Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-29, 08:11
Medlem
handtralalas avatar
Alltså, funkar en saccosäcksfåtölj bra eller sjunker den bara ihop direkt?

Ska möblera om mitt vardagsrum (öppen plan, så hänger ihop med både matplats och kök), och behöver då hantera ett hörn som är huvuddelen av ”vardagsrumsdelen”. Istället för en soffa som antingen bara vänder sig i en riktning (rak soffa) eller blir orimligt stor (hörnsoffa) så har jag funderat på att ha två stora fåtöljer. Vill dock att fåtöljerna ska vara riktigt stora (min 120 cm breda) så man kan sitta två i dem. Dock skitsvårt att hitta så stora fåtöljer men snubblade istället över stora saccosäcksfåtöljer från det här stället.

https://www.puskupusku.se/sittsackar...ve-manchester/

Ser bra ut, men hur funkar det i praktiken? Slutar det med att man trycker undan all fyllning och sitter på golvet? Eller håller de faktiskt formen?
Citera
2023-11-29, 09:12
Medlem
tnems avatar
Ikea har modulsoffor så du kan bygga ihop din egen.
Citera
2023-11-29, 09:32
Medlem
feemaxxxs avatar
Det verkar ju vara rätt välfyllda så det är nog ingen fara att du hamnar på golvet.

Däremot är jag skeptisk angående ryggstödet om den inte står emot en vägg.

Blir då kanske åt det där hållet:
https://up.picr.de/46701506da.jpg
Citera
2023-11-29, 10:12
Medlem
pn222jws avatar
Fin 1970-tals-känsla...inte sett såna på länge.
Citera
2023-11-29, 12:18
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Ikea har modulsoffor så du kan bygga ihop din egen.

Jo, finns massor av modulsoffor, har nog kollat och övervägt alla på marknaden inklusive de som kostar mångdubbelt IKEAs soffor. Ingen blir riktigt bra och de allra flesta är stora och klossiga och svåra att möblera in utan att de tar över hela rummet. Därav tanken om två stora fåtöljer istället, blir ett luftigare rum och mer flexibelt.

Vet du något om saccosäcksfåtöljer?
Citera
2023-11-29, 12:19
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det verkar ju vara rätt välfyllda så det är nog ingen fara att du hamnar på golvet.

Däremot är jag skeptisk angående ryggstödet om den inte står emot en vägg.

Blir då kanske åt det där hållet:
https://up.picr.de/46701506da.jpg

Ja, det är lite det jag är rädd för. Tänker nog ha dem mot en vägg ändå, men vill oavsett att man får iaf _lite_ stabilitet för ryggen… De är ju inte väldigt dyra dock (jämfört med en soffa) så kanske får testa?
Citera
2023-11-29, 12:21
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Fin 1970-tals-känsla...inte sett såna på länge.

Ja, nu sen jag fick upp ögonen för den här lösningen så verkar det som att saccosäckar är på väg tillbaka. De flesta designmöbelföretagen har dem i sitt sortiment i någon variant nu. Men, finns väl en anledning till att folk tröttnade på dem på åttiotalet…
Citera
2023-11-29, 14:55
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Jo, finns massor av modulsoffor, har nog kollat och övervägt alla på marknaden inklusive de som kostar mångdubbelt IKEAs soffor. Ingen blir riktigt bra och de allra flesta är stora och klossiga och svåra att möblera in utan att de tar över hela rummet. Därav tanken om två stora fåtöljer istället, blir ett luftigare rum och mer flexibelt.

Vet du något om saccosäcksfåtöljer?

Typ det första jag såg hos ikea var något som påminde om saccosäcken.
Citera
2023-11-29, 16:37
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Typ det första jag såg hos ikea var något som påminde om saccosäcken.

Ok, vad var det det då? Är inte intresserad av en faktiskt säck, utan det jag ev. är ute efter är en fåtölj av saccosäckskonstruktion. Så, om du har någon erfarenhet av det är jag all ears
Citera
2023-12-16, 05:04
Medlem
Devinivillas avatar
Sacco säck är grymt skönt att bara sjunka ner i . Gäller att hitta bra kvalitets säckar typ fatboy...
Citera
2024-02-17, 21:24
Medlem
3Godisars avatar
Visste inte att de ens såldes längre... Kan tänka mig att det kanske är bekvämt, men snyggt var det inte direkt :/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback