2024-03-04, 14:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det handlar om dvärgar som drar sumo. Dom har typ 10cm lyftväg, be dom dra konventionellt och se hur mycket dom lyfter.
Citera
2024-03-04, 14:45
Medlem
Slackoffs avatar
Jag säger bara en sak och det är att har man sätt Hoa Hoa Dahlgren så förstår man att kortast möjliga lyftväg är vägen till de stora vikterna.
Citera
2024-03-04, 14:49
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanek52
Tycker mig se dagligen filmer på småbrudar och till synes "normala" gymtjejer som kan marklyfta tungt som satan. Nu senast såg jag en brud som drog 190 kg på instagram. Hur är detta ens möjligt? Vad är hemligheten? Hårt jobb jag fattar men måste finnas något annat med?

Inte en chans att var och varannan småbrud drar 190 kg.

Jag skulle kunna sätta mitt hus och min nya bil på det. 190 kg är det inte ens många män som tar. Iallafall inte de som är "normala" och tränar några gånger i veckan för att hålla igång kroppen.

Skulle tro att en vikt runt 110 kg är vad de flesta tjejer kan dra och killar 160.
Efter det är det vikter som endast de som satsar på stryrka klarar av.

Och ja. 160 kg är jävligt tungt!
Citera
2024-03-04, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
För det första så är väl inte 190kg att betrakta som monstermycket och beroende på vad du menar med "normal" så är det ju inte helt orimligt.

Men som sagt frågan är varför man lägger ut sånt på instagram? Är det för att visa titta-hur-duktig-jag-är? Jag tänker att den som lägger ut sånt har ju också incitament att överdriva prestationen också. Vad finns för belägg för att det är 190kg hon lyfter?

Jo det är väldigt mycket om man är en tjej!
Ser man färgen på plattorna så kan man räkna ut det
Citera
2024-03-04, 15:06
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag är rätt lång och styv. Jag tränar därför inte marklyft alls. Risken för dålig teknik och därmed skador är för stor.

Men se till att bli vigare då? Git Good.
Citera
2024-03-04, 15:14
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Men se till att bli vigare då? Git Good.
Det är lättare sagt än gjort. Jag har dessutom psoriasisartrit som gör att jag ofta har lite ömhet i muskler. Det ger en annorlunda "styvhet". Det kan ta emot på ett skumt sätt. Jag har ofta svårt med knäböj också. Har kunnat träna rätt bra i 2 månader nu men har igen fått problem med det.
Citera
2024-03-04, 15:31
Medlem
Är det sådana plastvikter de använder som är normalstora? Tjejer använder sådana för att orka lyfta upp stången vid marklyft.
Citera
2024-03-04, 15:36
Medlem
GertBennys avatar
Det finns något som kallas för lyftvinklar och det hela kan väl summeras upp med att vissa personer har bra vinklar för vissa lyft helt enkelt. Jag säger inte att dessa tjejer inte är starka, men många som är riktigt bra i vissa lyft har helt enkelt en bra kroppsbyggnad för lyftet.

Det är en fördel att ha korta armar och stor bröstkorg för bänkpress, men att ha korta armar och till exempel långa ben är en nackdel vid mark. En del kan även få en effektivare lyftväg vid exempelvis sumo och det finns även skräckexempel på både män och kvinnor som får ett så brett grepp samt har en sådan brygga vid bänkpress att deras lyftväg blir typ 5 - 10 cm.
Citera
2024-03-04, 16:00
Medlem
Epimaness avatar
Här har ni inte marklyft men zercher squat:
https://www.youtube.com/watch?v=EPLtmpi9Qcw
Citera
2024-03-04, 16:00
Medlem
happilappis avatar
För att du kollar på 0.00001% av alla tjejer. Dessutom, tjejer är relativt starka i ben jämfört med män. Det är främst överkropp vi drar ifrån som mest.
Citera
2024-03-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanek52
Tycker mig se dagligen filmer på småbrudar och till synes "normala" gymtjejer som kan marklyfta tungt som satan. Nu senast såg jag en brud som drog 190 kg på instagram. Hur är detta ens möjligt? Vad är hemligheten? Hårt jobb jag fattar men måste finnas något annat med?

Har läst att män och kvinnor tydligen skall vara ungefär lika starka i underkroppen, men män är dramatiskt mycket starkare i överkroppen. Det är därför töntar lyfter mycket marklyft, men bänkar noll.
Citera
2024-03-04, 16:51
Medlem
Blaskas avatar
Nej, det finns inga små brudar som drar 190 kg i mark. Inte många killar klarar det heller för den delen. Det kanske är pounds dom du sett lyfter? Annars har du bara blivit lurad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in