2024-03-08, 00:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ja. Nöjd?
Ja. Så då borde du väl också vara med på att det du skrev inte stämmer? Dvs "Hovrätten skrev att det inte var styrkt att mannen penetrerat flickans underliv. Betyder inte det att hovrätten helt uteslöt penetration?"

Om du menar att de helt uteslöt penetration så förklara gärna hur.
Citat:
Vi tycks vara ense om att ordboksdefinitionen av snippa påverkade hovrättens bevisvärdering, om jag förstår dig rätt. Egentligen var det väl onödigt att ta fram ordboken. Vad flickan menade framgick väl implicit av brottsrubriceringen.
Ja, jag håller med om att det var onödigt, eller i alla fall borde vara onödigt, eftersom det inte var uppenbart om MS menade att vaginan penetrerats eller ej.

Och nej, det framgår inte från brottsrubriceringen vad flickan menade.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-03-08 kl. 00:39.
Citera
2024-03-08, 01:23
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ja. Så då borde du väl också vara med på att det du skrev inte stämmer? Dvs "Hovrätten skrev att det inte var styrkt att mannen penetrerat flickans underliv. Betyder inte det att hovrätten helt uteslöt penetration?"

Om du menar att de helt uteslöt penetration så förklara gärna hur.
Okej. Du är nöjd men ändå inte. Jag tror inte att det spelar någon roll vad jag svarar utan jag låter dig få sista ordet.

Citat:
Ja, jag håller med om att det var onödigt, eller i alla fall borde vara onödigt, eftersom det inte var uppenbart om MS menade att vaginan penetrerats eller ej.

Och nej, det framgår inte från brottsrubriceringen vad flickan menade.
Vad skulle flickan annars ha menat när hon talar om sin snippa och brottsrubriceringen är våldtäkt, menar du?
Citera
2024-03-08, 01:37
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Alldeles för milt straff.
Tafsa på barn borde vara åtta år minimum
Ja asså vi är uppenbarligen oense här (även lagstiftaren håller ju inte med dig).
Citera
2024-03-08, 08:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Man ryckte det inte ur sin kontext utan bedömde att man inte ansåg det vara klart vad som menades. Då såg man till det allmänna språkbruket för att se om det gav någon ytterligare vägledning vilket det inte gjorde. Då det var oklart friade man. Det är inget konstigt med domskälen eller resonemanget, däremot vet jag inte om jag skulle hålla med om bedömningen men det är inte det relevanta.

”verka för alternativa rubriceringar som ryms inom gärningsbeskrivningen”, vad betyder ens det?

Jasså, inte oklart? Jag har inte sett någon annan påstå detta, roligt att du är Sveriges främsta juridiska expert. Nu har det ju inte påståtts av riksåklagaren att det nämnts och HD har därför inte bedömt den saken. Vad har åklagaren påstått att denne har nämnt?

Domskäl kan inte vara ”fel”, domslut kan vara fel. Är det deras bevisvärdering du är upprörd över så kan du hitta rättsfall varenda dag där det görs olika bevisvärderingar mellan instanserna som du kan slå näven i bordet över.

Jag styckar inte upp något, jag förklarar den juridiska processen utan att lägga någon värdering i skuldfrågan medan du bara försöker att få diskussionen att handla om något annat.

Svarar löst nu bara, för det andra har jag redan omtalat och det mesta har jag bemött redan då detta ärende rann ut från förra hr, och inser att du kan bli barnsligt uppkäftig ganska lätt, och det orkar jag inte med mer i denna tråd. Jag deltog i tråden för ungefär ett år sedan och möttes av begynnande uppkäftighet av flertalet, främst moderatorer konstigt nog - då jag påtalade allt detta redan då.
Inläggen finns och jag är inte intresserad att dra allt en gång till.
Jag påtalade då även 3 rättegångsfel där samtliga faktiskt hamnade i RÅ´s överklagan.
Men:

Om rätten finner att det som utgör gärningsbeskrivningen stämma/styrkt och brottsrubricering ej är tillämplig inom lagrum skall rätten verka för att korrekta rubriceringar sätts.
Det finns en praxis om detta.

Oklart, och det finns ett antal gamla artiklar. Det var ett litet mediakrig som blossade upp mellan åklagaren och domaren för ca ett år sedan:
Citat:
Enligt åklagare Eva Lotta Swahn fanns det en lägre misstankegrad att falla tillbaka på tidigare i processen. Men den togs bort efter att hovrättens ordförande, enligt henne, frågade om det inte var ”väl magstarkt” att ha ett sexuellt ofredande invävt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aklagaren-snippa-domen-inte-rattssaker-kande-mig-pressad

Här fanns även kontring av domare Thimfors som jag inte just nu hittar i medieform - men där han uttalade något om att det finns två skolor inom domstolarna, där han då uppenbarligen tillhör ena skolan som aldrig ger sig in i ärendet i materiell processledning i ovillkorligt syfte att "hjälpa" åklagaren, trots att gärningsbeskrivning funnits styrkt.

Du kan ju ta och fundera på varför alla andra rättinstanser landat i våldtäkt, om inte föregående HR faktiskt ryckt ordet snippa ur sin kontext?
Det ger ju inget annat än att föregående dom är fel, genom att tagits fram på ett felaktigt vis.
Nog om detta nu. Mina inlägg finns i tråden, och det går själv att begrunda utifrån all dokumentation som finns i ärendet.
Citera
2024-03-08, 08:06
Avslutad
Citat:
Okej. Du är nöjd men ändå inte. Jag tror inte att det spelar någon roll vad jag svarar utan jag låter dig få sista ordet.
Jag tycker bara att det är väldigt svårt att förstå vad det är för problem du har där. Är det månne att styrkt är ungefär samma som bevisat?

Och det var trots allt du som frågade "Betyder inte det att hovrätten helt uteslöt penetration?" men du är uppenbarligen inte intresserad av ett svar på den frågan.

Citat:
Vad skulle flickan annars ha menat när hon talar om sin snippa och brottsrubriceringen är våldtäkt, menar du?
Mellan blygdläpparna.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-03-08 kl. 08:10.
Citera
2024-03-08, 08:29
Medlem
TortyrMickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Om detta stämmer har professorn ändrat sig över natten eftersom han tvärtom argumenterade för att domen var ologisk i den kommentar han skrev i SvD:

https://www.svd.se/a/5BWkpE/marten-schultz-domen-ologisk-hovratten-ser-ju-flickans-redogorelse-som-trovardig
Har du, eller någon annan, läst denna?
Mårten Schultz:
Kanske är sista ordet inte sagt i snippafallet

Citat:
Hovrätten fällde den man som åtalats för två fall av våldtäkt mot barn i det uppmärksammade ”snippamålet”. Men har rättvisa verkligen skipats i det uppmärksammade fallet?

”Rättvisa skipades till slut i Snippa-målet”, skriver Oisin Cantwell i Aftonbladet. I det kanske sista kapitlet av denna märkliga process fällde hovrätten den man som åtalats för två fall av våldtäkt mot barn. Men har rättvisa verkligen skipats?

Det är inte säkert.
Mer än så kan jag inte citera, eftersom artikeln ligger bakom betalvägg.

Någon som kan läsa hela artikeln och kan berätta vad Mårten Schultz menar?
Citera
2024-03-08, 08:57
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Svarar löst nu bara, för det andra har jag redan omtalat och det mesta har jag bemött redan då detta ärende rann ut från förra hr, och inser att du kan bli barnsligt uppkäftig ganska lätt, och det orkar jag inte med mer i denna tråd. Jag deltog i tråden för ungefär ett år sedan och möttes av begynnande uppkäftighet av flertalet, främst moderatorer konstigt nog - då jag påtalade allt detta redan då.
Jag påtalade då även 3 rättegångsfel där samtliga faktiskt hamnade i RÅ´s överklagan.
Men:

Om rätten finner att det som utgör gärningsbeskrivningen stämma/styrkt och brottsrubricering ej är tillämplig inom lagrum skall rätten verka för att korrekta rubriceringar sätts.

Oklart, och det finns ett antal gamla artiklar. Det var ett litet mediakrig som blossade upp mellan åklagaren och domaren för ca ett år sedan:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aklagaren-snippa-domen-inte-rattssaker-kande-mig-pressad

Här fanns även kontring av domare Thimfors som jag inte just nu hittar i medieform - men där han uttalade något om att det finns två skolor inom domstolarna, där han då uppenbarligen tillhör ena skolan som aldrig ger sig in i ärendet i materiell processledning i ovillkorligt syfte att "hjälpa" åklagaren, trots att gärningsbeskrivning funnits styrkt.

Du kan ju ta och fundera på varför alla andra rättinstanser landat i våldtäkt, om inte föregående HR faktiskt ryckt ordet snippa ur sin kontext?
Det ger ju inget annat än att föregående dom är fel, genom att tagits fram på ett felaktigt vis.
Nog om detta nu. Mina inlägg finns i tråden, och det går själv att begrunda utifrån all dokumentation som finns i ärendet.

HD prövade ett fall av rättegångsfel inte tre, man prövade inte heller frågan om hovrättens bevisvärdering var felaktig. Utifrån detta kan vi konstatera att HD inte ansåg att övriga påstådda rättegångsfel var rättegångsfel. Vi kan även konstatera att HD åtminstone inte ansåg att hovrättens bevisvärdering var uppåt väggarna.

Det är fakta, det är vad som faktiskt hände.

Riksåklagaren ansåg bl.a. att den fråga som prövades behövde tas upp av HD ur prejudikatsynpunkt, man gjorde alltså gällande att rättsläget var oklart i vilken mån materiell processledning skulle ske. Återigen, det är fakta, det är vad som faktiskt hände.

Du får väldigt gärna hänvisa mig till den praxis som motsäger det riksåklagaren anförde.

Nu tror jag inte för en sekund på åklagaren, det hade framgått av handlingarna i målet om det hade gått till på det viset. Det vore även extremt svagt av en åklagare att ge efter för en sådan påtryckning. Ingen annan än den aktuella åklagaren påstår heller att så har skett. Hur som är det irrelevant då Riksåklagaren och HD utgick från att det inte skedde. Även det är fakta.

Det framgår av domarna att de har gjort en annan bevisvärdering gällande om det var tillräckligt tydligt vad hon menade eller ej. Det är ingen hemlighet utan framgår av domskälen.

Det man kan kritisera är just bevisvärderingen, det är dock svårt att göra detta på ett trovärdigt vis utan att ha tillgång till bevisningen. Jag väljer att tro att det är riktigt att det handlade om en våldtäkt men varken jag eller du kan vara säkra på att det är korrekt.

Jag förstår inte hur du som ändå verkar vara en rätt begåvad människa sett till hur du uttrycker dig kan sitta och argumentera emot fakta.
Citera
2024-03-08, 09:11
Medlem
Citat:
Ah, jag tolkade "och nu dömdes han av Högsta Domstolen på korrekta juridiska grunder" som att du menade att HR friade på felaktiga grunder.

Ah ok. Kan bli svårtolkat när man besvarar ett specifikt inlägg ☺️
Citera
2024-03-08, 11:28
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Jag tycker bara att det är väldigt svårt att förstå vad det är för problem du har där. Är det månne att styrkt är ungefär samma som bevisat?

Och det var trots allt du som frågade "Betyder inte det att hovrätten helt uteslöt penetration?" men du är uppenbarligen inte intresserad av ett svar på den frågan.
Jo, men du har ju indirekt besvarat frågan och jag har bekräftat att jag förstår vad du menar. Jag förstår inte riktigt varför du insisterar.
Citat:
Mellan blygdläpparna.
Okej.
Citera
2024-03-08, 11:31
Avslutad
Citat:
Jo, men du har ju indirekt besvarat frågan och jag har bekräftat att jag förstår vad du menar. Jag förstår inte riktigt varför du insisterar.
Jag fick intrycket av att du fortfarande höll kvar vid uppfattningen att hovrätten hade uteslutit penetration. Men jag kan ju ha uppfattat det fel.
Citera
2024-03-08, 11:43
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TortyrMicke
Har du, eller någon annan, läst denna?
Mårten Schultz:
Kanske är sista ordet inte sagt i snippafallet

Mer än så kan jag inte citera, eftersom artikeln ligger bakom betalvägg.

Någon som kan läsa hela artikeln och kan berätta vad Mårten Schultz menar?
Jag har tillgång till artikeln och kan citera en del. Jag tagit med länken till SvJT som fanns i artikeln
Citat:
Men – och nu kommer jag till frågan om rättvisa verkligen skipats i målet. Mannen dömdes inte för sexuellt övergrepp mot barn utan för våldtäkt mot barn. Rättegångsfelet som var anledningen till att HD skickade tillbaka fallet var att hovrätten inte skapat förutsättningar för att döma för sexuellt övergrepp mot barn, inte för våldtäktsbrottet. När hovrätten nu i en andra omgång dömer mannen för det allvarligare brottet så innebär det alltså att han döms för ett brott han redan friats från i en tidigare prövning vid samma domstol.

Frågan är om en sådan rättsskipning är förenlig med rätten till en rättvis rättegång. Kanske är det även i strid med en klassisk processrättslig princip, reformatio in pejus.

Så kanske är detta inte sista kapitlet ändå?

Kanske får HD frågan på sitt bord, en helt ny fråga med anledning av den senaste hovrättsdomen. Istället för att skipa rättvisa har kanske försöken att rätta till den tidigare orättvisan medfört en helt annan orättvisa än den som tidigare aktualiserats i processen.

Det vore en vändning som inte underlättar i den förtroendekris som handläggningen av detta mål medfört.
Citera
2024-03-08, 11:54
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Men:

Tänker du på denna intervju med domare Thimfors?
Citat:
– Ja, för oss var det inte tillräckligt tydligt. Och det är viktigt att tänka på att detta var inspelade förhör, så det fanns inte utrymme i rättssalen att ställa en kompletterande fråga.

Varför inte? Jag har hört andra ordförande som bryter in för att klargöra svar under en rättegång.

– Javisst, det är ju vanligt att vi gör det, men den här förhörspersonen uppträdde inte i rättssalen. Och även om domstolen kan reda ut vissa oklarheter i en talan, så är det parterna som har ansvaret för eventuella otydligheter i bevisningen. Domstolen har inget utredningsansvar.

Men har man inte ett ansvar ändå, att se till att man i alla fall förstår svaret här, eller?

– Då tror jag det finns lite olika uppfattningar inom domarkåren om hur långt man som domstol kan gå. En domstol får definitivt inte beställa ett nytt förhör, men en del tycker nog att man lite försiktigt skulle kunna hinta till åklagaren att kanske göra ett försök med ett nytt förhör. Men merparten skulle nog tycka att det vore att hjälpa åklagaren att få till en fällande dom.
https://www.dn.se/sverige/hovrattsdomaren-om-stormen-efter-friande-domen-om-jag-vet-vad-en-snippa-ar-ja/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in