Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Jeg vil tro noe av problemet er at hjelpeapparatet er alt for dårlig, rent faglig, slik som barnevern og psykisk helsevern. I tillegg kommer at tjenestene er veldig dårlig organiserte, og at finansieringsordningene er uheldige.
De siste årene har minst åtte jenter omkommet mens de fikk "hjelp" av barnevernet på barnevernsinstitusjoner. Tvillingene som døde av overdoser i Spydeberg (tråd på forumet) ikke medregnet. De siste to årene har det vært hhv ca 50 og ca 70 branner eller branntilløp på barnevernsinstitusjoner i Norge. Barna blir ikke hørt og tenner på institusjonene.
Uff, jeg orker ikke skrive mer. Vi har fullt av penger, massevis av penger, men greier ikke å omsette ressursene til velferd for befolkningen.
Jeg blir bare motløs av å skrive om det.
Jeg tror du har rett. Kan føye til: og det mangler kontrollposter i forhold til forvaltning av pengene (som alt annet i Norge).
Husker godt da daværende stortingspresident lyktes i å kaste ut Riksrevisjonen og vipps kunne de gjøre som de ville uten at noen passet på. Det ble kostbart.
Det handler vel stort sett om «å la humla suse». Ingen tar ansvar. Man har vel lyktes i å pulverisere og byråkratisere bort ansvaret i en offentlig sektor som bare blir større og større. På den måten er det jo i manges interesse at vanstyret fortsetter.
Et apropos i forbindelse med aksjesaken til Ernas mann: han kunne altså sitte på jobb og daytrade mens han fikk lønn av arbeidsgiver, NHO. Ingen reagerte.
Dessverre så er det mange slike i arbeidslivet i Norge: de møter på jobb og gjør lite eller ingenting, utover å klage over at det er så mange som går på NAV-stønad, samt planlegge neste ferie og avspaseringsdager. Det er min erfaring.
Det er heller ikke til å fatte at vi faktisk har barnefattigdom, at det finnes unger som legger seg sultne og som ikke får delta i barneidrett fordi det er for dyrt.
Flere og flere får rusproblemer relatert til tyngre droger, fordi det nye mantraet er at alkohol er mer skadelig.
Havner du i barnevernsinstitusjoner så er det oppskrifta på enda større problemer enn du hadde FØR du fikk «hjelp»
Nå kjenner jeg at også jeg ble motløs, så gir meg her.