Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-31, 16:55
Medlem
Hej!

Jag tänkte måla om 6st vita köksstolar i vitt. Vet att förarbetet är viktigt så kommer lägga stor vikt kring det. Men med vilken typ av färg rekommenderar ni att måla stolarna med?

Jag är ute efter något som är slitstarkt, tåligt och som ska hålla länge. Det finns ju snickerifärger men är de verkligen bra nu för tiden? Tidigare fanns oljefärger som läst till mig inte säljs längre?

Vad är det viktiga innehållet i burken..
Akrylatat?
Alkydolja? (Detta säljs inte längre?)
Linolja? (Färgen kan gulnas med tiden om det inte utsätts för sol?)
Kanske man kan måla med någon fasad eller golvfärg om det är bättre än snickerifärg?

Är färg med lång torktid bättre?

Hoppas någon färgexpert kan reda ut mina frågetecken
Citera
2023-10-31, 16:59
Medlem
Halvblank latexfärg
Citera
2023-10-31, 17:10
Avstängd
Vanlig snickeri färg som målarna använder till tex foder å golvlister... Nuförtiden vattenburen. Finns i varenda färgaffär
Citera
2023-10-31, 17:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vanlig snickeri färg som målarna använder till tex foder å golvlister... Nuförtiden vattenburen. Finns i varenda färgaffär
Plus en bra pensel
Citera
2023-10-31, 19:29
Medlem
kordens avatar
Bengalack och bra pensel
Citera
2023-11-01, 00:22
Medlem
lackfärg är det du är ute efter.

Mycket tunn men blir superhårt och väldigt tålig. då den är mycket tunn och därför har ganska dålig täckförmåga så måste man måla fler gånger än vad som är normalt med annan färg.

Måste målas tunt annars får du massor med riningar.
här är det viktigaste att du kör med en dyrare pensel som ska bestå av mjuka tunna borst. Duger allså inte med en billig hobbypensel.
Citera
2023-11-01, 02:07
Medlem
LifeSuckzs avatar
Ju mer blankt du vill ha ju svårare är det att jobba med. Hel blank jämfört med halv blank är stor skillnad i tid. Lättast är att använda sprej om du ska sätta lister i hela kåken men är det bara en lägenhet på några kvadratmeter så kan du pensla.

Erfarenhet ger lärdom. Så testa färgen alltid först på materialet som ska målas och kolla vad resultatet blir.

Lycka till
Citera
2023-11-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korden
Bengalack och bra pensel

Numera är den vattenbaserad. Inte som förr.
Citera
2024-02-14, 01:04
Medlem
Jag hade kört på snickerifärg! Ska du vara säker sp fråga u affären! De har koll på allt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback