2024-01-22, 18:55
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Detta trots att jag skrivit i annonsen att "däcksparkare, prutare och sista-priset-kompisar" inte ska höra av sig.

Efter det åker mina "skrothögar" direkt till skroten.

Där har du en bra orsak till att köra skrotet till skroten. Orka hålla på med löst folk som ändå inte köper något utan bara bråkar. Många dyker förresten inte upp, trots avtalad tid.
Citera
2024-01-22, 18:59
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Okej, du har rätt. Det är mycket plåtburkar ute för en billig peng på Marketplace. Blocket är så dyrt att en idiot inte annonserar ut sin skrothög där längre.

En annan bidragande här är nog också nya lagen (1år gammal) att blocket är skyldiga att redovisa transaktioner mot skatteverket. Däremot gäller det endast om man gör transaktionen via blockets tjänster. Men många läser nog bara blocket+skatteverket i samma mening och undviker.
Citera
2024-01-22, 19:26
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyschlexie.
En annan bidragande här är nog också nya lagen (1år gammal) att blocket är skyldiga att redovisa transaktioner mot skatteverket. Däremot gäller det endast om man gör transaktionen via blockets tjänster. Men många läser nog bara blocket+skatteverket i samma mening och undviker.

Fast det gäller ju alla köp och säljsajter.
Även Facebook Marketplace och Tradera med flera.
Men det handlar ju om att komma åt dom som köper och säljer kontinuerligt utan att ha en tanke på att betala skatt.
Det handlar ju inte om att komma åt någon som säljer sin begagnade bil som han eller hon har ägt under en längre tid och inte har för avsikt att tjäna pengar på.

Större bidragande orsak är nog egentligen kronans värdeminskning. Pengarna blir allt mindre värda och det beror på att hälften av den mängd pengar som existerar har skapats sedan 2015.
Man har skapat groteskt mycket pengar sista årtiondet.
En tredjedel av alla pengar som existerar har skapats sedan Covid.

Genom penningpolitiken har man "suddat" bort människors pengar och gjort Allt dyrare på pappret.
Men i grund och botten så står vi ändå på samma plats och stampar.

Sen går så klart också väldigt mycket begagnade bilar på export.
Citera
2024-01-22, 19:31
Medlem
Citat:
Tidigare om jag sökte på bilar i spannet 0 till 10 000 kr på Blocket.se då kom det upp precis allt möjligt och väldigt mycket bilar i länet jag bor. Idag kommer det upp 2 bilar i det spannet.

Utökar jag till 0-20 000 kr så kom det upp 24 bilar. Tidigare har det funnits 100-tals bilar i den priskategorin i länet där jag bor.

Det är alltså slut på att köpa en billiga bilar numera?
Varför har alla billiga bilar försvunnit och vad har hänt?

De kostar för mycket på blocket för sådana bilar, kolla på marketplace, där finns dem.
Citera
2024-01-22, 20:16
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Skyller nog på den tekniska utrustningsnivån i moderna bilar som gör att när en bil väl hamnar runt 10 000 kronor så har denna flera allvarliga fel som en lekman inte med lätthet kan åtgärda. Och då körs de till skroten.

Jag kan ju bara jämföra min första bil, en enkel 1,6 liters VW Golf MK1, med min befintliga, en turbomatad diesel. Den första gick allt att laga på med en 10 mm blocknyckel, den senare vill jag knappt öppna huven på..
Citera
2024-01-22, 20:49
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Fast det gäller väl ändå lite nyare bilar än de för 5-10 000:-?

Det är inte så konstigt om man tänker efter.
Eftersom nya bilar måste till för att frigöra begagnade bilar så rör sig värdekedjan uppifrån och ner.

Med ett krympande antal bilar så stiger alla bilar i värde och tvärtom när det kommer en massa nya bilar som översvämmar marknaden. Då sjunker priserna.

Min gissning för 5 år sen var att en massa gamla bensinbilar skulle bli värdelösa när elbilarna kom.
Det var fel så inåthelvete.

Putins jävla krig och den satans pandemin med inflation gör ju att gamla bilar är snuskdyra.

Det skulle ju också vara trevligt att köpa en frisk lite äldre Merca med bra utrustning för 20.000.
Störa sannolikhet att vinna på lotto...
Citera
2024-01-22, 21:21
Medlem
solstrålars avatar
För att folk bestämde sig för att sälja till bilhandlaren för minstapris istället för att tjäna pengar och sälja den privat. Skojarbilhandlare suger upp numera 99% av utbudet och ni som inte säljer privat håller dessa charlataner flytande.
Citera
2024-01-22, 21:31
Medlem
Jag tror såhär:

1. Många bilar från 1990 till typ 2005 har gått sönder och skrotats.
Tiden gör sitt helt enkelt och är väl inte konstigare att en golf från 1990 börjar bli ovanlig precis som att en vollvo amazon idag redan är ovanlig
Om 30 år lär det väl vara sällsynt med bilar från 2010.

2. Priset.
En volvo som köptes ny år 2010 för 200k kan man kanske inte begära ska gå för 20k som begagnad idag.
En tesla som kostar 500k idag kanske kostar 250k om 15 år på blocket.

Jag tror också att folk under en längre tid köpt nyare bilar eftersom dom haft råd helt enkelt eller tagit lån.
Alltså att man aktivt valt att köpa en ny volvo för 200k istället för en begagnad audi för 40k.
Citera
2024-01-22, 21:35
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Generellt så orkar inte folk lägga ut sin gamla skrothög för att få 100 samtal av hudfärghandikappade skambjudare som skall knolla hela säljarens familj så fort han inte får bilen för 1/5 av utsatt pris. Och sedan ringa och hota och kräva pengar tillbaka ett halvår senare när det blir något fel på den 25 år gamla hinken han köpte för 5000kr.

Då är det enklare och framförallt hundra gånger bekvämare att bara ställa av skiten och låta den stå någonstans.

Sant.

Fick en gammal hink från 2012 via dödsboet från en släkting (En Mazda för alla nyfikna). Då jag bor i London utom på sommaren googlade jag "skrot+gratis hämtning".

De tog hand om problemet snabbt och enkelt. Tror många tänker som jag även om möget står nästgårds.
Citera
2024-01-22, 21:36
Medlem
Citat:
Tidigare om jag sökte på bilar i spannet 0 till 10 000 kr på Blocket.se då kom det upp precis allt möjligt och väldigt mycket bilar i länet jag bor. Idag kommer det upp 2 bilar i det spannet.

Utökar jag till 0-20 000 kr så kom det upp 24 bilar. Tidigare har det funnits 100-tals bilar i den priskategorin i länet där jag bor.

Det är alltså slut på att köpa en billiga bilar numera?

Det började eskalera runt 2016 , polacker dammsög sverige på vettiga beg bilar, och sålde av i polen och gjorde fina pengar,

I flera år så var bilarna i sverige billigare än i tyskland,

Lägg därtill att en miljon invandrare handlar med bilar, kommer det ut en billig bil så har dom det på bevakning och köper direkt,

Sen alla bilfirmor som tex riddermark och liknande.

För 7-8 år sen kunde man köpa en besiktigad bil för 5000kr Idag ligger samma bil på 20-25k
Citera
2024-01-22, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyschlexie.
Vid tanke på kronan så har exporten ökat något enormt på både exklusiva farkoster och även skräpet. Alla gamla corollas är nu i afrika

Iom ekonomin har ju blivit sämre och gör att efterfrågan ökar på lägre segment och förmånerna för miljöbilar har gått ner. Det är lukrativt att exportera allt.
Pandemin gjorde också att efterfrågan på skitbil tokökade för att förflytta sig hos de som tidigare inte hade någon.

Precis.
Efterfrågan har ökat.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Generellt så orkar inte folk lägga ut sin gamla skrothög för att få 100 samtal av hudfärghandikappade skambjudare som skall knolla hela säljarens familj så fort han inte får bilen för 1/5 av utsatt pris. Och sedan ringa och hota och kräva pengar tillbaka ett halvår senare när det blir något fel på den 25 år gamla hinken han köpte för 5000kr.

Då är det enklare och framförallt hundra gånger bekvämare att bara ställa av skiten och låta den stå någonstans.

Också sant.
Dom jävlarna byter ju till svenska efternamn också! 😆

Jag hittade till slut en bil där säljaren var svensk, och hans morsa var polis.

Men det var en och annan slalompinne innan dess.
Det är nya tider, när man kollar mer på säljaren än på bilen.
Citera
2024-01-22, 21:51
Medlem
Economicuss avatar
Under corona viruset så blev alla begagnade bilar plötsligt dyra.
Jag sålde en volvo s80 som egentligen var värd 10k, den såldes för 22k.

I takt med höga priser så försvann köpare. Numera säljer folk sina bilar på facebook.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in