2024-02-27, 13:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Precis som Ryssland bara behöver lägga ner vapen och dra sig ur Ukraina för att den konflikten ska upphöra, så räcker det med att Hamas lägger ner vapen, slutar att dagligen beskjuta Israel och att palestinierna inte skyddar dem.

Så har vi fred.

Du får tro det, men det är knappast så enkelt som du vill utmåla. Ryssland och Ukraina är en mycket simplare konflikt i jämförelse, och där har du en poäng.

Som sagt, Hamas är en gren av Mossad om du frågar mig. Zionister vill ha total kontroll över området, oavsett vad. Det ser man på hur de stödjer nybyggarna som sakta men säkert inkräktar på palestiniernas del av landet med regeringens godkännande. Dagens Israel är en apartheidstat och det var aldrig tänkt att palestinierna skulle få samma förutsättningar eller ens låtas bo där i längden.

Vad sen vanliga människor, både israeler eller palestinier tycker om detta är sak samma, det är eliten som styr.

Du försöker sen utkräva "personligt ansvar" som att det är två jämlika parter som är i en konflikt där båda har lika mycket fel, vilket är en otrolig simplifiering av en mångårig konflikt där ena sidan är brutalt mycket svagare och också förtryckt av den starkare sidan i decennier.

Ohederligt om du frågar mig. Man kan inte mörda människors familj och släkt och fördriva dom från ett land de levt i under tusentals år och förvänta sig att de inte kommer hata en eller ta till vidriga handlingar själva.

Jag tror dock detta är off-topic till tråden om Aaron Bushnell så våra inlägg lär bli deletade.
Senast redigerad av dalavita 2024-02-27 kl. 13:14.
Citera
2024-02-27, 13:14
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Du får tro det, men det är knappast så enkelt som du vill utmåla. Ryssland och Ukraina är en mycket simplare konflikt i jämförelse, och där har du en poäng.

Som sagt, Hamas är en gren av Mossad om du frågar mig. Zionister vill ha total kontroll över området, oavsett vad. Det ser man på hur de stödjer nybyggarna som sakta men säkert inkräktar på palestiniernas del av landet med regeringens godkännande. Dagens Israel är en apartheidstat och det var aldrig tänkt att palestinierna skulle få samma förutsättningar eller ens låtas bo där i längden.

Vad sen vanliga människor, både israeler eller palestinier tycker om detta är sak samma, det är eliten som styr.

Jag tror dock detta är off-topic till tråden om Aaron Bushnell så våra inlägg lär bli deletade.

Klart att det inte är så enkelt... speciellt inte om man valt sida. Men nu ville ju du ha fred, eftersom du verkligen var på fredens sida. Nu låter det plötsligt som att fred inte är det enda viktiga, och att du har en tilläggsagenda. Nämligen att motarbeta Israel, "apartheidstaten". Hur ska du ha det?
Citera
2024-02-27, 13:16
Avstängd
Citat:
Klart att det inte är så enkelt... speciellt inte om man valt sida. Men nu ville ju du ha fred, eftersom du verkligen var på fredens sida. Nu låter det plötsligt som att fred inte är det enda viktiga, och att du har en tilläggsagenda. Nämligen att motarbeta Israel, "apartheidstaten". Hur ska du ha det?

Jag vill ha fred, och jag säger vad hindret för fred är idag. Hur vill du att fred ska uppnås? Det är Israel som är maktfaktorn i området just nu, och de vill inte ha fred. Därför kommer det inte bli fred.

Det finns ingen "två parter är lika skyldiga"-konflikt här.
Citera
2024-02-27, 13:20
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Jag vill ha fred, och jag säger vad hindret för fred är idag. Hur vill du att fred ska uppnås? Det är Israel som är maktfaktorn i området just nu, och de vill inte ha fred. Därför kommer det inte bli fred.

Jag vill helst att palestinierna drar fram de skyldiga Hamasråttorna som mördade folk i Oktober, och avsvär sig allt som har med Hamas att göra. Sedan vill jag att världen sätter en ordentlig press på Israel så att Israel till en början återlämnar bosättningar på ockuperad mark. Och att så väl palestiner som israeler erkänner varandras rätt till området.

Båda partner har skäl att skärpa sig.
Citera
2024-02-27, 13:32
Avslutad
Citat:

Hamas mål är att utrota Israel.

Det är dem som inte vill ha fred.

Men det är OT inte vad tråden handlar om.

Slutar Israel jaga dem kommer dem växa igen. Som innan. Utrota dem för gott nu.
Citera
2024-02-27, 13:34
Avstängd
Citat:
Jag vill helst att palestinierna drar fram de skyldiga Hamasråttorna som mördade folk i Oktober, och avsvär sig allt som har med Hamas att göra. Sedan vill jag att världen sätter en ordentlig press på Israel så att Israel till en början återlämnar bosättningar på ockuperad mark. Och att så väl palestiner som israeler erkänner varandras rätt till området.

Båda partner har skäl att skärpa sig.

Visst, det skulle kanske funka. Men Hamasråttorna som mördade folk kommer nog inte dras fram, speciellt inte om de nu är en gren av Mossad eller om det tjänar Israels syften att dominera området att Hamas är kvar som en maktfaktor. (den enda maktfaktorn om de får bestämma, för då har de fritt fram i sina huvuden.)

Sen verkar inte världen bry sig nämnvärt om att sätta ordentlig press på Israel, och då framför allt inte USA, som skulle va den främsta aktören att kunna sätta press. Det är förmodligen grunden till Aaron Bushnells martyrskap i egenskap av amerikansk soldat.

Ditt tänkande är för utopiskt, tyvärr. men vi kan åtminstone börja med att de som har makten slutar utrota palestinierna i området idag, vilket är deras egentliga mål. Några hundra eller tusen mördade Israeler är en uppoffring som Israels elit är villiga att göra för detta ändamål.

Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Hamas mål är att utrota Israel.

Det är dem som inte vill ha fred.

Men det är OT inte vad tråden handlar om.

Slutar Israel jaga dem kommer dem växa igen. Som innan. Utrota dem för gott nu.

Och Israels mål är att utrota palestinierna, inte bara Hamas. Hamas är Israels ursäkt för detta.

Men det är som du säger OT, och jag har inget intresse att fortsätta den här konversationen. Jag har sagt mitt.

Aaron Bushnell, Rest in Power som dom säger.
Citera
2024-02-27, 13:50
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Visst, det skulle kanske funka. Men Hamasråttorna som mördade folk kommer nog inte dras fram, speciellt inte om de nu är en gren av Mossad eller om det tjänar Israels syften att dominera området att Hamas är kvar som en maktfaktor. (den enda maktfaktorn om de får bestämma, för då har de fritt fram i sina huvuden.)

Sen verkar inte världen bry sig nämnvärt om att sätta ordentlig press på Israel, och då framför allt inte USA, som skulle va den främsta aktören att kunna sätta press. Det är förmodligen grunden till Aaron Bushnells martyrskap i egenskap av amerikansk soldat.

Ditt tänkande är för utopiskt, tyvärr. men vi kan åtminstone börja med att de som har makten slutar utrota palestinierna i området idag, vilket är deras egentliga mål. Några hundra eller tusen mördade Israeler är en uppoffring som Israels elit är villiga att göra för detta ändamål.

Och Israels mål är att utrota palestinierna, inte bara Hamas. Hamas är Israels ursäkt för detta.

Men det är som du säger OT, och jag har inget intresse att fortsätta den här konversationen. Jag har sagt mitt.

Aaron Bushnell, Rest in Power som dom säger.

Dagligen skickas oändligt med raketer mot Israel. Avfyrade från Gaza och Libanon. Hamas gör räder i Israel där man kidnappar, våldtar och dödar. Men det är Israels fel. Och du vill bara ha fred. Mmm.. visst.

Världen är sjukt snurrig för vissa.
Citera
2024-02-27, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Den där idioten med vapnet skriker "get on the ground" typ 11 gånger medan killen brinner.
Kanske tur att han föll mot slutet annars hade han väl fått ett välfyllt magasin i sig också.
Amerikanska poliser är ju robotar på steroider.

Du verkar inte veta om detta så jag tar tillfället i akt att lära dig någonting som kanske kan rädda ditt eller någon annans liv.

Om du brinner ska du lägga dig ner på marken och rulla för att kväva elden. ''Get on the ground!'' betyder endast ''Ner på marken!'' och är alltså inget hot om att man ska skjuta.
Citera
2024-02-27, 14:01
Avstängd
Citat:
Dagligen skickas oändligt med raketer mot Israel. Avfyrade från Gaza och Libanon. Hamas gör räder i Israel där man kidnappar, våldtar och dödar. Men det är Israels fel. Och du vill bara ha fred. Mmm.. visst.

Världen är sjukt snurrig för vissa.

Cherrypicking. Ohederligt. Skriv en lista över atrociteterna som båda sidor utför mot varandra men se till att inte missa något och börja från början. Den ska vara fullständig. Och gör det i en tråd där det inte är OT.

Din sista mening gäller dig själv i högsta grad.

Sluta citera mig är du snäll. Är inte intresserad av att diskutera detta med dig i denna tråd. Har redan skrivit för mycket OT och mitt perspektiv är tydligt. Sen får du bli upprörd över det om du vill.

Aaron Bushnell, rest in peace.
Citera
2024-02-27, 14:06
Medlem
Peace2023s avatar
Varför gör man så?????

Han skadar ju fan andra den idioten.
Citera
2024-02-27, 14:20
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Cherrypicking. Ohederligt. Skriv en lista över atrociteterna som båda sidor utför mot varandra men se till att inte missa något och börja från början. Den ska vara fullständig. Och gör det i en tråd där det inte är OT.

Din sista mening gäller dig själv i högsta grad.

Sluta citera mig är du snäll. Är inte intresserad av att diskutera detta med dig i denna tråd. Har redan skrivit för mycket OT och mitt perspektiv är tydligt. Sen får du bli upprörd över det om du vill.

Aaron Bushnell, rest in peace.

Aaron gjorde det han gjorde, och utanför Israels ambassad, av en anledning. Och såväl protesten i sig, som skäligheten i den och vem den riktades mot, borde rimligen vara underlag för diskussion. Såvida ämnet inte handlar om hur länge han brann, om annat bränsle borde ha använts eller om kameravinkeln var kass.

Jag tror att han intalade sig själv att han ville ha fred. Precis som du gör. Men det var HAN som var ohederlig, precis som du. Eftersom vad ni båda egentligen vill göra - är att skuldbelägga. Inte ha fred. Och han visade det med våld (mot sig själv). Inte med pacifism. Så jag förstår varför du hedrar honom.

Erkänn det bara, istället för att leka messias, så är saken biff.

Inga fler citat nu. *poff*
Citera
2024-02-27, 14:33
Medlem
Citat:
men oavsett vad så är det palestinierna som lider nu.
Du tror att alla de tusentals som fick sina vänner och familjemedlemmar slaktade och våldtagna 7:e oktober är klara med sin sorgeprocess nu? Du har glömt terrordådet i Jerusalem häromdagen?
Senast redigerad av dundersnyting 2024-02-27 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in