2024-03-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag röstar efter många olika parametrar. Nato är inte den enda. Och då V inte är aktuellt så blir det ett parti som stöttar Nato oavsett min åsikt.

Tycker att du har fel men det är en helt ok ståndpunkt att ha. Tror inte någon egentligen vill att det ska behöva finnas ett NATO i grunden men allt beror ju på omvärldsfaktorer som gör att många anser att vi har det behovet.
Citera
2024-03-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
När Ukrainas öde avgjordes 1991 fanns det en majoritet för självständighet i alla regioner och därför blev Ukraina ett självständigt internationellt erkänt land. Hur Ryssland sedan påverkade och manipulerade Ukraina är irrelevant, och endast av intresse för den ryska revanschismen.

Jag försvarar inte Ryssland.
Men saken är inte så svart eller vit.
Åland röstade för att tillhöra Sverige med förkrossande majoritet efter andra världskriget.
Likväl fick Finland ta hand om Åland.
Nu är det inte jämförbart med Ukraina.
Men verkligheten kan vara jävligt surt grå emellanåt också.
Citera
2024-03-08, 16:51
Medlem
Citat:
Men om du kallar Finland för svenskt på grund av historia borde det falla sig naturligt att kalla Ukraina för ryskt på grund av samma historia..

Gör dig inte mer okunnig. Finland var lika svenskt som Småland. Det var landskap precis som här, svensk lag, riksdagsmän i Stockholm mm från de Finska landskapen. Då hette det Götaland, Svealand, Norrland och Finland. Väster och Österbottens gräns gick om jag minns rätt inne i nuvarande Finland, Norrbotten fanns inte.

I nuvarande Sverige befann sig ryssarna i bl.a. Västerbotten i kriget 1809
Citera
2024-03-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja, och då är det fallet avgjort, i och med att ämnets betydelse inte överstiger alla andra ämnens betydelse, för dig och likasinnade.

Nej. Jag har åsikter som står över Nato i prioritet. Korrekt.
Citera
2024-03-08, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Tycker att du har fel men det är en helt ok ståndpunkt att ha. Tror inte någon egentligen vill att det ska behöva finnas ett NATO i grunden men allt beror ju på omvärldsfaktorer som gör att många anser att vi har det behovet.

Ja. Tyvärr förstår jag det resonemanget. Och det är en klok ståndpunkt. Jag hade väl bara hoppats vi människor kunde utvecklas längre än till krig om territorier. Men inser det är långt kvar om vi ens kommer dit.
Citera
2024-03-08, 16:54
Medlem
Neutraliteten har inte tjänat oss väl de senaste decenniumen. Vi har varit menlösa och inte vågat säga vad vi tycker med rädsla för vad ryssen ska säga. Så fort vi sagt eller gjort något som Putin inte gillar så har man skickat ut sina ubåtar och kört sina militärövningar i Östersjön för att skrämmas.

Med NATO-medlemskapet så hoppas jag att Sverige vågar visa lite stake i framtiden.
Citera
2024-03-08, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Gör dig inte mer okunnig. Finland var lika svenskt som Småland. Det var landskap precis som här, svensk lag, riksdagsmän i Stockholm mm från de Finska landskapen. Då hette det Götaland, Svealand, Norrland och Finland. Väster och Österbottens gräns gick om jag minns rätt inne i nuvarande Finland, Norrbotten fanns inte.

I nuvarande Sverige befann sig ryssarna i bl.a. Västerbotten i kriget 1809

Sverige var om något en krigisk stormakt som hade mer gemensamt med Putins Ryssland under 16-1700-talen och är knappast applicerbart idag.
Citera
2024-03-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvask
Neutraliteten har inte tjänat oss väl de senaste decenniumen. Vi har varit menlösa och inte vågat säga vad vi tycker med rädsla för vad ryssen ska säga. Så fort vi sagt eller gjort något som Putin inte gillar så har man skickat ut sina ubåtar och kört sina militärövningar i Östersjön för att skrämmas.

Med NATO-medlemskapet så hoppas jag att Sverige vågar visa lite stake i framtiden.

Givet alla kärnvapen önskar jag snarare mindre stake i framtiden hos ledare…
Citera
2024-03-08, 16:56
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Jag gillar framför allt inte den krigsretorik som pågår just nu, det är som att vi önskar att det ska bli krig.
Helt jävla vansinnigt. Jag tvivlar på att dagens politiker haft förmåga att lösa Kubakrisen.
Och vem är det som kommer skickas till slakt? Knappast dessa politiker i alla fall.
Citera
2024-03-08, 16:56
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du kallar någon lågintelligent och landsförädare samtidigt som vår statsminister är i Washingtons hov och får klappar på huvudet. Ideén vi hade att slippa krig med alliansfrihet och avspänning är borta och någonstans måste du väl ändå förstå att vi nu måste rusta ännu mera. Nu har vi inte så mycket vapenindustri kvar i landet så det blir väl att köpa från USA som de flesta andra i Europa gör och billigt blir det inte. Både Finland och vårt land lägge märke till högre aktivitet av Rysslands underättelsetjänster och det är också resultatet av NATO-medlemskap.

Men grattis ändå till er NATO-kramare och jag hoppas att du är gammal nog (eller ung nog) att skickas till Finland eller baltstaterna för ett blodigt vinterkrig du inte överlever om det går åt helvete för dina korkade politiker i Europa som inte vill se en fredllig lösning med Ryssland.

Här har du ett gäng av dina vänner (för alla oss andra är dessa ryssar fullblodspsykopater) som med leende på läpparna hotar att ödelägga europeiska städer med kärnvapen. Rysk stats-tv från igår.

Vi är nu med i försvarsalliansen Nato för att bli del av försvaret mot dina fullplodspsykopat-vänner. Och ja, du är en landsförrädare som postar ryska propagandalögner.

Titta på klippet och återkom.

Vladimir Solovyov wants to nuke Western cities
https://youtu.be/FjHWsGAlcMI?si=xlVDIAy2LhOnh0W1&t=86
Citera
2024-03-08, 16:57
Medlem
Citat:
Jag röstar efter många olika parametrar. Nato är inte den enda. Och då V inte är aktuellt så blir det ett parti som stöttar Nato oavsett min åsikt.

MP finns ju och de är också (tillsammans med V) pro-Ryska.
Citera
2024-03-08, 16:57
Medlem
Citat:
Trist att alla frågor numer är så förbannat polariserade så debatt är svår att föra.
Jag respekterar argument för medlemskap. Men det finns även argument emot. Sedan vilka argument man tycker väger tyngst och är klokast är ju upp till var och en. Men för mig är det varken rätt eller fel oavsett åsikt.
Det enda argumentet mot Nato var att inte lämna Finland ensamma som buffer mot Ryssland. De argumentet finns inte längre. Att vi kan gå med i Nato handlar mycket om Finlands inte längre behöver krypa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in