Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
Jag vill helst att palestinierna drar fram de skyldiga Hamasråttorna som mördade folk i Oktober, och avsvär sig allt som har med Hamas att göra. Sedan vill jag att världen sätter en ordentlig press på Israel så att Israel till en början återlämnar bosättningar på ockuperad mark. Och att så väl palestiner som israeler erkänner varandras rätt till området.
Båda partner har skäl att skärpa sig.
Visst, det skulle kanske funka. Men Hamasråttorna som mördade folk kommer nog inte dras fram, speciellt inte om de nu är en gren av Mossad eller om det tjänar Israels syften att dominera området att Hamas är kvar som en maktfaktor. (den enda maktfaktorn om de får bestämma, för då har de fritt fram i sina huvuden.)
Sen verkar inte världen bry sig nämnvärt om att sätta ordentlig press på Israel, och då framför allt inte USA, som skulle va den främsta aktören att kunna sätta press. Det är förmodligen grunden till Aaron Bushnells martyrskap i egenskap av amerikansk soldat.
Ditt tänkande är för utopiskt, tyvärr. men vi kan åtminstone börja med att de som har makten slutar utrota palestinierna i området idag, vilket är deras egentliga mål. Några hundra eller tusen mördade Israeler är en uppoffring som Israels elit är villiga att göra för detta ändamål.
Citat:
Ursprungligen postat av
dismisswall
Hamas mål är att utrota Israel.
Det är dem som inte vill ha fred.
Men det är OT inte vad tråden handlar om.
Slutar Israel jaga dem kommer dem växa igen. Som innan. Utrota dem för gott nu.
Och Israels mål är att utrota palestinierna, inte bara Hamas. Hamas är Israels ursäkt för detta.
Men det är som du säger OT, och jag har inget intresse att fortsätta den här konversationen. Jag har sagt mitt.
Aaron Bushnell, Rest in Power som dom säger.