Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-01, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
TS skriver:
Varför vill de då inte anställa? Varför är de så jävla kräsna och varför är de så jävla snåla med lönen?

Det är här inte helt uppenbart om TS talar om egen erfarenhet eller någon annans. Eftersom man skriker efter arbetskraft inom IT och "någon" ändå upplever det som att "de så jävla kräsna", "de så jävla snåla" och att de inte vill anställa så antar jag att det är något som inte står rätt till hos "någon". Det är ju inte så att man måste vara snygg och ha karisma för att få jobb inom IT precis. Det räcket gott med de egenskaperna jag räknade upp. Man behöver inte ens relevant utbildning mer än fullgott gymnasium.

Jag har förvisso testat på rollen som IT-support i mina yngre dagar. När jag på senare år sökt liknande tjänster, med utbildning i bagaget, har jag inte tagit mig vidare till anställning inom detta område.
Citera
2024-02-21, 21:28
Medlem
Försvarsmaktens IT-utbildning?

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/le...arta-din-it-ka
Citera
2024-02-21, 22:02
Medlem
Jag läste precis trådstarten och jag jobbar inom IT, men tjänar inte så mycket.
Dock fick jag jobbet lätt då jag gått IT-utbildning, men med senare jobb blev det bara enklare och enklare, med erfarenhet så kunde jag i princip välja och vraka. Kanske inte bland de mest betalda jobben som jag inte hade kompetens för, men i övrigt var det lätt.

En gång då jag bytte jobb för att mitt företag hade behövt lägga ner 1/3 av personalen inklusive mig, så sökte jag över hela Sverige. Från mitten av landet till södra Sverige inklusive Gotland och fick erbjudande från 4-5 olika jobb som ville ha mig, inklusive Svenska spel på Gotland. Nu hamnade jag inte på Gotland då jag kände att det skulle bli lite väl isolerat att bo där, men jag fick ett jobb jag var nöjd med. har sedan dess bytt jobb igen, så det har varit lätt.
Citera
2024-02-28, 01:36
Medlem
Det är inte alls svårt att få jobb inom IT, men du måste ju kunna nåt! Söker man jobb som supporttekniker där kraven är lägre förstår jag att det finns flera hundra sökande på varje tjänst. Söker du lite mer kvalificerade tjänster måste du vara bred, server/klient os är en självklarhet. Vmware/hyper-v, sql, azure/intune, powershell. Många är i hybridmiljö, så gamla on-prem måste du också behärska. Switchspråk, brandvägg,dns-lösningar samt tcp/ip stacken är saker du bör vara någorlunda bekväm i. Automatisering såsom pxe/sccm är attraktiva kunskaper. Du bör vara van att arbeta i någon form av övervakningstjänst för nät/noder. Ärendehanteringssystem ska du ha arbetat i för att förstå konceptet. Sen går det inte att komma ifrån att personlig lämplighet kommer alltid att vara viktig. Du bör ha ett analytiskt tänkande och vara trygg och lugn som person då detta underlättar vid felsökning, ibland kan det bli lite bråttom men det hjälper inte ett skit om du blir handlingsförlamad av det. Är du dessutom en lättsam social typ som har lätt för att konversera och upplevs som lätt att tycka om kommer du ha en fördel där i anställningsintervjuer.
Senast redigerad av arnold palmer 2024-02-28 kl. 01:59.
Citera
2024-02-28, 06:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patcher
Försvarsmaktens IT-utbildning?

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/le...arta-din-it-ka

Klara man inte av plocka istär en KSP M/58 då klara man inte av jobba med IT inom försvarsmakten.
Citera
2024-02-29, 18:33
Medlem
Det är inte bara omöjlig att få jobb inom IT, det har också på grund av KY blivit i princip omöjligt att byta jobb, oavsett erfarenhet.

Utbildning->praktik->jobb -pipen som sprungit ur KY-utbildningarna har skapat en oflexibel arbetsmarknad. Alla måste komma 100% färdigutbildade till företagen eftersom mindre studievana och långsamt tillgodogörande av kunskaper förutsätts. Den kombinatoriska sannolikheten att någon matchar kompetenskraven på ett annat företag än de gjorde praktik på är låg och praktisk taget obefintlig utanför Stockholm. Därför ser IT idag mest ut som livegenskap.
Citera
2024-04-01, 15:09
Medlem
Men av 10 KY elever så kommer dom in i bolag och påstår de är full stack. Men de tar väl inte lång tid att förstå att dessa inte alls kan koda. Något jag tycker är jäkligt märkligt är biten att alla ska jobba med cybersecurity fast alla som jobbar inom den delen kan inte ens koda. De därför hackare alltid är förre dessa människor. I Sverige har vi jäkligt dåliga utbildningar när det kommer till IT. Min Universitets utbildning var under all kritik. Hade jag inte pluggat vid sidan om dvs kollat på youtube osv så hade jag aldrig kunnat koda idag. Nu efter 15 år i branschen så ser man extrema problem med våra utbildningar och ännu värre är det när privata skolor säljer drömmar till unga om löner på 40k. Visst dessa löner för på papper så tror man de kan en hel del, men tar väl 6 månader och sen får de kicken för de kan inte göra sig förtjänt av sin lön
Senast redigerad av WhatTheHeck 2024-04-01 kl. 15:19.
Citera
2024-04-02, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Men av 10 KY elever så kommer dom in i bolag och påstår de är full stack. Men de tar väl inte lång tid att förstå att dessa inte alls kan koda. Något jag tycker är jäkligt märkligt är biten att alla ska jobba med cybersecurity fast alla som jobbar inom den delen kan inte ens koda. De därför hackare alltid är förre dessa människor. I Sverige har vi jäkligt dåliga utbildningar när det kommer till IT. Min Universitets utbildning var under all kritik. Hade jag inte pluggat vid sidan om dvs kollat på youtube osv så hade jag aldrig kunnat koda idag. Nu efter 15 år i branschen så ser man extrema problem med våra utbildningar och ännu värre är det när privata skolor säljer drömmar till unga om löner på 40k. Visst dessa löner för på papper så tror man de kan en hel del, men tar väl 6 månader och sen får de kicken för de kan inte göra sig förtjänt av sin lön

Hackare ligger före eftersom black hatters jobbar dygnet runt.

Utbildningar inom IT kommer aldrig räcka vad än man gör. Området är för stort för att kunna förbereda nya på hur yrket verkligen ser ut i en stor organisation.
Citera
2024-04-02, 17:46
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:

Fullt möjligt att jobba med IT säkerhet utan att skriva en rad kod.

95% av IT säkerheten vad jag har kommit i kontakt med har varit fokuserad på arkitekturer för utvecklingsmiljöer och driftmiljöer med analys och sårbarhetsvärdering (inkl åtgärder) för dessa sårbarheter.

Likväl så är processerna runt utveckling och det som levereras och sedan driftsätts en betydligt större del än själva koden.

Visst så krävs det i grunden att det finns någon som knackar ihop koden som realiserar lösningen men det behöver nödvändigtvis inte vara någon som har tagit fram kravspecen för vad systemet ska realisera i form av IT säkerhet.
Citera
2024-04-02, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Fullt möjligt att jobba med IT säkerhet utan att skriva en rad kod.

95% av IT säkerheten vad jag har kommit i kontakt med har varit fokuserad på arkitekturer för utvecklingsmiljöer och driftmiljöer med analys och sårbarhetsvärdering (inkl åtgärder) för dessa sårbarheter.

Likväl så är processerna runt utveckling och det som levereras och sedan driftsätts en betydligt större del än själva koden.

Visst så krävs det i grunden att det finns någon som knackar ihop koden som realiserar lösningen men det behöver nödvändigtvis inte vara någon som har tagit fram kravspecen för vad systemet ska realisera i form av IT säkerhet.

Märkt det, många kör script och nöjer sig med det. På jobbet var det någon som körde ett script och såklart nyfiken man är så öppnade för att pentesta, man upptäckte snabbt att man kunde återanvända mycket i vad scripten gjorde. I detta fall var det en python skriven script som körde terminal och man kunde skicka in olika parametrar för att sniffa. Reversengineera den och man har helt plötsligt olika verktyg 🛠️. Tjejen visste inte ens att man kunde göra så och blev förvånad.

Trodde först att Cyber Security bestod av kodare som vill gå mer in i djupet för att skydda och automatisera säkerheten. Istället har jag enbart känt av att det är mest möten och lite häftiga ord. Några som kör script för att se hur gamla applikationerna är. Sedan massmejla ut och be kodare uppgradera system.

Förväntade mig faktiskt mer. Ska se om jag lyckas hoppa in i en säkerhet team för att förstå en aning bättre vad det går ut på. Sitter själv som en ”all around” kodare där jag kör rubbet dvs deploy, back-end, front-end, förvaltning, säkerheten och server admin.
Senast redigerad av WhatTheHeck 2024-04-02 kl. 19:43.
Citera
2025-02-14, 02:45
Medlem
Liten trådbump..

Vad brukar en ingångslön ligga på som t.ex. 1st eller 2nd line it-supporttekniker brutto?

EC Utbildning verkar ha en it utbildning som dessutom går på 1,5 år. Är det värt att kasta sig in i den? Hur stor är chansen att man sedan kan hoppa in i IT branschen?
Citera
2025-02-14, 11:24
Medlem
Citat:
Kan inte göra annat än hålla med. Det är ett sådant gigantiskt gap mellan utbildning och arbetsliv inom it. Sen alla dessa falsa utbildningar om att göra en bootcamp på 6 veckor och sedan sitta koda fullstack his typ någon internet mäklare. Så jäkla falskt. De enda som tjänar pengar är de som säljer utbildningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in