2024-03-03, 18:57
Medlem
Det pratas mycket om fotboll och det meningslösa med att "vuxna män springer runt och jagar en boll".

Det jag undrar är varför inte den här diskussionen alls tycks existera när det gäller vuxna män (eller kvinnor) som betalar runt 500:-/dag för att bli dragna upp för en fjällsida för att sedan bara åka ner och göra om allt igen. Gång på gång, dag ut och dag in, i en hel vecka. Och dessutom till skillnad från fotbollen som är gratis, får betala tiotusentals kronor allt som allt om man räknar in utrustning, boende, trasport osv.

Jag har full förståelse för argumenten att det är en helhetsupplevelse, ett miljöombyte, något man gör för barnen, en gemensam familjeaktivitet, mysigt med allt runt omkring, en välbehövlig paus /semester etc. Det är alltså inte topic.

Jag har också full förståelse för att man som vuxen tycker det är kul att åka slalom någon gång i bland eller ofta om man är svinduktig och ligger nära elitnivå och nästan kunnat haft det som en försörjning.

Det jag vill diskutera är vuxna (+35 och uppåt) "vanliga" medelgoda åkare som på allvar hävdar att det för egen del är kul att åka slalom veckovis.

Tycker dom verkligen att det är kul? Eller är det bara något dom säger?

Är inte det här egentligen en aktivitet som mest liknar en åkattraktion på gröna lund och i huvudsak borde tilltala mest barn, lite tonåringar och någon enskild ganska barnslig vuxen?

Har man inte högre krav som vuxen på det man bränner en hel vecka, eller flera, på varje år än att det ska vara "kul"? Hur är det här utvecklande och stimulerande på andra plan?

Är inte det här rent av ännu mer meningslöst än att "vuxna män springer runt och jagar en boll"?

Bör man som kvinna bli lite fundersam om man dejtar en vuxen man som lägger en stor del av sin tid och sina pengar på att "åka slalom" och ta det lite som ett tecken på en ganska låg ambitionsnivå och låga krav på stimulans?

En annan sak, varför diskuteras nästan aldrig nyttan av den enorma mängd energi och resurser som går åt till det här "nöjet" när minsta lilla bilresa är under luppen?

Vi pratar alltså om att på konstgjord väg tillverka snö och lägga obegripligt mycket energi och resurser för att platta till snön på enorma ytor och sedan dra fullt friska människor i snören och vajrar för att dom bara ska kunna åka ner igen..

Det känns som en normal slalomåkare bränner en "vanlig" människas hela årsförbrukning av miljöpåverkan på enbart en vecka.

Det var lite vad jag undrar över efter att ha pratat med några sportlovsfirande vuxna vänner under dagen.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-03-03 kl. 19:32.
Citera
2024-03-03, 19:01
Medlem
fittslems avatar
Om folk inte tyckte det var kul så hade väl folk inte gjort det?

Man är ute i backen, känner vinden, farten och får känna av naturen. Sedan efter en dag hårt åkande och man är trött så går man till after skin där det är bra röjj och man får några kalla efterlänktade bärs i sig eller så går man till närmsta bastu och kopplar av där, den känslan är svår att slå.

Vissa gillar att ta semester och kör all inclusive i Thailand, andra gillar att göra nånting aktivt.
Senast redigerad av fittslem 2024-03-03 kl. 19:04.
Citera
2024-03-03, 19:03
Medlem
Beaver14s avatar
Vilken tur att vi alla har olika saker vi tycker om att göra.

Lite svårt att diskutera ditt inlägg för du skriver ju själv exakt varför en del, mig inkluderat, gillar att åka skidor. Jag skulle gärna åka mer än en vecka per vinter men som livet är får en vecka duga.

Du tycker det är meningslöst, det får du gärna göra.
Citera
2024-03-03, 19:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det är jävligt kul, helt enkelt!

Själv åker jag hellre till skidorter i Polen eller Slovakien. Kostar en bråkdel fast man räknar in flyget.
Citera
2024-03-03, 19:04
Medlem
SnutteFia03s avatar
Är det här någon slags motreaktion för att någon inte sett charmen med fotboll?

Det du skriver här skulle man ju kunna säga om de flesta fritidsaktiviteter eller hobbys om man vill.
Citera
2024-03-03, 19:08
Medlem
Jag förstår absolut din poäng. Jag kan åka slalom och tycka att det är kul i ungefär tre timmar.

Efter det börjar man känna av att det mest blir en börda, att ta sig till toppen igen bara för att få samma upplevelse en gång till. För varje åk blir man lite mer less och lite mindre taggad. Pga det sociala brukar jag köra på någon timme extra, eftersom det du säger TS är sant. Vuxna människor tänker ofta inte längre, utan ska åka till stängning av backen "bara för att".

Kan nog också ha med snålhet att göra, att man måste utnyttja pengen man lagt ut? Fan vilken misär att vara fast en hel vecka och behöva tänka på det viset. Man övertalar säkert sig själv "jo, det här är visst lika roligt fortfarande" fast man innerst inne vill hålla sig inne i stugan egentligen.
Citera
2024-03-03, 19:08
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Om du tycker att det är en barngrej... prova att ställa ett litet barn i en vuxenbacke..
Citera
2024-03-03, 19:23
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det är jävligt kul, helt enkelt!

Själv åker jag hellre till skidorter i Polen eller Slovakien. Kostar en bråkdel fast man räknar in flyget.
Slovakien säger du? Kan du rekommendera någon ort? Hur mycket kostar ett dagskort? Hur mycket lägger du för en lunch i backen?

Själv åker jag i Andorra men det börjar bli dyrt
Citera
2024-03-03, 19:45
Bannlyst
Skiter är en rätt äcklig överklasssyssla som är vidrig att hålla på med, kallt, dyrt,köer och en jävla massa trassel med kläder och utrustning

Överklasshobby för ängsliga människor som tror man måste ägna sig åt sådant här för att ha ett meningsfullt liv
Citera
2024-03-03, 20:13
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Överklasshobby för ängsliga människor som tror man måste ägna sig åt sådant här för att ha ett meningsfullt liv

Jag delar nog denna uppfattning i stort. Har ett gäng jämngamla medelklasskompisar som antagligen inte riktigt vet varför de måste åka till fjällen varje år. Men deras grannar gör ju det. Tror inte älskar det så jävla mycket som de säger.
Citera
2024-03-03, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Slovakien säger du? Kan du rekommendera någon ort? Hur mycket kostar ett dagskort? Hur mycket lägger du för en lunch i backen?

Själv åker jag i Andorra men det börjar bli dyrt
Jag har varit i Jasna och Vratna i Slovakien. I Vratna 28 EUR för ett dagskort. Annars kan jag rekommendera Makedonien eller Kosovo. Får får du otrolig offpist och dagskort för 20-22 EUR. Lunch i vaken 5 EUR och en halvliter öl 2 EUR.
On topic och trots att jag är en väldigt aktiv skidåkare så kan jag förstå TS resonemang när det gäller en vecka i Sälen. 1 dag i Sälen är halvskoj, dag 2-6 är något man uthärdar om man åker med sina barn. Att vuxna utan småbarn spenderar en halv förmögenhet för en vecka i Lindvallen är ett mysterium...
Citera
2024-03-03, 20:48
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Jag har varit i Jasna och Vratna i Slovakien. I Vratna 28 EUR för ett dagskort. Annars kan jag rekommendera Makedonien eller Kosovo. Får får du otrolig offpist och dagskort för 20-22 EUR. Lunch i vaken 5 EUR och en halvliter öl 2 EUR.

Sen kostar boendet halva priset mot svenska skidorterna. Eller ännu billigare t.o.m om man letar lite...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in