Citat:
Det är lättare att förstå logiken bakom någon som våldtar.
Än det är att förstå logiken bakom någon som anmäler ett frivilligt samlag som våldtäkt.
Själv har jag rejäla spärrar mot att begå brott. Men nu diskuterar vi vad som är troligast att man begår för brott.
Tänk själv.
Så. Vad är mest troligt för dig att du skulle göra?
1. Våldta någon som du är kåt på och ligger i samma säng som, du är full, hon är sexig. Hon säger "nej", puttar bort dig och kniper ihop sina ben. Du forcerar dig fram och till slut verkar hon ge upp. Så du kör på. Tänker "nu har jag samtycke". Du juckar på. Du ser det inte ens som våldtäkt, hon går ju nu med på allt du säger till henne att göra. Hennes initiala "nej" är nu ett minne blott för dig. Hon suger. Hon sitter på dig. Hon går bort med dig till ett bord. Inte en sekund tänker du att hon gör allt detta för att hon är rådd för dig och rädd att du ska skada henne om hon försöker göra motstånd igen. Dvs. du är grovt oaktsam till om du har samtycke eller inte. Du checkade inte av samtycket efter att hon gav upp.
2. Du är kär i din fru, men ni har separerarat. Det finns en kvinna som du ser som en "slampa" på ditt jobb. Du har en "konstig vibe" av henne. Hon har ett konstigt sätt mot män. Du är kär i din fru och vill helst bli tillsammans med henne. Men du går på en dejt med en nära vän till dig. På kvällen är "slampan" på fest. Hon missar bussen hem. DU erbjuder henne att sova på ditt golv. Men ångrar dig sedan, du har ångest över att hon tackar ja. Hon är inte din typ. Du vill inte ha henne. Hon kommer till dig och vill ligga i din säng. Ni ligger med varandra. För du har ståfräs. Men egentligen vill du ha din fru.
Dagen efter ångrar du ligget och tänker på din fru. Och din första tanke är då "hm, jag anmäler slampan för våldtäkt, så kommer det bli bra med min fru, ja, så gör jag"! Du gråter ut för några vänner. Och anmäler sedan "slampan" för våldtäkt, i ett slags hopp om att det ska leda till återförening med din fru.
Vad skulle du göra? Vilket scenario är troligast?
Och här har du mer normala saker som människor faktiskt kan göra:
3. Du är kär i din fru. Ni ha separerat. Du har tillfälligt sex med en annan kvinna. Du anmäler inte den andra kvinnan för våldtäkt. Utan försöker glömma det hela. Och försöker få tillbaka din fru.
4. Du blir våldtagen. Och du anmäler våldtäkten. Av rädsla att andra annars kommer råka illa ut av våldtäktsförövaren.
Jag är övertygad om att målsägande är en vanlig person. Som har blivit våldtagen. och som har anmält denna våldtäkt. Just av rädsla att andra annars ska bli våldtagna av V.
Dvs. alt. 1+4 är troligast, i kombination.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-02-10 kl. 11:17.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-02-10 kl. 11:17.