2024-01-23, 18:08
Medlem
Pojkekorvs avatar
Är det någon som använder sig av FreeBSD för bruk här? Några åsikter om det isåfall?

Bortsätt från ens möjliga betänkligheter med BSD-lisensen gentemot GPL så hur väl tycker du att det funkar isf som en vanlig eller ovanlig användare i dagligt bruk?
Citera
2024-01-23, 22:32
Medlem
triptykens avatar
Har testat ett par gånger men för att vara ärlig så är det som Linux fast utan allt arbete bakom sig, utan mängden lösningar och fix och istället en redigt slampig licens och några som själva får spons för att arbeta med det som hetsar andra att jobba gratis åt dom för att hålla det relevant.

Finns en del specifika projekt där det är värt att använda - men överlag inte alls.
Citera
2024-01-24, 10:12
Avslutad
Har testat FreeBSD lite, funkade rätt bra i VM men på mina datorer faller det på att drivrutiner för wifi saknas. Det är väl just det som är den stora akilleshälen, att stödet för hårdvara ligger flera år efter om det ens kommer. Jämför med Linux som får stöd för ny hårdvara kontinuerligt.

Dock kanske FreeBSD är bättre konstruerat i grunden än Linux egentligen.
Senast redigerad av Pecka- 2024-01-24 kl. 10:27.
Citera
2024-01-24, 11:45
Medlem
handtralalas avatar
FreeBSD är väl mer användbart på enterprise-nivå när man har möjlighet/vill utveckla egna lösningar utan att vara alltför bundet av hur man använder öppen källkod. Finns såvitt jag vet en hel del kommersiella Wi-Fi-routrar och liknande produkter som har mjukvara baserat på FreeBSD. Sen hade FreeBSD en status som att vara lite coolare back in the days, men det gäller kanske inte längre.
Citera
2024-01-24, 12:40
Medlem
Det är några år sedan jag körde FreeBSD på min desktop så jag har egentligen ingen aktuell kunskap om hur det fungerar idag, men jag skulle grovt förenklat säga att om du behöver fråga om FreeBSD är rätt för dig så är svaret nej.

För att FreeBSD ska vara rätt val för dagligt bruk så krävs det någon sorts nördigt intresse eller djupt engagemang i hur man tycker att operativsystemet ska vara uppbyggt, och är man på den nivån kan man bygga beslutet på sina egna kunskaper.

En skillnad mellan FreeBSD och Linux är att FreeBSD är ett operativsystem och Linux är en kernel. Det är inte bara hårklyveri utan avspeglas även i hur FreeBSD utvecklas i någon sorts mer sammanhållen riktning. Det finns inte samma spretiga mångfald av distributioner som i linuxvärlden, med de fördelar och nackdelar det innebär.

Sen beror det ju också på vad man menar med dagligt bruk. De jag känner som spelar PlayStation varje dag har inga problem med att den kör FreeBSD.
Citera
2024-01-25, 13:46
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Sen beror det ju också på vad man menar med dagligt bruk. De jag känner som spelar PlayStation varje dag har inga problem med att den kör FreeBSD.

Men det är ju inte FreeBSD på Playstation utan ett OS som är en protreiärt OS som är baserat på FreeBSD, men det är inte FreeBSD.
Citera
2024-01-30, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Är det någon som använder sig av FreeBSD för bruk här? Några åsikter om det isåfall?

Bortsätt från ens möjliga betänkligheter med BSD-lisensen gentemot GPL så hur väl tycker du att det funkar isf som en vanlig eller ovanlig användare i dagligt bruk?

Nopp, jag gjorde det förr i tiden när det fanns stöd med Gentoo Linux.

Tycker dock att alla borde börja med Unix före Linux om man skall bli bekant med Linux och arbeta med verktygen som erbjuds, framförallt är Unix bättre på flera punkter som gör så man kan "hoppa" in lite överallt för Unix följer ofta POSIX och det är inte som det är nu idag ifall om man söker arbete, hade jag varit en chef så hade jag värderat det mer ifall om den som ansöker är bekant med Unix före Linux.

Det har hjälpt mig otroligt mycket att köra Unix från början. Jag märker ofta så fort människor går in i te.x ios eller något annat minimalt system så är det väldigt många som inte är med på hur man gör si eller så för alla verktyg har utökats och foik är vana med zsh och bash och vad som finns där ute.

Hade dock gärna sett att Gentoo hade det kvar men detta är ju 20 år sedan och dom har lämnat i princip både Source delen och BSD då intresset inte finns eller fanns tyvärr och det har knappast blivit större intresse nu så nu kör jag bara Debian sedan väldigt länge men jag skulle kanske skulle dra ner och testa Unix igen. FreeBSD är ju då ett altenativ kanske.

Läser mycket om Unix faktiskt, historia m.m och BSD såg senast en lång Interjuv med självaste Ken Thompson som nu är med i GO men det är mäktigt med Unix framförallt.

Skall prova FreeBSD nu direkt tack vare denna tråden, får se hur det känns och om saker stöds.
Senast redigerad av johnnysamu 2024-01-30 kl. 22:59.
Citera
2024-02-03, 14:29
Medlem
Freebsd diskuterades litegrann på hackernews forumet häromdan. Verkar som introduktionen av sk hyperthreading i andra OS och sen cpu:er med dual cores bidrog till dess minskade popularitet:

Kod:
It was not only the most stable, but for many applications, especially in networking, it was also the fastest single-threaded operating system, beating easily Linux and Windows XP or 2000.

Unfortunately for FreeBSD, the launch of the Intel Pentium 4 with hyper-threading in 2003, then of the AMD dual-core CPUs in 2005 have made quickly FreeBSD 4 completely obsolete.

The smaller FreeBSD team has required many years until achieving a decent implementation for multi-threaded CPUs and during that time they have remained long behind Linux and other operating systems.

Besides perfect stability (it was normal to not reboot FreeBSD 4 for years) and great networking performance, it also had a much more reliable file system than the competition.

Despite the fact that Windows XP used NTFS and Linux had at least 3 file systems with journaling at that time, where journaling was supposed to make the file systems crash-resistant, I have seen at that time (around 1999-2003) many cases of file system corruptions after power outages, on computers without UPSes which used NTFS or Linux file systems with journaling (on Linux EXT2 without journaling any power outage was very likely to require a complete reinstallation).

During the same power outages, the computers with FreeBSD that used the UFS file system with "soft updates" never experienced any file system corruption, despite the fact that UFS with "soft updates" was not a journaling file system, but only one where the disk write operations were carefully ordered in such a way as to prevent unrecoverable file system corruption in the case of a crash. 
Citera
2024-02-03, 15:50
Avstängd
FreeBSD funkar för företag men inte för privatpersoner.
To much hassle och Linux är tekniskt sett långt, långt före.
Citera
2024-02-04, 19:16
Medlem
sizeofvoids avatar
Jag använder FreeBSD på ett par privata maskiner som agerar rena hypervisor-maskiner där jag hostar VM's (som nästan uteslutande kör OpenBSD vilket jag också kör på workstations och laptops).
FreeBSD hade zfs långt för linux, och det vägde rätt tungt när jag satte upp de maskinerna. Ett mycket bra filsystem som hanterar integrtitet, storage pools och sånt utan problem. Det passar utmärkt för saker som att snapshotta, flytta, backupa, återställa, disk images och sånt som man kan tänkas vilja göra för virtuella miljöer.

Bhyve är en jättebra hypervisor/vm-manager. jag föredrar den före kvm, men det kan vara bara för att jag använt den mer ¯\_(ツ)_/¯

Sen kommer det med bra brandväggar, pf, ipfw och ipfilter.

Så sammanfattat tycker jag att FreeBSD är bäst på serversidan, men det verkar inte vara där TS vill testa köra det?

På desktop är FreeBSD rätt jobbigt, drivar-strul, och lite meckiga confar, egentligen inte "bäst" på någonting (om man inte räknar "många ports och packages av varierande kvalitet i trädet").
Om TS är ute efter att köra något som en gammal go' unix rekomenderar jag att testa OpenBSD och jämföra.
Citera
2024-02-09, 09:51
Medlem
hetabengts avatar
jag driftar en server med freebsd.
Minns ej varför jag valde det framför linux. Fanns nog ingen direkt anledning. En smaksak.
Funkar bra. Kör den hos vultr. 4 års oavbruten upptid, har inte orkat titta till den.
Den kör en egengjord webscraper som samlar in intressant data åt mig.
Som "stjäl" content om man vill vara självkritisk.
Citera
2024-02-09, 13:16
Medlem
zeligs avatar
Jag körde freebsd och även openbsd under några år.

Extremet stabilt och väldokumenterat OS. Enda är att man måste ta sig tid och läsa på.
Finns inte lika mycket info på forum osv som det finns på Linux.

Det var på den tiden då "jails" och zfs kom och det fanns ingen motsvarighet i linux.
Senare kom openvz, lxc, docker, podman (även zfs) btrfs så det då bytte jag tillbaka.

Jag jobbar ocså väldigt mycket med linux så med tiden blir det "framgmenterat" att hålla reda på vilka switchar som funkar med vilka kommandon.

I bland saknar jag dock freebsd men kommer ihåg strul med ny HW som i linux bara funkade
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in