2024-01-25, 04:10
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Jeg trodde det var det at Nettavisen avslørte at hun hadde flyttet ut, det har jo ellers ikke kommet frem i resten av MSM. Men ja, mor til bare den ene dattera, den skjønte jeg ikke nei.
då är vi mer överens ja...
men jag tror inte att den artikeln kan användas som en slutsats för något annat än att den är väldigt väldigt märklig och rörig skriven...
Citera
2024-01-25, 05:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja, vid svår depression kan man få vanföreställningar.
Han kanske tyckte det här var det bästa för alla.
Jag är nog mer inne på hämnd.
Då hans kvinna nyligen lämnat honom.
Allt tyder väl på det i dagsläget?
Definitivt ingen vanföreställning, han visste precis vad han gjorde, inget snack om saken!
Citera
2024-01-25, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Definitivt ingen vanföreställning, han visste precis vad han gjorde, inget snack om saken!

Det tror jag också. Finns många brott jag förstår men givetvis inte tycker är bra. Detta förstår jag bara inte. Fullständigt vedervärdigt. Värre en någån grekisk tragedi.
Citera
2024-01-25, 09:06
Medlem
Citat:

Jag gissar att hans första dotter inte är hans. Kvinnan och mannen har försökt få barn ett atg o det har inte funkat så kvinnan ligger med en annan karl och är kvar med mannen hon älskar. Sen senare i förhållandet så lyckas dom få barn, hans barn. Hon har haft en on off knullrelation med den andra mannen och känslorna byts till honom. GM får reda på att ett av barnen inte år hans och tar ihjäl henne och hennes barn i vrede och tar sen ihjäl sin egen dotter av bara farten. Tar sen sitt eget liv eftersom han trots sitt raseri är medveten om vad han gjort.

Den slutsatsen gör jag pga. Att han tar ihjäl sig själv tyder på en medveten handling och att han tar ihjäl sina barn i raseri med en medvetenhet tyder på att han har ett enormt raseri och som den troligaste förklaringen är att en av döttrarna inte är hans, eller bägge. Den äldre bär inte hans drag men det gör den yngre. Det kan förklaras med att den äldre fick drag från mamma men då faller hela tesen om att det inte är hans barn. Jag ser det som en liten chans att det är en temporär psykos och hade i dom fallen att mannen är sur på kvinnan för otrohet så tar han ofta ihjäl kvinna och ny partner. Att ha uppfostrat ett barn som sitt eget under 20-30år skulle definitivt få en inte helt orimlig %andel män begå liknande brott i rent raseri, män som har svårt att hantera känslor och kanske inte upplevt ett i närheten svek och mentalt kollapsar. Imo.
Citera
2024-01-25, 10:45
Medlem
"Han har pekt ut 52 potensielle drapsmenn."

"Slik identifiserte Östlund det han omtaler som den høyeste risikofaktoren for partnerdrap eller grov vold:
– Trusselen om selvmord eller forsøk på selvmord i tiden knyttet til vold.
Han la blant annet forskning fra Cambridge og Danmark til grunn. Ifølge den danske studien har 53 prosent av menn som dreper partneren sin tidligere truet med å ta sitt eget liv"

"Men det at man har truet med selvmord, holder ikke for å havne på Östlunds liste.
– Det er bare inngangen, den første faktoren. Da ser jeg videre på de andre risikofaktorene, sier han.
Östlund lister de opp slik:
Kvelertak som voldsmetode
Psykisk uhelse
Lav sosial status: Arbeidsledighet, lav inntekt, lav utdanning
Misbruk av alkohol og narkotika
Generelt kontrollerende oppførsel
At offeret selv frykter for sitt liv

Östlund foretar en helhetsvurdering av mannens voldspotensial basert på ovennevnte kriterier. Han understreker at flere oppsøkende politipatruljer nå kartlegger risikofaktorene i saker med vold i nære relasjoner.
– Det er viktig å påpeke at antall anmeldelser ikke er det viktigste. Det er risikofaktorene, sier Östlund."
https://www.vg.no/nyheter/i/LlKxgQ/han-har-pekt-ut-52-potensielle-drapsmenn
Citera
2024-01-25, 10:49
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Har det inte rapporterats väldigt lite om morden i Nes i svensk media? Hade det skett i Örebro, Hudiksvall eller Växjö så hade det varit massvis med artiklar. Det har ju tex skrivits mer om iraniern uppe i Norrland som dödade sitt son en väldans massa vilket är märkligt när vi svenskar har så mycket mer gemensamt med familjen i Nes.
Citera
2024-01-25, 10:59
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:

Det är väl den troligaste hypotesen skulle jag tro. Jag har bara så svårt att föreställa mig att känslan av hämnd kan överstiga kärleken till sina egna barn och barnbarn. Tycker det är så ologiskt sett från ett evolutionärt perspektiv. Man hade ju förstått det bättre om Steinar hade varit 25 år och en kvinna lämnat honom för då kommer han inte få föra sina gener vidare med henne. Men han har ju "vunnit" Bente, så att säga, genom att ha fått två friska och vackra döttrar och därtill även ett barnbarn tillsammans med henne.

Att den här eventuella känslan av skam/skuld/ensamhet/pinsamhet över att bli lämnad för en annan man när han är så pass gammal. Familjen kanske de facto var allt för Steinar? Hur som helst så är det så vedervärdigt att man (jag) inte kan greppa det.

Kanske norsk media kommer rapportera om vad Steinar sa till 112? Jag tror han troligtvis sa något mer angående motiv än att bara rapportera att han dödat sina egna barn.
Citera
2024-01-25, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Det är väl den troligaste hypotesen skulle jag tro. Jag har bara så svårt att föreställa mig att känslan av hämnd kan överstiga kärleken till sina egna barn och barnbarn. Tycker det är så ologiskt sett från ett evolutionärt perspektiv. Man hade ju förstått det bättre om Steinar hade varit 25 år och en kvinna lämnat honom för då kommer han inte få föra sina gener vidare med henne. Men han har ju "vunnit" Bente, så att säga, genom att ha fått två friska och vackra döttrar och därtill även ett barnbarn tillsammans med henne.

Att den här eventuella känslan av skam/skuld/ensamhet/pinsamhet över att bli lämnad för en annan man när han är så pass gammal. Familjen kanske de facto var allt för Steinar? Hur som helst så är det så vedervärdigt att man (jag) inte kan greppa det.

Kanske norsk media kommer rapportera om vad Steinar sa till 112? Jag tror han troligtvis sa något mer angående motiv än att bara rapportera att han dödat sina egna barn.
Jeg leste i en artikkel at GM ikke hadde sagt noe i nødsamtalen om hvorfor han hadde drept de tre BO.
Citera
2024-01-25, 11:20
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg leste i en artikkel at GM ikke hadde sagt noe i nødsamtalen om hvorfor han hadde drept de tre BO.

Da er ju spörsmålet hvorfor han gad og ringe 112 på det hele tatt? Det skjönner eg ikke.

Det hade jo blivit maximal hevn hvis Bente opdaga sine döttrer drepte. Man kanske ikek skall spörre etter logikk i en tragedie som denne når eg tenker etter.
Citera
2024-01-25, 11:26
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jag har bara så svårt att föreställa mig att känslan av hämnd kan överstiga kärleken till sina egna barn och barnbarn.

Det er ikke helt uvanlig at suicidale mennesker ønsker å ta med seg sine nærmeste i døden.
Han kan vel lenge ha planlagt å ta sitt liv dersom samboeren flyttet fra ham. Som en slags
komplett annullering av forholdet. Sykt, ja, men ikke helt utenkelig "logikk" fra en som er
suicidal og veldig sjalu.

Citat:
Da er ju spörsmålet hvorfor han gad og ringe 112 på det hele tatt? Det skjönner eg ikke.

Det hade jo blivit maximal hevn hvis Bente opdaga sine döttrer drepte. Man kanske ikek skall spörre etter logikk i en tragedie som denne når eg tenker etter.

Kan være fordi han ville forsikre seg om at det ikke var tvil om hvem som sto bak.
Citera
2024-01-25, 11:55
Medlem
Citat:

Jeg fant den artikkelen der jeg hadde lest det jeg skrev om.
Fra Tidslinjen under denne overskriften "Trippeldrapet i Skogbygda":

"Klokken 11.16
Bestefaren ringte politiet
Mannen i 60-årene ringte selv inn til politiet. Samtalen endte hos feil politidistrikt, i Innlandet. Han ble overført til Øst politidistrikt klokken 11.18 og fortalte politiet at han hadde drept sine to døtre og sitt eneste barnebarn.
Han forklarte ikke hvorfor."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gEoQ5a/trippeldrapet-i-nes-viktige-opplysninger-i-dag
Citera
2024-01-25, 11:56
Medlem
Pressebrief kl. 16:00 i dag.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/65b235e66293203f2b3f35f1/trippeldrapet-i-skogbygda-politiet-kaller-inn-til-pressekonferanse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in