2024-03-08, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Men då vet du säkert att även Ryssland var påtänkt som natomedlem.

Ryssland har aldrig varit påtänkt som NATO medlem. Putin frågade när han (läs: Ryssland) skulle få sin inbjudan och fick svaret att NATO inte bjuder in nationer utan de får skicka en ansökan om de vill bli medlemmar.
Citera
2024-03-08, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ukraina och framförallt Krim har alltid varit rysk sfär. Krim röstade faktiskt för att bli del av Ryssland. Enda delen i Ukraina som gjorde det i samband med Ukrainas självständighet.

Nej - i folkomröstningen 1991 röstade 54% av Krim för självständighet från Ryssland.

söka på:
da.quora.com
Hvad var stemmeprocenten i de forskellige regioner af Ukraine i 1991?
Citera
2024-03-08, 16:34
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ryssland har aldrig varit påtänkt som NATO medlem. Putin frågade när han (läs: Ryssland) skulle få sin inbjudan och fick svaret att NATO inte bjuder in nationer utan de får skicka en ansökan om de vill bli medlemmar.
Så du menar att det är bara en formalitet, att Putin glömde skicka i en ansökan?
Citera
2024-03-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Tog du åt dig, boomer?

Sverige har haft alla möjligheter till fortsatt neutralitet. Med ett eget kärnvapenprogram i topp, avancerat flygvapen, tekniskt överlägsen vapentillverkning och långdistansrobotar så hade vi utan tvekan kunnat avskräcka vem som helst, inklusive Ryssland.
Men istället så har ni pissat bort alltihop på obegränsad invandring för minst 3-400 miljarder per år och en allmänt sossig inställning till det mesta, istället för att TRO PÅ SVERIGE och SVENSKARNA.
Att ha ett försvar på 3-4% av BNP hade knappt märkts av om landet varit välskött från början.

Istället sitter ni boomers där nu med era ölmagar, drink i handen och tycker det är jättebra att vi går med NATO, eftersom ni själva sålt ut landet som ni ärvde.
Jag förklarar igen tydligt. Ingen utom kommunister har varit neutral i Sverige mot Ryssland och Sovjet de senaste 500 åren.
Citera
2024-03-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej - i folkomröstningen 1991 röstade 54% av Krim för självständighet från Ryssland.

söka på:
da.quora.com
Hvad var stemmeprocenten i de forskellige regioner af Ukraine i 1991?

2014 såg det annorlunda ut. Men var garanterat inte ett ärligt resultat. Men siffrorna visar att det är väldigt delat på Krim i frågan.
Citera
2024-03-08, 16:36
Medlem
Citat:
Så du menar att det är bara en formalitet, att Putin glömde skicka i en ansökan?

Jag menar att han visste att NATO var en försvarsallians emot just Ryssland. Då den primärt skapades för det syftet. Han skickade aldrig in en ansökan så hans fråga var nog inte så seriöst menad.
Citera
2024-03-08, 16:40
Medlem
Citat:
Jag hyllar på inget vis Ryssland.
Men jag anser inte att Rysslands invasion av Ukraina är ett tillräckligt bra argument för vårt medlemskap i Nato.

Du och likasinnade är i minoritet i den demokratiskt valda riksdagen i Sverige. Du och likasinnade röstar bara på partier vid nästa riksdagsval som vill dra Sverige ur Nato – då är den saken avgjord en gång för alla.
Citera
2024-03-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Du och likasinnade är i minoritet i den demokratiskt valda riksdagen i Sverige. Du och likasinnade röstar bara på partier vid nästa riksdagsval som vill dra Sverige ur Nato – då är den saken avgjord en gång för alla.

Jag röstar efter många olika parametrar. Nato är inte den enda. Och då V inte är aktuellt så blir det ett parti som stöttar Nato oavsett min åsikt.
Citera
2024-03-08, 16:43
Medlem
Citat:

Har Ryssland skickat in en ansökan?
Citera
2024-03-08, 16:46
Medlem
Citat:
2014 såg det annorlunda ut. Men var garanterat inte ett ärligt resultat. Men siffrorna visar att det är väldigt delat på Krim i frågan.

När Ukrainas öde avgjordes 1991 fanns det en majoritet för självständighet i alla regioner och därför blev Ukraina ett självständigt internationellt erkänt land. Hur Ryssland sedan påverkade och manipulerade Ukraina är irrelevant, och endast av intresse för den ryska revanschismen.
Citera
2024-03-08, 16:47
Medlem
Trist att alla frågor numer är så förbannat polariserade så debatt är svår att föra.
Jag respekterar argument för medlemskap. Men det finns även argument emot. Sedan vilka argument man tycker väger tyngst och är klokast är ju upp till var och en. Men för mig är det varken rätt eller fel oavsett åsikt.
Citera
2024-03-08, 16:48
Medlem
Citat:
Jag röstar efter många olika parametrar. Nato är inte den enda. Och då V inte är aktuellt så blir det ett parti som stöttar Nato oavsett min åsikt.

Ja, och då är det fallet avgjort, i och med att ämnets betydelse inte överstiger alla andra ämnens betydelse, för dig och likasinnade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in