2024-03-07, 22:33
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Man försökte, men kuggade vid första steget i riktning i denna del.
Det är väl självklart att man inte kan ta ett ord, rycka det ur sin kontext ur målet, och bara slätt läsa sig till en ordboksbetydelse och sen liksom köra på det.
Så skall det givetvis inte fungera i en domstol.

Det är ingen ny praxis. En domstol skall verka för alternativa rubriceringar som ryms inom gärningsbeskrivningen, och det är inget som uppkommit nu med detta återsändande.
Den praxisen har funnits sedan tidigare.
Här vill jag påpeka att det inte någonstans är klart om varför åklagaren ej haft andra rubriceringar. Det har varit vitt skilda uppfattningar om vad som skett med rubriceringarna under huf, och du verkar köpt domstolens uppfattning.
Det går likväl då att köpa åklagarens utsaga om vad som hänt.

Dom gamla domskälen är felaktiga oavsett du säger. Här gäller mitt tidigare inlägg, det finns inget mer att säga om den saken från min sida.
Bevisen i den nya domen är inga stora avgörande saker. Målet som dömts på, är i sina beståndsdelar exakt detsamma som tidigare.
Man kan stycka upp allting och resonera likt du gör.

Man ryckte det inte ur sin kontext utan bedömde att man inte ansåg det vara klart vad som menades. Då såg man till det allmänna språkbruket för att se om det gav någon ytterligare vägledning vilket det inte gjorde. Då det var oklart friade man. Det är inget konstigt med domskälen eller resonemanget, däremot vet jag inte om jag skulle hålla med om bedömningen men det är inte det relevanta.

”verka för alternativa rubriceringar som ryms inom gärningsbeskrivningen”, vad betyder ens det?

Jasså, inte oklart? Jag har inte sett någon annan påstå detta, roligt att du är Sveriges främsta juridiska expert. Nu har det ju inte påståtts av riksåklagaren att det nämnts och HD har därför inte bedömt den saken. Vad har åklagaren påstått att denne har nämnt?

Domskäl kan inte vara ”fel”, domslut kan vara fel. Är det deras bevisvärdering du är upprörd över så kan du hitta rättsfall varenda dag där det görs olika bevisvärderingar mellan instanserna som du kan slå näven i bordet över.

Jag styckar inte upp något, jag förklarar den juridiska processen utan att lägga någon värdering i skuldfrågan medan du bara försöker att få diskussionen att handla om något annat.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2024-03-07 kl. 22:46.
Citera
2024-03-07, 22:35
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Inte i det här fallet. Du får nog läsa mer exakt vad HD faktiskt skriver om just detta fallet och när domstolen kan döma för annan rubricering än den åklagaren lagt fram.

Jag sa ju att de har ändrat praxis i och med sin dom, de har frångått det tidigare synsättet. Det är dock svårt för en hovrätt att följa praxis innan den har tillkommit. Läs inläggen innan du svarar så slipper jag slösa tid på meningslösa inlägg.
Citera
2024-03-07, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bushido-95
Det är nog bättre om du utvecklar dina tankar lite... Enligt dig är man alltså inte en pedofil om man utsätter barn för sexuella övergrep?
Sexuella övergrepp är en juridisk sak. Pedofili är en medicinsk.
Citera
2024-03-07, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
För att vara lite mer utförlig. Om det hade funnits en övervakningskamera som tydligt visade att penetration skedde/inte skedde, då hade de kunnat utesluta det falska alternativet. Men i det här fallet handlade det alltså istället om att de inte kunde utesluta något av alternativen, vilket är skillnad.

Behövs nog en annan kamera och en kameraman och inte en övervakningskamera för att se om penetration skedde. Detta gäller de flesta sexbrott om inte gärningsmannen själv filmar. Gör det inte enkelt för dig.
Citera
2024-03-07, 22:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Behövs nog en annan kamera och en kameraman och inte en övervakningskamera för att se om penetration skedde. Detta gäller de flesta sexbrott om inte gärningsmannen själv filmar. Gör det inte enkelt för dig.
Det var bara för att exemplifiera skillnaden mellan att inte ha bevisat att något skedde och att bevisa att något inte skedde.
Citera
2024-03-07, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jools72
Mannen har blivit dömd av media och inte av en oberoende domstol

Det går att få CSN-lån och plugga vidare även på lite äldre dar. Du kan eventuellt behöva komplettera grundskolan först. Mannen ”dömdes” mycket riktigt av media och nu dömdes han av Högsta Domstolen på korrekta juridiska grunder.
Citera
2024-03-07, 23:01
Avslutad
Citat:
Det går att få CSN-lån och plugga vidare även på lite äldre dar. Du kan eventuellt behöva komplettera grundskolan först. Mannen ”dömdes” mycket riktigt av media och nu dömdes han av Högsta Domstolen på korrekta juridiska grunder.
HD och HR dömde/friade på ungefär samma grunder.

Skillnaden var att HD tyckte att det var rätt att döma för en lindrigare rubricering som åklagaren inte åberopat. Om åklagaren hade åberopat sexuellt ofredande hade HR dömt för det.
Citera
2024-03-07, 23:09
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Då vill jag påminna om att vår diskussion handlade om det här som du skrev

Och svaret är nej. Det betyder det inte. I juridiken är ordet "styrkt" ungefär synonymt med "bevisat".

Förstår du skillnaden på att inte kunna bevisa att en sak har skett och att kunna bevisa att en sak inte har skett?
Då vill jag i min tur påminna dig om de första inläggen i den här diskussionen. Jag hävdar fortfarande att ordboksdefinitionen av snippa påverkade hovrättens bevisvärdering ( av flickans uppgifter). Här tar jag stöd av riksåklagaren. Du hävdar att det är "rätt oviktigt".

Det går inte att penetrera de yttre könsorganen.
I avsaknad av besked om målsägandens uppfattning om innebörden av ordet snippa får man falla tillbaka på den betydelse ordet får anses ha i allmänt språkbruk, där det är ett vardagligt uttryck för kvinnans yttre könsorgan (se Svensk ordbok, 2021). ”Snippa” ska därmed inte förstås som synonymt med ”vagina” eller ”slida”, som i ordböcker beskrivs som ”kanal som förbinder de yttre könsorganen med livmodern”.
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Därför att genom att slå fast att snippa betyder "kvinnans yttre könsdelar" kunde hovrätten utesluta att flickan berättade om en penetration, dvs en våldtäkt. Om hovrätten I stället hade slagit fast att snippa betyder "kvinnans könsorgan" hade hovrätten inte kunnat utesluta att mannen penetrerat flickan med sina fingrar så enkelt. I förlängningen innebär det att han kanske hade blivit dömd för våldtäkt. Det går inte att utesluta helt.

Så varför valde hovrätten just den ordboken och just den definitionen? Motivering saknas helt.

Har domstolen något ansvar för att reda ut otydligheter, som att man t ex inte förstår vad målsäganden menar med ett visst uttryck? Ska domstolen försöka reda ut det genom att fråga målsäganden eller ska domstolen - som här - gissa efteråt? I det här fallet är målsäganden ett barn. Då gäller barnkonventionen. Vad innebär det i praktiken?

(FB) Man frias från barnvåldtäkt - hovrätten förstod inte vad "snippa" betyder (2021)
Citat:
Nej, det var inte så att hovrätten helt uteslöt penetration. Det som hände var att de inte kunde utesluta att det inte var en penetration av slidan.

Om det stod "kvinnans yttre könsdelar" eller "kvinnans könsorgan" är egentligen rätt oviktigt. Det här med att de slog upp saker i en ordbok har fått orimligt mycket fokus av konspirationsteoretiker. Det det handlar om är att det inte var uppenbart att slidan penetrerades.
(FB) Man frias från barnvåldtäkt - hovrätten förstod inte vad "snippa" betyder (2021)
Senast redigerad av DoraF 2024-03-07 kl. 23:16.
Citera
2024-03-07, 23:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Då vill jag i min tur påminna dig om de första inläggen i den här diskussionen. Jag hävdar fortfarande att ordboksdefinitionen av snippa påverkade hovrättens bevisvärdering ( av flickans uppgifter). Här tar jag stöd av riksåklagaren. Du hävdar att det är "rätt oviktigt".

Det jag hävdar är rätt oviktigt är den oerhörda vikten medierapportering och forumposter har gett att de använde en ordbok och försökte få det till att domarna inte kunde svenska eller behövde en utbildning i sexualkunskap. Samt förstås att det har betydelse för den frågan du inte verkar vilja svara på:

Förstår du skillnaden på att inte kunna bevisa att en sak har skett och att kunna bevisa att en sak inte har skett?
Citera
2024-03-07, 23:58
Medlem
Citat:
HD och HR dömde/friade på ungefär samma grunder.

Skillnaden var att HD tyckte att det var rätt att döma för en lindrigare rubricering som åklagaren inte åberopat. Om åklagaren hade åberopat sexuellt ofredande hade HR dömt för det.

Jag vet det och var insatt i den diskussionen direkt efter hovrättsdomen, att det handlade om rubriceringen. Nu var mitt inlägg ett svar på ett inlägg där det skrevs att den var media som fick frälsningssoldaten dömd.
Citera
2024-03-08, 00:01
Avslutad
Citat:
Jag vet det och var insatt i den diskussionen direkt efter hovrättsdomen, att det handlade om rubriceringen. Nu var mitt inlägg ett svar på ett inlägg där det skrevs att den var media som fick frälsningssoldaten dömd.
Ah, jag tolkade "och nu dömdes han av Högsta Domstolen på korrekta juridiska grunder" som att du menade att HR friade på felaktiga grunder.
Citera
2024-03-08, 00:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Det jag hävdar är rätt oviktigt är den oerhörda vikten medierapportering och forumposter har gett att de använde en ordbok och försökte få det till att domarna inte kunde svenska eller behövde en utbildning i sexualkunskap. Samt förstås att det har betydelse för den frågan du inte verkar vilja svara på:

Ja. Nöjd?
Citat:
De säger att MS uttalande inte kan tas till intäkt för att han penetrerat, vilket är något annat än att säga att MS uttalande kan tas till intäkt för att han inte penetrerat.
Vi tycks vara ense om att ordboksdefinitionen av snippa påverkade hovrättens bevisvärdering, om jag förstår dig rätt. Egentligen var det väl onödigt att ta fram ordboken. Vad flickan menade framgick väl implicit av brottsrubriceringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in