Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-07, 22:39
Medlem
Devinivillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frasande
Ganska långsökt dock? Annars är det bara att köpa ut uppgifter om exempelvis alla RS6 årsmodell 2018 och framåt för att få en lista på samtliga inklusive uppgifterna om ägarna. Fullt tillgänglig information.

Ok fast nu sa jag aldrig att endast ägare av Rs6r har dessa personliga skyltar, men jag fattar grejjen med register om man är rånare. Jag har sett dessa skyltar på vanliga passater,volvos mm så förstår du nu hur jag menade när jag skrev inlägget?
Citera
2024-03-07, 22:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Personlig skylt fick bli en 50 årspresent till en kompis som har "allt"

Han blev glad.
Citera
2024-03-07, 22:55
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Vad kostar din klocka eller telefon?

Man kan t.ex. få en väldigt bra ny telefon + personlig skylt för vad en ny Iphone Pro kostar.

Eller så skippar man båda. Finns ju också som ännu bättre alternativ.

iPhone SE + vanlig skylt.
Citera
2024-03-07, 22:57
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfgsdfgsdfgs
Är väl kanske roligt på en entusiastbil som ändå sticker ut och man bara finåker med, om man lyckats få "M3" eller "ALFA" eller så. men på en vardagsbil är det bara opraktiskt. Vissa kameraparkeringar funkar ej. Folk som man inte vill ska lägga märke till bilen gör det lättare. Råkar man göra något dumt så kommer varenda människa ihåg regnumret.

Japp.

Dels detta, och dels att man oftast får mer onödig uppmärksamhet från Polisen och andra myndigheter.
Citera
2024-03-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devinivilla
Ja men det är inte coolt eller speciellt smart att ha dessa personliga skyltar , då du åker på fortkörning direkt så lätt att spåra, samma gäller har du en fin bil är det lätt för rånarna att komma ihåg namnet på skylten för att sedan spåra upp ägaren och vart dom bor.

På vilket sätt blir det någon skillnad vid fortkörning? Alla skyltar är lika lätt att spåra.

Andra punkten är också rätt långsökt, de som är ute efter bilar kan ju lika gärna ha telefonen framme och filma/fota aktuella byggnaden lar, men ja, i teorin är det lättare att komma ihåg T-BONE än HRL 735 när nån kör förbi
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-03-07 kl. 23:08.
Citera
2024-03-07, 23:05
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
i teorin är det ätare att komma ihåg T-BONE än HRL 735 när nån kör förbi

Inte bara i teorin.
Citera
2024-03-07, 23:08
Medlem
Devinivillas avatar
Citat:
På vilket sätt blir det någon skillnad vid fortkörning? Alla skyltar är lika lätt att spåra.

Andra punkten är också rätt långsökt, de som är ute efter bilar kan ju lika gärna ha telefonen framme och filma/fota aktuella byggnaden lar, men ja, i teorin är det ätare att komma ihåg T-BONE än HRL 735 när nån kör förbi

Precis det jag skrev , lättare att komma ihåg dessa plåtar jovisst men glider det förbi en Lambo och tjyven bara ser den i 2sekunder och det står Lasse på plåten så kommer du ihåg det istället för zcx2h7 du fattar sen har du din åsikt och jag min , tror vi är klara där.....
Citera
2024-03-07, 23:10
Medlem
Citat:
Precis det jag skrev , lättare att komma ihåg dessa plåtar jovisst men glider det förbi en Lambo och tjyven bara ser den i 2sekunder och det står Lasse på plåten så kommer du ihåg det istället för zcx2h7 du fattar sen har du din åsikt och jag min , tror vi är klara där.....

Det var precis det jag skrev, men hur blir det problem vid fortkörning
Citera
2024-03-07, 23:23
Medlem
Devinivillas avatar
Citat:
Det var precis det jag skrev, men hur blir det problem vid fortkörning

Det blir så mycket lättare att hitta ägaren till bilen som har kört för fort, säg att det uppstår ord mot ord, fast ett vittne har sett regplåten på bilen då binder man ägare till bilen direkt, vid vanlig skylt inte lika lätt att göra det då dom förmodligen inte har hela regnummret.
Citera
2024-03-08, 04:45
Medlem
Citat:
Det blir så mycket lättare att hitta ägaren till bilen som har kört för fort, säg att det uppstår ord mot ord, fast ett vittne har sett regplåten på bilen då binder man ägare till bilen direkt, vid vanlig skylt inte lika lätt att göra det då dom förmodligen inte har hela regnummret.

Ok, du menar inte fartkamera alltså, utan att någon har sett ens bil köra för fort.

Har ju exakt noll betydelse, då föraren av bilen måste vara identifierad vid tillfället,, och farten uppmätt,av polis. Vem som äger bilen har ingen betydelse. Lånar du ut din bil till en polare som åker dit igen fartkamera behöver du varken betala boten eller ange vem som körde.

Möjligtvis om det finns en film där man dels kan identifiera föraren, dels räkna fram hastigheten i efterhand,, men då är det ju rätt troligt att även regskylten är med på filmen, och har svårt att tro att någons mobilfilm på någon som kör fort håller i rätten. Kanske om det är extremt fort, typ 120 utanför en förskola eller nått.

Men vid en smitningsolycka är det ju klart en nackdel med personlig skylt, men det är ju något helt annat.
Citera
2024-03-08, 09:17
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Jag har aldrig hört talas om att någon har blivit fälld för fortkörning efter att vittnen har rapporterat om en sådan. Förekommer det verkligen? Det finns väl ingen normal människa som ringer polisen för att man ser någon som kör för fort.

Och hur skall hastigheten fastställas? Det händer ju att polisen följer efter fortkörare som de inte kan mäta hastigheten på, men då har man i alla fall polisbilens hastighetsmätare att gå efter som en indikation på hur fort den körde utan att komma förbi, och deessa hastighetsmätare skall sedan kontrolleras innan det kan leda till en dom.

Men om det nu är så att lagen ofta upprätthålls på detta sätt, med vittnen som iakttar fortkörare, så är det väl bra med plåtar som är lätta att komma ihåg?
Citera
2024-03-08, 09:32
Medlem
VoiceofDestructions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
https://transportstyrelsen.se/avgift...gisterhallning

Om du skall skallbenstrolla så är ett tips att ha åtminstone delar av enkelt kontrollerad fakta korrekt annars faller det hela platt.
Myntade du ett nytt ord där eller fick du hjälp med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in