2024-03-05, 06:12
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Jag vill köpa en grej på nätet men vågar inte ge ut min Credit card info.

Saken jag vill köpa kostar bara 4 euro.

Finns det sätt att komma runt detta tex att använda förbetalda kort eller någon engångskort som funkar som credit card.

Jag har läst om att klarna har en sådant kort dock vet jag inte om det fungerar på alla online butiker speciellt de som finns i usa.

tack för svar.
Nu såg jag att det redan är löst men PayPal är väl alltid ett bra alternativ? Eller Revolut? Är ju gratis att skaffa.
Citera
2024-03-05, 06:51
Medlem
När du ordnar ditt kort, tänk även på importkostnader. 4 dollar kommer bli betydligt mer.
Tar inte postnord typ 100 spänn för att hantera skiten?
Citera
2024-03-05, 07:00
Medlem
Sonny00s avatar
Själv använder jag mitt gratiskort hos Marginalen Bank för nätköp. Mitt vanliga bankkort som är kopplat till lönekontot är naturligtvis spärrat för nät- och utlandsköp. Jag trodde att alla normalintelligenta människor gjorde så.
Citera
2024-03-05, 07:11
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag har köpt grejer på nätet tusentals gånger med mitt vanliga kreditkort över hela världen och jag har aldrig råkat ut för något.
Citera
2024-03-05, 08:12
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Jag vill köpa en grej på nätet men vågar inte ge ut min Credit card info.

Saken jag vill köpa kostar bara 4 euro.

Finns det sätt att komma runt detta tex att använda förbetalda kort eller någon engångskort som funkar som credit card.

Jag har läst om att klarna har en sådant kort dock vet jag inte om det fungerar på alla online butiker speciellt de som finns i usa.

tack för svar.

Northmill har liknande som kontantkort som du kan Swisha pengar till.

När jag ansökte så gick det att använda det virtuella kortnumret på en gång.
Citera
2024-03-05, 08:24
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det har de lagt ner för länge sen. Jag använde det alltid för prenumerationstjänster, "prova på"-erbjudanden och liknande förut.
Det var ett bra sätt att kontrollera vad företag får/kan dra. Men Swedbank avskaffade det för typ tio år sen. Tror de sade att de lade ner för det var för litet kundintresse för tjänsten eller nåt sånt, och de som bank måste ju spara på alla områden de kan för att megamaximera sin rekordhöga vinstmarginal.

Okej, där ser man. Ja det var som sagt rätt länge sedan jag använde tjänsten (har inte haft behovet). Kan förstå till viss del att det är en tjänst som inte brukas av så många och att man då väljer att stänga ner den.
Citera
2024-03-05, 08:26
Medlem
Jag har ett separat betalkort på ett tomt konto som jag bara använder för internetköp.
Och tankar kortet med inköpssumman inför ett köp.

Jag blir förfärad över alla som totalt saknar ekonomiskt koncekvenstänk.

Man använder säkerhetsbälte, cykelhjälm, barnstolar, petsäkra kontakter och halkmatta i badkaret. Men på internet viftar man med sin öppna plånbok helt utan tanke på att det finns en hel värld där ute som har som sitt största mål att vittja den.

Total galenskap om ni frågar mig.

Så TS.. Bra tänkt!!
Citera
2024-03-05, 09:22
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Jag har ett separat betalkort på ett tomt konto som jag bara använder för internetköp.

Man använder säkerhetsbälte, cykelhjälm, barnstolar, petsäkra kontakter och halkmatta i badkaret. Men på internet viftar man med sin öppna plånbok helt utan tanke på att det finns en hel värld där ute som har som sitt största mål att vittja den.

Så TS.. Bra tänkt!!
Samtidigt är det just detta skydd man får genom att använda ett kreditkort.

Jag skulle inte oroa mig så mycket för just internet-handeln i stort. Viktigare är kanske vem man handlar med, jag skulle inte peta in mina kortuppgifter på vilken skum sida som helst.
Citera
2024-03-05, 09:35
Medlem
Paypal fungerar bra tycker jag.
Citera
2024-03-05, 10:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ok.

Men ifall en bedragare skulle få reda på mina uppgifter som är kopplade till den här engångskortet så kommer bedragaren inte komma åt mina pengar på bankkontot.
Eller så gör du köpet och när det är draget och klart så anmäler du kortet borttappat och spärrar det. Då får du ett nytt kort med ett nytt nummer och det tidigare kortet kan inte användas av en bedragare.
Citera
2024-03-05, 10:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss

Så TS.. Bra tänkt!!
Har du ett kreditkort så kan du anmäla att du blivit hackad och slippa behöva betala för det som köpts.
Med kreditkort så handlar du för bankens pengar.
Citera
2024-03-05, 10:48
Medlem
Barentss avatar
TS ska inte ha kreditkort. Han ska posta vikta smutsiga sedlar.,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in