roll, så har det alltid varit i vårt samhälle.

Allt handlar inte om hur mycket fel kvinnor gör i allt möjligt. Män porrar och spelar dataspel upp till 40-årsåldern, de flesta unga män idag skulle aldrig palla att vara några slags hårtarbetande familjefäder som bär hela familjens ekonomi helt på egen hand.

Vill du på allvar skapa initiativ åt män och kvinnor att födda barn så ska du antagligen skapa enorma ekonomiska initiativ, vilket är det enda du kan göra politiskt. Samhällskulturen kan man ju hoppas också organiskt förändras mot det bättre med tiden, men det är inte något som man riktigt kan kontrollera. Jag vill ju personligen helt utrota pensionssystemet och göra din pension beroende av dina barns inkomster och den skatt de betalar. Du bör bara få matkupponger som pension utan att ha barn eller spara på privata pensioner i min värld.

För varje barn kvinnan får så ska hon ha rätt att gå i pension 3 år tidigare och mannen 1 år tidigare (för att kompensera att kvinnan bär på barnet i 9 månader och främst tar hand om barnet första året). En kvinna med 5 barn ska ha rätt att gå till pension runt 50 för att hon har gett så mycket livsblod till nationens framtid. En kvinna eller man utan barn får leva på matkuponger och leva i någonslags kollektiv lägenet med massa gamla singlar i något skitområde som staten förser med ifall du inte kan betala hyra längre när du blir gammal.

Skattelättnader och förbättrade möjligheter till att köpa bostäder ska också ske för varje barn som födds (exempelvis -3% i skatter per barn och staten betalar 15% av din hyra eller räntekostnader för varje barn du får). Ta bort ränteavdraget och fördela det efter hur många barn folk har. Diskriminera stenhårt mot människor som inte har barn.

Radikala metoder som skulle skapa jordbävningar i samhällets sätt att tänka. Barnafödandet bör vara viktigare än alla andra politiska frågor (förutom möjligen invandring). Det är litterärt vår framtid som folk/nation vi talar om.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-03-09 kl. 05:24.
Citera
2024-03-09, 06:18
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Det får du fråga alla fertila individer om, för att få alla varianter av svar, men sorry kan inte tänka mig att någon låter sig hindras av elpriset i frågan om de ska skaffa barn eller inte.

Frågar du mig så är hotet av klimatkris en viktig faktor, samt jämställdhet, vilket går att avläsa i olika länders med olika grad av ojämställdhet barnafödande, ingen partner, eller villig partner en tredje, samt visst kanske även dålig ekonomi för vissa.

Det är väl en snäv ideologisk korridor du analyserar ifrån, det är klart att klimatoro är viktig faktor för barnafödandet bland de 15-20% unga kvinnor som typ är MPare eller dylikt, likaså är skyhöga elkostnader och bensinpris helt avgörande för svenskar som bor på landet och har oljevärmda hus. Betalar man upp till 10 000 kr i månaden under vintrarna för att hålla huset varmt, och färdas med bil väldigt sällan för att enbart typ storhandla, så kanske man inte är så sugen på att ha barn. Just svenskar som bor i landsidyll borde vara de som har flest barn (så är det i hela världen förövrigt) och de hotas inte heller av apokalyptisk stadsbild med kriminella invandrarghetton och att dribbla bort invandrarskolorna för barnen, men med tanke på kostnaderna som tillkommer deras livsstil just nu så kanske de inte är fullt så sugna på att dessutom tänka på barn, speciellt ifall de inte har superlöner.

Din analys om olika länders ojämställdhet som faktor för hur många barn de får är heltenkelt fel. Du kan som sagt se amerikanska politiskt röda mellanvästern och jämföra det med den låga barnafödandet i östkusten och västkusten som exempel på att det inte handlar om grad av feminism. Sydeuropa har låg barnafödande pga dålig ekonomi, och barn som behöver leva med föräldrar långt in i vuxenåldern. Inte för att de är ojämställda. Ryssland och delar av Östeuropas uppsving i barnafödande takt med att ekonomin förbättrades var exempel på hur ekonomin visst är en faktor (och Rysslands fertilitetsnivåer dalade igen efter sanktionerna 2014). Ukraina som blev kvar i ekonomisk svacka hela vägen till idag fortsatte ha mycket lägre fertilitetsnivåer än Ryssland, trots att de antagligen har lite mer feminism än Ryssland. Tjeckien hade Europas högsta fertilitetsnivåer senast, tror inte att det var för att kvinnor och män är mest jämlika där.

Skandinavien har fram till nyligen haft onaturligt höga fertilitetsnivåer pga ekonomiska initiativ som barnbidrag och riktig bra föräldraförsäkring (bland det bästa jag ser i sossesverige), men även inom Sverige är det ju kristna bältet i Småland som har högst fertilitetsnivåer. Tror inte att de är på topp som Sveriges mest feministiska område eller liknande. Sverige har dessutom högsta fertilitetsnivåer bland typ somalier och därefter andra muslimer som är allt annat än jämlika.

Men nu räcker det inte längre med bra föräldraförsäkring och barnbidrag, nu faller vi till sydeuropeiska och japanska nivåer. Det är oerhört många faktorer som spelar in, och ska man diskutera frågan seriöst så gör man bäst i att ta av ideologiska glassögonen och analysera alla faktorer objektivt.

Här är en karta på fertilitetsnivån 2021 (innan Sveriges fertilitetsnivå föll pladask) i alla länder i Europa:

https://ec.europa.eu/eurostat/web/pr...DDN-20230309-1

Tjeckien, Rumänien kommer på topp tillsammans med Frankrike och Island. Det är svårt att hitta en enskild algoritm som förklarar dessa trender. Frankrike och Sverige lär exempelvis delvis ha ganska hög fertilitetsnivå pga dessa två länder har högst andel muslimska invandrare, men detta är bara en delförklaring: Danmark med betydligt färre muslimska invandrare har något högre fertilitetsnivåer än Sverige.

Stora delar av Östeuropa lär ha fertilitetsnivåer som går upp delvis för att det är de enda länderna med ekonomisk tillväxt, och även ensamma med att ha en ung befolkning som har mer frihet och har det materiellt bättre än deras föräldrar (vilket skapar optimism), men hur förklara att just Polen som växer så att det knakar har extremt dålig barnafödande? Trots att de tillämpar samma ekonomiska initiativ för barnafödande som tycks fungera i Ungern? Dessutom är de väldigt religiösa i Polen.

Kanske man måste se igenom väldigt egendomliga kulturella fenomen i varje land, som typ hur umgänget mellan kvinnor och män ser ut?

Jag låter gärna en polack som känner till situationen bättre förklara varför polska kvinnor har så få barn jämfört med andra östeuropeiska länder. Tjeckien är ultra-ateistisk land i nivå med Sverige som dock är ekonomiskt extremt liberalt och konservativt nationalistisk i sin invandringspolitik, och de tycks få kvinnor att födda många fler barn än religiösa Polen. Mycket är kontraintuitivt i Världen, så man måste analysera saker utan att nödvändigtvis ha svar baserad på ens världsbild a priori.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-03-09 kl. 06:40.
Citera
2024-03-09, 06:52
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Vem vill föda barn i dagens Sverige? Europas hösta kriminalitet, korruption, knark, världens högsta skatter, osäkerhet på bostadsmarknaden och livsmedels marknader (DVS du vet inte vad ditt liv kommer kosta imorgon p.g.a. räntor , inflation etc.), skola i kaos, vårdköer, arbetslöshet etc.
Grattis till svenska väljare och politiker som förstört världens bästa land.
För er som minns hade vi en urstark valuta , världens bästa skola, världens bästa sjukvård, Europas lägsta kriminalitet, Europas lägsta arbetslöshet, mycket låga elpriser etc.
Och det är politiska beslut som förstört allt detta,
De senast politikerna som ansvarat för detta förfall är Reinfeldt, Lövfen och Magdalena Andersson. Det har väl inte undgått någon vid det här laget hur deras Sverige ser ut?
Och tidigare politiker som ändrat den väl fungerande lagstiftning vi hade är Palme som tog bort fungerande lagstiftning kring kriminalitet, samt Fälldin som var manisk på att nedmontera kärnkraften samt Persson som kommunaliserade skolan men det finns flera exempel.
Dagens regering är på rätt väg men på tok för långsamt. Har vi verklingen så gott om tid när det rapporteras om 62000 med kriminella kopplingar! Det ör ju fler än vad polisen och försvaret har tillsammans (34000 hos polisen och 24300 hos försvarsmakten blir totalt 58300). Idag innebär detta att om man tar alla våra försvarsresurser och alla våra polis resuresuer är det ändå mindre är de kriminella. Fortsätt fundera på varför Svensson inte föder barn.

Jag tror definitivt att kontrasten mellan hur bra det var när våra föräldrar var unga jämfört med idag i allt du nämner kan vara avgörande. Ifall en civilisation är i en nedåtgående trend så känner man att saker kommer fortsätta att förfalla, och det skapar osäkerhet om framtiden.

Ifall Sverige alltid hade haft gängkriminalitet och stökiga offentliga skolor som i typ USA tror jag att vi skulle ha samma problem, vi skulle ha mindre osäkerhet för att vi känner till metoderna som våra föräldrar använde för att klara sig igenom problemen. Jag kunde cykla omkring i staden tills det var mörkt ute runt 10 år, jag vet att mina ungar inte kommer få uppleva den graden av frihet. Är det värd att ge barn möjligheter till en uppväxt som är sämre än ens egen? Sådant tänker jag personligen när jag tänker på vad som komma skall åt mitt barn, och jag har ju flyttat ut till landet där jag själv inte växte upp för att ge möjligheter så att mitt barn kan uppleva någonslags svensk idyll, men fan vad det är dyrt för min del. Varje månad kräver ju en liten mirakel för att man ska kunna betala alla räkningar.

En sak som jag kom att tänka på är att säkert både vänstern och högern är extremt oroliga kring hur invandrarghetton och kriminalitet kan komma att påverka deras barns livskvalitet (även ifall vänstern vill ha en annan förklaringsmodell om varför det gått så snett). Så jag tror faktiskt inte att oro kring invandring och kriminalitet enbart påverkar högermänniskors barnafödande.

Å andra sidan tror jag att folk långt ut till vänster utöver det har klimatoro och i extrema fall till och med lurar sig själva att de räddar klimatet genom att inte föda barn. Så även klimatfrågan kan vara avgörande för fallet.

Vi har slutligen även väldigt dåliga relationer mellan könen just nu, mycket manosfär betacucks-snack män emellan. En relationssnubbe riskerar nästan att shamas för att han slår sig ner med en modern kvinna som bara förtjänas att knullas och lämnas torr. Tror inte att våra föräldrar lyssnade på Andrew Tates och liknande figurer, inte ens den gamla generationen som läste the game eller liknande hade så mycket ideologisk bagage med i hur man väljer att leva i förhållande till kvinnor.

Tror inte det hjälper att ha extrem feminism med i bagaget också, men det är möjligt att nya manosfären har försämrat förutsättningen för att barn födds mer än till och med den rostiga gamla feminismen någonsin gjorde.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-03-09 kl. 07:01.
Citera
2024-03-09, 06:59
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Global uppvärming
Kommande Istid
Feminism
Tråkig ofeminin attityp
Kvinnor som vill ha barn allt senare i åldern
Fler män som ej vill ha barn med gamla kvinnor med extremt oattraktivt bagage för familjebildning, som med sista äggen i korgen vill stressa fram graviditeter.

Vem vill skaffa barn när Sverige snart ser ut som mörkaste Afrika? Dagis och skolor är mestadels ledda av kvinnor i heltäckande tält.

Sedan står det ju jämnt och ständigt hur våldet ökar, hur integrationen misslyckas osv.

Kul med barn, men oroa sig 24/7 vill inga föräldrar. Bättre då slippa oro och ängslan.
Citera
2024-03-09, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Allt handlar inte om hur mycket fel kvinnor gör i allt möjligt. Män porrar och spelar dataspel upp till 40-årsåldern, de flesta unga män idag skulle aldrig palla att vara några slags hårtarbetande familjefäder som bär hela familjens ekonomi helt på egen hand.

Vill du på allvar skapa initiativ åt män och kvinnor att födda barn så ska du antagligen skapa enorma ekonomiska initiativ, vilket är det enda du kan göra politiskt. Samhällskulturen kan man ju hoppas också organiskt förändras mot det bättre med tiden, men det är inte något som man riktigt kan kontrollera. Jag vill ju personligen helt utrota pensionssystemet och göra din pension beroende av dina barns inkomster och den skatt de betalar. Du bör bara få matkupponger som pension utan att ha barn eller spara på privata pensioner i min värld.

För varje barn kvinnan får så ska hon ha rätt att gå i pension 3 år tidigare och mannen 1 år tidigare (för att kompensera att kvinnan bär på barnet i 9 månader och främst tar hand om barnet första året). En kvinna med 5 barn ska ha rätt att gå till pension runt 50 för att hon har gett så mycket livsblod till nationens framtid. En kvinna eller man utan barn får leva på matkuponger och leva i någonslags kollektiv lägenet med massa gamla singlar i något skitområde som staten förser med ifall du inte kan betala hyra längre när du blir gammal.

Skattelättnader och förbättrade möjligheter till att köpa bostäder ska också ske för varje barn som födds (exempelvis -3% i skatter per barn och staten betalar 15% av din hyra eller räntekostnader för varje barn du får). Ta bort ränteavdraget och fördela det efter hur många barn folk har. Diskriminera stenhårt mot människor som inte har barn.

Radikala metoder som skulle skapa jordbävningar i samhällets sätt att tänka. Barnafödandet bör vara viktigare än alla andra politiska frågor (förutom möjligen invandring). Det är litterärt vår framtid som folk/nation vi talar om.

För att klartydliga, mitt inlägg handlar inte om något slags "rätt eller fel" kring kvinnors beteende. Jag beskrev endast vad det är som skett och vilken trend som finns i samhället. Det vi måste acceptera är att folk har fri vilja i samhället, inklusive kvinnorna som vill satsa på karriären.

Jag tycker att det redan finns ekonomiska incentiv att skaffa barn, vi har barnbidrag där andra medborgare betalar för andras barn och hjälper till för att underlätta kostnaden. Det är som att få tillbaka pengar på skatten egentligen.

Jag tror att vi aldrig kommer tillbaka till större barnafödande hos kvinnor likt förr. På den tiden hade kvinnorna inte helt enkelt något val.
Citera
2024-03-09, 16:32
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
För att klartydliga, mitt inlägg handlar inte om något slags "rätt eller fel" kring kvinnors beteende. Jag beskrev endast vad det är som skett och vilken trend som finns i samhället. Det vi måste acceptera är att folk har fri vilja i samhället, inklusive kvinnorna som vill satsa på karriären.

Jag tycker att det redan finns ekonomiska incentiv att skaffa barn, vi har barnbidrag där andra medborgare betalar för andras barn och hjälper till för att underlätta kostnaden. Det är som att få tillbaka pengar på skatten egentligen.

Jag tror att vi aldrig kommer tillbaka till större barnafödande hos kvinnor likt förr. På den tiden hade kvinnorna inte helt enkelt något val.

Barnbidrag är det inget fel på förutom att det ger för mycket initiativ åt arbetslösa invandrare att massproducera barn, föredrar skattelättnader därmed.

Barnbidrag och flräldaförsäkring är antagligen en anledning att vi historiskt har haft fler barn per kvinna än många europeiska länder (som Tyskland) i skandinavien. Se nu att länder som Ungern ger många fler incetament än skandinaviska länder och de har höjt sin fertilitetsnivå från 1,2 till 1,6.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-03-09 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in