Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-07, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Varför skulle det vara svårare att kolla upp det? Det är ju bara till att fråga myndigheten vem som står som ägare till bilen precis som med vilken registreringsskylt som hellst.
Transportstyrelsen "sväljer" även personliga skyltar om man söker på fordonsdata.
Men det gör inte biluppgifter och car.info.
Citera
2024-03-07, 11:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoiceofDestruction
Jag har noterat fenomenet med personliga registreringsskyltar, som f.n. kostar inte mindre än 6 200 kr och gäller i tio år men när och hur började det och varför?
Vem behöver dem?

På Transportstyrelsens hemsida skrivs:
.
En typisk reklamslogan i mängden från en myndighet!?
Spelar Transportstyrelsen månne på somligas narcissism?
Saknar Transportstyrelsen pengar?
Just den s.k. myndigheten, liksom andra, är ett kapitel för sig, med sin "transportskandalen", m.m.
En annan sak, som rör dessa personliga skyltar, är att det är svårare att kontrollera deras ägare, jämfört med en "vanlig", kostnadsfri skylt. Det torde motsäga "myndighetens" reklamkampanj.

Du, som vet mer om detta, kommenera gärna varför Transportstyrelsen har en reklamkampanj, som i praktiken motverkar sitt syfte. Fast vilken oavsett det genererar pengar åt Transportstyrelsen.

Jag ser det mest som att folk har för mycket pengar att lägga på helt onödiga prylar. Kan förstå ett företag som gör detta på samma sätt som man sätter loggor och liknande på sina bilar men privatpersoner är bara en information till andra att de har råd.
Citera
2024-03-07, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Undrar om det är någon som har sitt användarnamn på flashback som personlig regplåt?
Undrar samma sak?
Citera
2024-03-07, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Man får inte ha produkt- eller företagsnamn utan medgivande från aktuellt företag. Så Porsche är inte en tillåten skylt.
Där har du fel.
Har själv en bilmodells namn som personlig skylt.
Sökte inte medgivande från det aktuella bilföretaget.
Citera
2024-03-07, 11:24
Medlem
Jag köpte en personlig registreringsskylt på skämt för många år sedan, en relativt försumbar kostnad men största fördelen är att folk aktivt undviker att låna min bil för att den är "pinsam". Äger man flera bilar kan man byta anknytning på den personliga skylten utan fördröjning med BankID, den är alltid "kopplad" till en bil. Går inte att byta från företagets till ens personliga dock på grund av två olika ägare.

Blir dock stannad av både polis och tull med jämna mellanrum, särskilt när skylten sitter på en skåpbil jag äger. En gång hade jag två helt identiska skåpbilar (VW Transporter) och råkade sätta skylten på fel bil. Blev stannad av polisen för att den var både avställd och inte hade blivit besiktigad, jag ifrågasatte det då jag besiktigade bara några veckor sedan. Tekniskt sett hade vi båda rätt även om det inte nödvändigtvis var till min fördel. Skylten har även blivit stulen, försökte beställa ett flertal i reserv (kostar som vanliga, ca 80:-/st) men det gick inte att beställa flertalet för att ha på lager.

https://imgur.com/a/VvGhrHR

Har ett annat aktivt konto men skriver från detta då jag inte vill bli sammanlänkad
Citera
2024-03-07, 11:27
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Där har du fel.
Har själv en bilmodells namn som personlig skylt.
Sökte inte medgivande från det aktuella bilföretaget.

Nej, jag har inte fel. Se följande:

Citat:
Produkt- eller företagsnamn kräver medgivande
Om du vill använda en beteckning som motsvarar ett produkt- eller företagsnamn, måste du kontakta den som äger rätten till namnet och få ett skriftligt medgivande som du bifogar ansökan.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Om-registreringsskylt/Allmant-om-personlig-skylt/

Citat:
Skylten PORSCHE är inte tillåten
Du har angett ett ord som inte är tillåtet att ha som personlig skylt.

Läs mer om vilka regler som gäller för personlig skylt.

https://fordon-persk.transportstyrelsen.se/

I ditt fall har Transportstyrelsen antingen gjort fel, beviljat din skylt innan regeländring eller så bedömer man att en bilmodell inte är ett produktnamn på det sättet. Porsche är ju dock tveklöst ett företagsnamn.
Citera
2024-03-07, 11:28
Medlem
skvallertackas avatar
Otroligt töntig företeelse.
Citera
2024-03-07, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Ja. Det är dyrt.

10 år = ca 3652 dagar
6200/3652 = 169 öre/dag.
Citera
2024-03-07, 11:51
I åtminstone Stockholm har personlig skylt blivit väldigt utbrett bland nysvenskar.

Fick då reda på av bekanta att det är för att de köper så många begagnade BMW och Audis.

Förr i tiden kunde man inte alltid direkt se att de var begagnade så länge de var fräscha och tvättade men nu när vi gick över till reg-skyltar med ändelsebokstav kan man ju se direkt om de är ca 6 år gamla få de slutar på en siffra. Varvid dessa individer investerar i personlig skylt för att dölja skammen av att ha begagnad bil.
Senast redigerad av priz 2024-03-07 kl. 11:55.
Citera
2024-03-07, 11:54
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoiceofDestruction
Fast om du läste trådstarten, så går det ju knappt att se vem som äger bilen.

Hur menar du att det inte går att se vem som äger bilen?
Det är en regplåt som vilken annan
Citera
2024-03-07, 11:54
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
6200kr på 10 år är billigt. Det är 50 öre per dag för en personligskylt
Är det dyrt?
Är väl snarare 1,70 om dagen, men om man gillar uppmärksamheten i trafiken så är det antagligen värt det...
Citera
2024-03-07, 12:44
Medlem
Vad kostar din klocka eller telefon?

Man kan t.ex. få en väldigt bra ny telefon + personlig skylt för vad en ny Iphone Pro kostar.

Alla har vi saker vi gillar och vill lägga pengar på. Personligen har jag lagt väldigt mycket pengar på min bil genom åren, och en personlig skylt är bara en droppe i havet.

Många lägger nog ut mer på service på bilen på 1-2 år än vad jag gör på en personlig skylt + egen service. Varför lägger ni ut så mycket pengar på service?
Senast redigerad av Herrnyfiken 2024-03-07 kl. 12:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in