Citat:
Ursprungligen postat av
Pojkekorv
Är det någon som använder sig av FreeBSD för bruk här? Några åsikter om det isåfall?
Bortsätt från ens möjliga betänkligheter med BSD-lisensen gentemot GPL så hur väl tycker du att det funkar isf som en vanlig eller ovanlig användare i dagligt bruk?
Nopp, jag gjorde det förr i tiden när det fanns stöd med Gentoo Linux.
Tycker dock att alla borde börja med Unix före Linux om man skall bli bekant med Linux och arbeta med verktygen som erbjuds, framförallt är Unix bättre på flera punkter som gör så man kan "hoppa" in lite överallt för Unix följer ofta POSIX och det är inte som det är nu idag ifall om man söker arbete, hade jag varit en chef så hade jag värderat det mer ifall om den som ansöker är bekant med Unix före Linux.
Det har hjälpt mig otroligt mycket att köra Unix från början. Jag märker ofta så fort människor går in i te.x ios eller något annat minimalt system så är det väldigt många som inte är med på hur man gör si eller så för alla verktyg har utökats och foik är vana med zsh och bash och vad som finns där ute.
Hade dock gärna sett att Gentoo hade det kvar men detta är ju 20 år sedan och dom har lämnat i princip både Source delen och BSD då intresset inte finns eller fanns tyvärr och det har knappast blivit större intresse nu så nu kör jag bara Debian sedan väldigt länge men jag skulle kanske skulle dra ner och testa Unix igen. FreeBSD är ju då ett altenativ kanske.
Läser mycket om Unix faktiskt, historia m.m och BSD såg senast en lång Interjuv med självaste Ken Thompson som nu är med i GO men det är mäktigt med Unix framförallt.
Skall prova FreeBSD nu direkt tack vare denna tråden, får se hur det känns och om saker stöds.