2024-01-21, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Hittar det inte. Du skrev, liksom TomatKingen, att "Hon är ute med en kompis och kallar det kompisdejt." Då förväntar man sig att det är hon som använt sig av denna specifika term. Istället får man nu intrycket att ni snickrat ihop det från att hon också säger att killen det handlade om bara var en "kompis". Och fine, det kanske var en kompisdejt. Men Tomaten och du slirar på sanningen rätt rejält om ni hävdar att hon använde ordet "kompisdejt" trots att hon inte gjorde det.

Jaså, nu är det ju juridiskt ointressant om hon varit på dejt, kompisdejt eller bara hängt med kompisar. Vi vet ju heller inte vad MÄ lägger i ordet dejt. Har för mig att hon sagt något om denna dejt i domen att det inte är en person hon har några känslor för annat en som kompis/vän. Det kan ju t o m vara så att hon ljuger om detta för att inte göra sitt ex ledsen, men det hon gjorde på kvällen är helt irrelevant för domen. Visst, hade hon dragit i sig flera linor med kokain hade det självklart påverkat trovärdigheten, men nu fanns det inga spår av alkohol eller droger i den undersökning som gjordes dagen efteråt
Citera
2024-01-21, 23:19
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Frågan är om målet tas upp i hovrätten.
Jag blir inte klok på hur de dubbla överklagandena kommer att handläggas. Hoppas att någon som är kunnig i processrätt kan svara på detta 🙏. Har läst upp och ner i rättegångsbalken och blir inte klokare på vad som gäller.
Här är bägge överklagandena:
https://gofile.io/d/XzzekL

1) V:s överklagande är skickat per mejl och ej undertecknat. Det åberopar ingen bevisning. Han menar att hans advokat inte skött hans försvar, vilket i juridisk mening låter som att hon då skulle ha brutit mot god advokatsed. Det låter som att han hävdar rättegångsfel. Om hovrätten köper det så ska den i så fall återförvisa målet till tingsrätten och det ska tas om. Jag vet för lite om processrätt för att bedöma om detta kan bli aktuellt.

2) V skriver att han inte har förtroende för sin advokat. Är detta att tolka som en giltig begäran att hon ska skiljas från uppdraget? Är hon i så fall behörig att företräda honom?

3) Dagen efter skickar advokaten en överklagan som ser formellt korrekt ut. Den yrkar på frikännande och undanröjande av skadestånd. Ingen ny bevisning åberopas.

Nästa hållpunkt är den 24 januari då åklagarens frist för anslutningsöverklagande löper ut.
Vad jag förstått skall TR (eller HR) fatta beslut om byte av advokat.
Detta efter att V begär, att få byta ut sin gamla mot en ny.
Så jag tror att advokatens överklagan är giltig.
Skall nog mer till för att TR skall ta om rättegången, till detta krävs att den nya advokaten kan visa ett antal fel, det räcker inte med ett brev från V.

Jag är ingen Jurist så ta vad jag säger med en rejäl skopa salt.
Citera
2024-01-21, 23:25
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
s 274

"Nejjj fattar helt. Jag får fan ångest nu. Vad är det som händer. Jag har varit singel en dag.
Jag har varit på date nu och nu ska Viking komma hit och sova
här för han missa bussen
hem. Vad gjorde jag nu? Säg."

"Två olika killar Orkar nt Va har jag gjort"

Vidare skriver hennes vän på samma sida:

"Asså, sjukaste, asså , sjukaste, asså bror, sjukaste, asså fucking kingen, asså he came trough
ändå
, hur känns d"

"Ja alltså jag fattar det men dam girl ,alltså kingen. Det börja som ett
skämt.Det börja som ett skämt det är det som är så jävla kul. "

Som sagt, romantisk/sexuell kontext, dvs samma kontext som hon hade för pojkvännen hon precis dumpade. Sen exakt hur intresserad hon var låter jag vara osagt, hon försökte åtminstone ge dem förhoppningar för att få uppmärksamhet.

Tack för citat. Långsökt tycker jag, du återger vad hennes kompis skriver vilket inte är samma sak sak som vad MÄ känner. Det är ju dessutom ett missförstånd där kompisen tror att det är Kingen (kompisdejten) som redan ska komma och sova hos MÄ, vilket MÄ rättar. Alltså handlar det inte uppenbart om en romantisk kontext för MÄ.

Det fetade tycker jag inte alls framgår av konversationen.

Och oavsett så saknar denna fråga relevans för målet.
Citera
2024-01-21, 23:30
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jaså, nu är det ju juridiskt ointressant om hon varit på dejt, kompisdejt eller bara hängt med kompisar. Vi vet ju heller inte vad MÄ lägger i ordet dejt. Har för mig att hon sagt något om denna dejt i domen att det inte är en person hon har några känslor för annat en som kompis/vän. Det kan ju t o m vara så att hon ljuger om detta för att inte göra sitt ex ledsen, men det hon gjorde på kvällen är helt irrelevant för domen. Visst, hade hon dragit i sig flera linor med kokain hade det självklart påverkat trovärdigheten, men nu fanns det inga spår av alkohol eller droger i den undersökning som gjordes dagen efteråt

Fine. Men det påverkar tyvärr din och Tomatens trovärdighet när ni förvränger vad som står i FUPen. Det var allt.
Citera
2024-01-21, 23:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tack för citat. Långsökt tycker jag,

Du tycker man skriver så om en kompis?

Jag gillar oavsett att detta är långsökt för dig, samtidigt som du anser att 46 minuter är för kort tid för att ta på sig ett mjukisbyxor.

Citat:
du återger vad hennes kompis skriver vilket inte är samma sak sak som vad MÄ känner.

Nej, men de verkar båda ganska införstådda i det som skrivs om kingen, tycker du inte? Tycks för mig vara någon som det finns nån form av intresse för.

[quote] Det är ju dessutom ett missförstånd där kompisen tror att det är Kingen (kompisdejten) som redan ska komma och sova hos MÄ, vilket MÄ rättar. Alltså handlar det inte uppenbart om en romantisk kontext för MÄ.

Jaha? Vi pratar ju om "kingen"? Vilket hennes kompis skriver om?

Citat:
Det fetade tycker jag inte alls framgår av konversationen.

Det finns fler saker som tyder på det. Hon snackar en hel del om hur killar "bara råkar" bli intresserade av henne fastän hon bara är naturligt trevlig typ. Det är såklart bullshit, hon vet precis vad hon gör. Och hon skickar urringade bilder osv. Hänger du med?

[quote]Och oavsett så saknar denna fråga relevans för målet.

Du gillar att säga det, märker jag. Föredrar du inte om en MÄ som behöver vara "alltigenom trovärdig" faktiskt talar sanning? Det gör jag.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2024-01-21 kl. 23:47.
Citera
2024-01-21, 23:49
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Vad jag förstått skall TR (eller HR) fatta beslut om byte av advokat.
Detta efter att V begär, att få byta ut sin gamla mot en ny.
Så jag tror att advokatens överklagan är giltig.
Skall nog mer till för att TR skall ta om rättegången, till detta krävs att den nya advokaten kan visa ett antal fel, det räcker inte med ett brev från V.

Jag är ingen Jurist så ta vad jag säger med en rejäl skopa salt.

Tack. Det är också min bild att rätten måste besluta om att entlediga försvararen. I senaste dagboksbladet finns ingen notering om något sådant.

Jag tror därför också att advokatens överklagande är formellt giltigt men hur ska rätten då hantera Vs eget överklagande? De två överklagandena ger olika skäl och är enligt min mening inte samstämmiga.

Det är hovrätten som beslutar om ett mål ska återförvisas till tingsrätten eller om det ska tas upp i hovrätten.
Citera
2024-01-21, 23:56
Medlem
Citat:
Vilken sida?

Citat:
Hittar det inte. Du skrev, liksom TomatKingen, att "Hon är ute med en kompis och kallar det kompisdejt." Då förväntar man sig att det är hon som använt sig av denna specifika term. Istället får man nu intrycket att ni snickrat ihop det från att hon också säger att killen det handlade om bara var en "kompis". Och fine, det kanske var en kompisdejt. Men Tomaten och du slirar på sanningen rätt rejält om ni hävdar att hon använde ordet "kompisdejt" trots att hon inte gjorde det.

Begär du att jag och Neverever31 ska ha fotografiska minnen av det vi läser ur en FUP på 328 sidor? Annars är vi "inte trovärdiga"? Andemeningen i det vi menar med "kompisdejt", stämmer. Se sida 275 i FUP:

[b]"FL[/B: ]Berätta om denna konversationen. Vem hade du varit på date med och vem är kingen?
; Kingen är Oli*ver som går i min klass. Det var inte riktigt en date utan det var att vi sågs den dagen. Vi var bara vänner.
FL: I konversationen skriver du också; "Två olika killar Orkar nt Va har jag gjort"
Förklara vad du menar med två olika killar.
: Att det var att de båda var på mig. Oli*ver var intresserad men Vi*king tyckte jag mer var skum för han kom från ingenstans. Men Oli*ver var mer än närmare vän."
Citera
2024-01-22, 00:00
Medlem
Citat:
Fine. Men det påverkar tyvärr din och Tomatens trovärdighet när ni förvränger vad som står i FUPen. Det var allt.

Vi som hängt rätt mycket i tråden sen början hade första veckan det som stod i domen att gå på. Sen kom FUP:en med ännu mer detaljer från t ex 4 förhör med MÄ och Viking. Det är möjligt att jag, och även andra blandar ihop. Men återigen, helt irrelevant för domen/fallet och Tingsrättens bedömning.

Det är ganska mkt rundgång i tråden just nu, många diskussioner känns helt meningslösa och tillför inget.
Citera
2024-01-22, 00:01
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
s 274

"Nejjj fattar helt. Jag får fan ångest nu. Vad är det som händer. Jag har varit singel en dag.
Jag har varit på date nu och nu ska Viking komma hit och sova
här för han missa bussen
hem. Vad gjorde jag nu? Säg."

"Två olika killar Orkar nt Va har jag gjort"

Vidare skriver hennes vän på samma sida:

"Asså, sjukaste, asså , sjukaste, asså bror, sjukaste, asså fucking kingen, asså he came trough
ändå
, hur känns d"

"Ja alltså jag fattar det men dam girl ,alltså kingen. Det börja som ett
skämt.Det börja som ett skämt det är det som är så jävla kul. "

:

Jag bara undrar, är det så här studerande på Chalmers kommunicerar? Är det de som är vår framtid? Eller är det FB's skribenter som lägger ner flera timmar varje dag på att käbbla med varandra som är vår framtid? Eller är det kombinationen av infantila högskolestudenter och låtsas-experter som tror att de kan allt inom vittnespsykologi och rättsordning?
Citera
2024-01-22, 00:09
Medlem
HowLongIsNows avatar
På tal om att ändra i sin berättelse så kan ni läsa igenom och jämföra hur V beskriver händelseförloppet på morgonen efter i de tre olika förhören, se citat nedan.
Notera särskilt det som beskrivs kring MÄs toabesök och när hon sa att hon skulle träffa en kompis.
Vidare säger han att han tog sina saker från bordet men tidigare i förhören har han uppgett att han flyttat sakerna när de skulle ha sex på bordet.

En annan underlighet är när han på ett ställe uppger att MÄ tog av sig en tröja och överallt annars hade hon bara nattlinne och trosor.
Förhör 1
V: Sen la vi oss i sängen, jag tror jag somnade ganska direkt. Sen minns jag inte vad jag vaknade av. Det är oklart. Hon sa något om en väckarklocka. Vi låg i sängen, först låg jag och höll om henne bakifrån sen frågade jag henne om hon kunde vända sig om. Hon la sitt huvud på mitt bröst. Jag gjorde ett försök att ha sex med henne men fick inget gensvar, så som jag tolkade det. Sen så låg vi kvar i sängen, vi pussades ett par gånger och kramades. Sen gick hon på toa och när hon kom ut så sa hon att hon skulle träffa sin kompis om en stund. Jag tog på mig mina kläder och frågade om ett glas vatten. Sen kramade jag om henne, satte på mig skorna och sen gick jag hem.

Förhör 2
FL: Vad händer sen? Hur länge sover ni?
V: Vet inte när jag somnade. Jag vaknar och vet inte av vad. Hon säger något om en väckarklocka så vet inte vad hon pratat om. Sen går hon på toa efter en stund, vet inte om vi somnar om. Vi vaknade och låg och kramades jag låg bakom henne. Hon la sig åt mitt håll med huvudet mot mitt bröst. Jag försökte se om hon ville ha sex på morgonen också men fick inget direkt svar.
Hur gjorde du då?
Jag tog min hand mellan hennes lår som jag gjorde dagen innan för att se om hon särade på sig. Men hon särade inte på sig så jag tog bort handen. Sen låg vi där och pussades några gånger. Sen sa hon att det var för varmt och vände sig om och gick på toa. Då satte jag på mig min t-shirt och strumpor. Sen när hon kom ut sa hon att hon skulle träffa sin kompis, jag sa okej och att jag skulle dra mig. Jag frågade om ett glas vatten vi kramades, sa hejdå och jag gick därifrån.

Förhör 3
FL: När vaknade ni sedan?
V: Jag tror jag vaknade och sedan somnade om. Hon sade något om något larm eller väckarklocka. Jag vill minnas att hon låg på min högra arm och jag låg på ryggen. Efter en stund sade hon att hon skulle på toa tror jag. Hon gick upp och gick på toa och när hon kom tillbaka säger hon att hon skall möta en kompis om en 11⁄2 timme. Jag säger då att jag ska dra därifrån. Vi började klä på oss. Jag tror att det var första gången jag vaknade som jag försökte se om hon ville ha sex igen. Jag fick inget gensvar så jag slutade. Jag försökte då ta min vänstra hand mellan hennes lår ungefär som jag gjorde första gången men den här gången särade hon inte på benen. Jag vet inte om hon signalerade ett nej eller inte gav någon signal alls men hon sa ingenting. I vilket fall som helst slutade jag. Jag låg och kramade henne bakifrån. Sedan så frågade jag om hon ville vända sig om. Hon vände sig om och låg med huvudet mot mitt bröst och så låg vi så en stund. Sedan vände hon sig om för att det var för varmt. Efter en stund sade hon att hon skulle träffa sin kompis.
När vi klätt på oss igen så bad jag om ett glas vatten och hon drog upp persiennerna. Hon sa att det var fint väder. Sedan plockade jag mina grejer som jag lagt på bordet och gick mot dörren. Jag kramade nog henne först och sedan satte jag på mig mina skor och sade hej då och gick därifrån.
Citera
2024-01-22, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Begär du att jag och Neverever31 ska ha fotografiska minnen av det vi läser ur en FUP på 328 sidor? Annars är vi "inte trovärdiga"? Andemeningen i det vi menar med "kompisdejt", stämmer. Se sida 275 i FUP:

[b]"FL[/B: ]Berätta om denna konversationen. Vem hade du varit på date med och vem är kingen?
; Kingen är Oli*ver som går i min klass. Det var inte riktigt en date utan det var att vi sågs den dagen. Vi var bara vänner.
FL: I konversationen skriver du också; "Två olika killar Orkar nt Va har jag gjort"
Förklara vad du menar med två olika killar.
: Att det var att de båda var på mig. Oli*ver var intresserad men Vi*king tyckte jag mer var skum för han kom från ingenstans. Men Oli*ver var mer än närmare vän."

Tack för hjälp med detta, lätt man blandar ihop och kanske glömmer, men någonstans mindes jag att jag läst att hon spenderat kvällen med en vän/kompis. Återigen, ditt tålamod och din saklighet är så imponerande, trots alla attacker och fultolkningar.
Citera
2024-01-22, 00:15
Medlem
Jag fann nu lite intressant information om det omtalade nattlinnet (som ingen har sett) och om de omtalade blåmärkena i FUP.

Om nattlinnet, förhör med vittnet J., sida 280 i FUP.:
"FL: Har hon berättat något om kläder, på honom, på henne? Vad hade de på sig när de gick och la sig?
J.: Hon berättade att hon hade på sig sitt nattlinne som hon brukar ha.

FL: Har hon berättat om hon hade något under nattlinnet? Underkläder, byxor.
J.: Underkläder hade hon. Men jag vet inte hon hade några byxor. Nattlinnet är ett sånt långt."

Så nattlinnet är långt och blått och något som målsägande "brukar ha". Låter som hösäcksnattlinne. Inte för att det spelar någon roll, men så var det med det.

Och detta säger vittnet A. om målsägandes blåmärken på höfterna. FUP, sida 283:

"FL: Du nämnde blåmärke. Berätta mer om det.
A.: Hon berättade att Vi*king höll på med MMA. Så han är väl stark. Han höll henne jättehårt. Hon sa att det gjorde ont men han gjorde inget åt det. Så det var på höften. Lite under midjan eller vid det området. Lite framifrån. Det var stora rejäla blåmärken. Från hans fingrar och händerna som hon sa för han höll ganska hårt. Hon har vanligtvis andra blåmärken på bena ibland för hon kör judo men det var koncentrerade blåmärken på höfterna."

Vidare uppger vittnet A. detta om målsägandes mående samma dag som det hela har hänt, FUP, sida 283:

"FL: Hur uppfattade du när hon berättade?
A: Jag har känt henne ett tag. Men det var som om hon inte fattade själv vad som hade hänt. Ibland kunde hon skratta som en coping-mekanism. Hon fattade inte själv vad som hände. Hon pratade lite och sen grät hon lite. Sen var hon normal. Så det var en konstig blandning av känslor. Sen när vi frågade hur hon mådde så var det att hon fattade vad som hände men fattade inte samtidigt. Hon fattade på en fysiks nivå men inte känslomässigt. Hon hade inte druckit när detta hände. Hon dricker knappt. Hon fattade att det var våldtäkt men försökte kanske isolera sig ifrån det."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in