Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-06, 09:01
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så du menar att gruvdrift inte är högteknologisk? Hur kan det då komma sig att brytning av underjordsmalm över huvud taget är lönsamt i Sverige? Världens malm kommer aldrig att ta slut på så sätt. Malm kan förvandlas till mineral för att veckan senare återigen bli till malm. Malm är ett ekonomiskt begrepp. Du är emot H2GS men för att vi borde förädla malmen själva. Jag får inte detta att gå ihop.

Vad är det förresten för fel att vara råvaruproducent om man tjänar grova pengar på det?
Som läget är nu har EU kontrollen. Priser och den som drar nytta av verksamheten blir inte det svenska folket.

Vi verkar överens om att H2GS är ett bluffbolag som används som svepskäl för att tömma Sverige på malm. Det blir inget grönt stål.
Senast redigerad av wwr 2024-03-06 kl. 09:08.
Citera
2024-03-06, 09:08
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Nej.

Dom har inte råvaran, dom har inte energin, dom har inte logistiken.

Dom har en myr utanför Boden som dom schaktar på, och en jädra massa varm luft som folk verkar tro på.

Så fort det kommer någon som blåser lite dimridåer kring produkter och teknik blir folk till sig i trasorna.
Ju mindre de fattar, ju enklare dra en penna. Tänker på Framfab exvis. Och Cell Networks.

Sådan här projekt brukar ha en tid och ekonomisk faktor på 3. Tar tre ggr så lång tid, kostar tre ggr så mycket.

Tror snart det blir liv kring investerarna för dåligt utfall.
Citera
2024-03-08, 13:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Som läget är nu har EU kontrollen. Priser och den som drar nytta av verksamheten blir inte det svenska folket.

Vi verkar överens om att H2GS är ett bluffbolag som används som svepskäl för att tömma Sverige på malm. Det blir inget grönt stål.
Tömma Sverige på malm? Snarare att vi förädlar malmen ytterligare. LKAB gör sinter av malmen men det ger mer jobb om vi smälter malmen och inte bara gör tackjärn utan förädlar till stål och exemplevis plåt.
Citera
2024-03-09, 01:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tömma Sverige på malm? Snarare att vi förädlar malmen ytterligare. LKAB gör sinter av malmen men det ger mer jobb om vi smälter malmen och inte bara gör tackjärn utan förädlar till stål och exemplevis plåt.
H2GS bluffar med en rövarhistoria om att importera malm från Sydamerika för att få oss att bygga ut järnväg som förmodligen kommer att användas för att öka avtappningen av malm. Det handlar om att komma åt våra råvaror, oberoende i vilken form.

Myndigheterna säger att den kabel till Finland som påståtts dras för att leverera energi till grönt stål istället kan komma att användas för att tappa av Sverige på el och därigenom höja våra elpriser.

Tyskarna som äger Scania verkar slå samman utvecklingsavdelningen med MAN. KTH har dragit från Södertälje.

Northvolt vars 2000 arbetare i Skellefteå inte producerar någonting har börjat bygga fabrik tillsammans med Volvo. Men elbilsförsäljningen viker och ytterligare industri i Sverige kan rasa.

EU ställer om oss till råvaruproducerande koloni.

Sverige har sämst ekonomisk utveckling i hela EU. Det finns orsaker.
Senast redigerad av wwr 2024-03-09 kl. 01:34.
Citera
2024-03-09, 10:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
H2GS bluffar med en rövarhistoria om att importera malm från Sydamerika för att få oss att bygga ut järnväg som förmodligen kommer att användas för att öka avtappningen av malm. Det handlar om att komma åt våra råvaror, oberoende i vilken form.

Myndigheterna säger att den kabel till Finland som påståtts dras för att leverera energi till grönt stål istället kan komma att användas för att tappa av Sverige på el och därigenom höja våra elpriser.

Tyskarna som äger Scania verkar slå samman utvecklingsavdelningen med MAN. KTH har dragit från Södertälje.

Northvolt vars 2000 arbetare i Skellefteå inte producerar någonting har börjat bygga fabrik tillsammans med Volvo. Men elbilsförsäljningen viker och ytterligare industri i Sverige kan rasa.

EU ställer om oss till råvaruproducerande koloni.

Sverige har sämst ekonomisk utveckling i hela EU. Det finns orsaker.
Fast om H2GS smälte är sinter från LKAB eller Kaunis Iron så ökas förädlingsgraden, det är enbart positivt.
Att LKAB säljer sinter till utlandet är idioti rent samhällsekonomiskt.
Citera
2024-03-19, 18:03
Medlem
Doctors avatar
Jag passerade Svartbyn idag så jag tänkte svänga förbi och se hur långt bygget kommit.

När jag var och kikade på bygget av Northvolts anläggning så hade de ställt i ordning en utkiksplats på en höjd med informationstavlor som visade vad de olika byggnaderna skulle innehålla.

Hos H2GS så fanns inget sånt. De har spärrat vägen med en vakt och stora skyltar som informerade om att det både var foto- och filmförbud där. Jag förmodar att det gäller inne på området då det inte är nåt skyddsobjekt.

Det lilla man kunde se från vakten var stommen till en större hall som börjat resas. Ännu var det bara pelare och takstolar uppe, men som sagt sikten var mycket begränsad så det är svårt att säga om det finns andra färdiga byggnader inne på området. Ett par mobilkranar som stack upp över trädtopparna såg jag också. Men det var allt man kunde se.
Lite besviken blev jag att de inte är mer intresserade av att visa upp sig för allmänheten, jag kan ju inte vara den enda som är nyfiken.

Det jag också kunde se är att bygget av vad jag antar är anslutningar av väg/järnväg från trafikplatsen på v97 i Svartbyn har påbörjats med schaktningsarbeten.
Citera
2024-03-20, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Jag passerade Svartbyn idag så jag tänkte svänga förbi och se hur långt bygget kommit.

När jag var och kikade på bygget av Northvolts anläggning så hade de ställt i ordning en utkiksplats på en höjd med informationstavlor som visade vad de olika byggnaderna skulle innehålla.

Hos H2GS så fanns inget sånt. De har spärrat vägen med en vakt och stora skyltar som informerade om att det både var foto- och filmförbud där. Jag förmodar att det gäller inne på området då det inte är nåt skyddsobjekt.

Det lilla man kunde se från vakten var stommen till en större hall som börjat resas. Ännu var det bara pelare och takstolar uppe, men som sagt sikten var mycket begränsad så det är svårt att säga om det finns andra färdiga byggnader inne på området. Ett par mobilkranar som stack upp över trädtopparna såg jag också. Men det var allt man kunde se.
Lite besviken blev jag att de inte är mer intresserade av att visa upp sig för allmänheten, jag kan ju inte vara den enda som är nyfiken.

Det jag också kunde se är att bygget av vad jag antar är anslutningar av väg/järnväg från trafikplatsen på v97 i Svartbyn har påbörjats med schaktningsarbeten.
Är det tillåtet med drönare samt gotografering från luften? Att ett företag sätter upp en skylt med fotograferingsförbud behöver inte hålla juridiskt.
Citera
2024-03-20, 08:03
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Är det tillåtet med drönare samt gotografering från luften? Att ett företag sätter upp en skylt med fotograferingsförbud behöver inte hålla juridiskt.

Nej, det har jag svårt att se att de skulle kunna förbjuda. Så har du en drönare så gör gärna en film så att vi får se vad som finns där idag.
Citera
2024-03-20, 12:11
Medlem
wwrs avatar
Vattenfall har alltså konstaterat att H2GS bara svamlar och då får de ingen ström.
H2GS och tidningarna kommer givetvis att skylla på Vattenfall.
Men den som har något att att visa upp får säkert ström. Ström kan inte reserveras för drömmar och svammel.

Det är möjligen så man kommer att lägga ned detta. Bara man får gnälla på Sverige på något sätt. Om tåg, ström etc

Citat:
H2 Green Steel's world-leading hydrogen-based steel project at risk after grid connection 'illegally' denied

[Vattenfall: -- ed]
When we analyse the degree of maturity, we look at the customer's ability to carry out the project according to the plan in order to use the effect that is requested.
https://www.hydrogeninsight.com/prod...ed/2-1-1614385

"Världsledande" 😅😅

Trots alla miljarder kan H2 alltså inte få igång ett "moget" projekt!
Senast redigerad av wwr 2024-03-20 kl. 13:07.
Citera
2024-03-20, 12:53
Medlem
Citat:
förmodligen kommer att användas för att öka avtappningen av malm. Det handlar om att komma åt våra råvaror, oberoende i vilken form.
.

En enkel fråga. Vad har du tänkt att göra med de råvaror som blir kvar i jorden utan att någon använder dem?

Du kan inte bara säga att de ska bli kvar i den svenska backen utan då måste du också rent logiskt säga att all råvara som finns måste bli kvar i backen i alla jordens länder.
Citera
2024-03-20, 12:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
En enkel fråga. Vad har du tänkt att göra med de råvaror som blir kvar i jorden utan att någon använder dem?

Du kan inte bara säga att de ska bli kvar i den svenska backen utan då måste du också rent logiskt säga att all råvara som finns måste bli kvar i backen i alla jordens länder.
De där missförstånden har jag förklarat tidigare. Nu tar du bara upp dem igen med ett gammalt citat för att försöka styra bort diskussionen från det aktuella inlägget (#525) alldeles ovan.
Senast redigerad av wwr 2024-03-20 kl. 13:03.
Citera
2024-03-20, 13:01
Medlem
GustavAdams avatar
En stilla undran.
Är det så svårt/dyrt att ta tillvara den CO2 som släpps ut i dagens process att vi måste ta omvägen via vätgas?
Blev allvarligt fundersam när KTH-professorn sa att vätgas är bra - om man samtidigt tycker att det är ok att få tillbaka sextio enkronor när man växlar en hundring på banken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback