Citat:
Ursprungligen postat av
Iknowafewthings
Man ryckte det inte ur sin kontext utan bedömde att man inte ansåg det vara klart vad som menades. Då såg man till det allmänna språkbruket för att se om det gav någon ytterligare vägledning vilket det inte gjorde. Då det var oklart friade man. Det är inget konstigt med domskälen eller resonemanget, däremot vet jag inte om jag skulle hålla med om bedömningen men det är inte det relevanta.
”verka för alternativa rubriceringar som ryms inom gärningsbeskrivningen”, vad betyder ens det?
Jasså, inte oklart? Jag har inte sett någon annan påstå detta, roligt att du är Sveriges främsta juridiska expert. Nu har det ju inte påståtts av riksåklagaren att det nämnts och HD har därför inte bedömt den saken. Vad har åklagaren påstått att denne har nämnt?
Domskäl kan inte vara ”fel”, domslut kan vara fel. Är det deras bevisvärdering du är upprörd över så kan du hitta rättsfall varenda dag där det görs olika bevisvärderingar mellan instanserna som du kan slå näven i bordet över.
Jag styckar inte upp något, jag förklarar den juridiska processen utan att lägga någon värdering i skuldfrågan medan du bara försöker att få diskussionen att handla om något annat.
Svarar löst nu bara, för det andra har jag redan omtalat och det mesta har jag bemött redan då detta ärende rann ut från förra hr, och inser att du kan bli barnsligt uppkäftig ganska lätt, och det orkar jag inte med mer i denna tråd. Jag deltog i tråden för ungefär ett år sedan och möttes av begynnande uppkäftighet av flertalet, främst moderatorer konstigt nog - då jag påtalade allt detta redan då.
Inläggen finns och jag är inte intresserad att dra allt en gång till.
Jag påtalade då även 3 rättegångsfel där samtliga faktiskt hamnade i RÅ´s överklagan.
Men:
Om rätten finner att det som utgör gärningsbeskrivningen stämma/styrkt och brottsrubricering ej är tillämplig inom lagrum skall rätten verka för att korrekta rubriceringar sätts.
Det finns en praxis om detta.
Oklart, och det finns ett antal gamla artiklar. Det var ett litet mediakrig som blossade upp mellan åklagaren och domaren för ca ett år sedan:
Citat:
Enligt åklagare Eva Lotta Swahn fanns det en lägre misstankegrad att falla tillbaka på tidigare i processen. Men den togs bort efter att hovrättens ordförande, enligt henne, frågade om det inte var ”väl magstarkt” att ha ett sexuellt ofredande invävt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aklagaren-snippa-domen-inte-rattssaker-kande-mig-pressad
Här fanns även kontring av domare Thimfors som jag inte just nu hittar i medieform - men där han uttalade något om att det finns två skolor inom domstolarna, där han då uppenbarligen tillhör ena skolan som aldrig ger sig in i ärendet i materiell processledning i ovillkorligt syfte att "hjälpa" åklagaren, trots att gärningsbeskrivning funnits styrkt.
Du kan ju ta och fundera på varför alla andra rättinstanser landat i våldtäkt, om inte föregående HR faktiskt ryckt ordet snippa ur sin kontext?
Det ger ju inget annat än att föregående dom är fel, genom att tagits fram på ett felaktigt vis.
Nog om detta nu. Mina inlägg finns i tråden, och det går själv att begrunda utifrån all dokumentation som finns i ärendet.