2024-01-17, 03:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
Skriv barnen hos dig istället och begär underhållsstöd! Märkligt att man får bidrag fast man har delad vårdnad!?
Du HAR rätt till reducerad avgift om du är sjuk med lägre inkomst!! Be om läkarintyg och skicka in inkomstuppgift!

Jag kan inte bara skriva barnen hos mg då de har förskolan på den kommun och måste stå skriven på den adressen dom tillbringas mest på

Fick nu nytt krav på mig på 5000 i underhåll
Citera
2024-01-18, 13:32
Medlem
Hur går kronofodens utmätning på lönekontot till?

Jag har kronofogden i hasorna och skulden är fastslagen. Nu är de så att jag får in lite pengar från en bekant som jag inte vill att kronobonden ska ta. Så självklart bekymrar jag mej för att de kan ske en utmätning så snart dom dyker upp på kontot.

Så frågan är om kronofogden kontaktar ens bank när man har en fastlagen skuld och att banken omedelbart slussar över allt som kommer in till kronofogden. Eller om Kronofogden helt enkelt har koll på ens konto och går i kollar med jämna mellanrum. Om de senare är sant så har jag ju exempelvis möjlighet att ta ut pengarna så snart dom går in.

Sen undrar jag också om man får form av varsel när kronofogden har bestämt sej för att utsätta en för utmätningar eller om man kan förutse att ärendet har nått den punkten på något sätt.

De är också så har jag förstått att kronofogden alltid lämnar 5000 på kontot men de räcker inte långt.
Senast redigerad av Ki 2024-01-18 kl. 13:42.
Citera
2024-01-18, 13:54
Medlem
Kronofogden har rätt att frysa pengar på ett konto.

Innan utmätning får du besked om att utmätning kommer ske. Du får fylla i uppgifter om inkomst, boende, barn osv. Inget om tillgångar, det kollar dom ändå.

Sen tas beslut om vad du får behålla. Beslut går till din arbetsgivare om vad som ska skickas till KF och vad du får behålla varje månad.

Finns ingen regel om att KF skulle lämna 5000:- på kontot.

KF är mer generösa än tex socialtjänsten.

Det är smart att plocka ut det som finns nu på dina eventuella konton.
Citera
2024-01-18, 14:22
Medlem
sebastian66s avatar
Det är väl bra att polaren ska sätta n cash på ditt konto.Låt pengarna ligga kvar betala av din skuld så blir du fri fortare. Kanske inte så konstgt att du alltid ligger på marginalerna om du redan vill fuska nnan kronis börjar din utmätning. Mitt råd är trots allt att man bör växa till sig och vara en laglydig medborgare och betala det man är skyldig. Enkel matematik liksom.
Citera
2024-01-18, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Innan utmätning får du besked om att utmätning kommer ske. Du får fylla i uppgifter om inkomst, boende, barn osv. Inget om tillgångar, det kollar dom ändå.

Sen tas beslut om vad du får behålla. Beslut går till din arbetsgivare om vad som ska skickas till KF och vad du får behålla varje månad.

De låter som om du gett mej ett välinformerat svar! Så före den procedur du beskriver så sker ingen utmätning eller frysning av tillgångar som förhindrar mej från att exempelvis ta ut dom?

Funderar på om jag redan kan ha lämnat dom uppgifterna du nämner muntligen då jag var i kontakt med en person på KF för att förhala ärendet något (Jag gjorde detta eftersom jag inte vill bli uppsökt). Men de kanske krävs att man skriver en handling för de att de beslutas om utmätning eller frysning av tillgångar? De verkar ju vara de rimliga.

Jag antar att de går till på samma sätt som när man delges en skuld dvs att kronofogden söker upp en på plats om man inte själv tar kontakt med dom? Sen sker kanske ytterligare någon form av handläggning före de att frysning och utmätningen sker/inleds?

De låter förresten som att de inte finns nån risk att banken bara ska slussa över allt som kommer in till KF?

Citat:

Betyder att man får ha kvar och disponera mer än 5000 kr? Vet du hur stor de beloppet är de är onödigt att ta ut mer än nödvändigt.
Senast redigerad av Ki 2024-01-18 kl. 14:31.
Citera
2024-01-18, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det är väl bra att polaren ska sätta n cash på ditt konto.Låt pengarna ligga kvar betala av din skuld så blir du fri fortare. Kanske inte så konstgt att du alltid ligger på marginalerna om du redan vill fuska nnan kronis börjar din utmätning. Mitt råd är trots allt att man bör växa till sig och vara en laglydig medborgare och betala det man är skyldig. Enkel matematik liksom.

De va nog de präktigaste jag hört nån gång. Wallenberg är förmodligen Sveriges med kriminella familj.

För övrigt är de lite mer komplicerat en så efter som en stor de av beloppet mer stor sannolikhet kommer regleras ner. De är inte så kul att bli skinnad på sina pengar och sedan behöva vänta 6 månader på att får tillbaka dom som du kanske förstår.
Citera
2024-01-18, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
De va nog de präktigaste jag hört nån gång. Wallenberg är förmodligen Sveriges med kriminella familj.

För övrigt är de lite mer komplicerat en så efter som en stor de av beloppet mer stor sannolikhet kommer regleras ner. De är inte så kul att bli skinnad på sina pengar och sedan behöva vänta 6 månader på att får tillbaka dom som du kanske förstår.

Varför skulle det regleras ner? Skulden är väl fastställd om den nått KfM. Eller hoppas du på skuldsanering, tänker fly landet eller något annat som gör att du inte kommer betala hela skulden oavsett?
Citera
2024-01-18, 14:43
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:

Handlade tråden om wallenberg? Ska man kanske dra in allt folk som sitter på KF enbart för att du inte vill betala din skuld om smyga?
Jag svarade ju å det du skrev och skiter egentligen i alla andra som är på KF. Har man fastnat i deras när får man gilla läget och bita i det sura. Thats it enkelt matematik.
Citera
2024-01-18, 15:18
Medlem
Egentligen är rätt konstigt att dom bara skulle ta ens pengar hur som helst utan att stämma av. Man kan ju ha andra fordringsägare på sej eller ha avbetalningar osv.
Citera
2024-01-18, 15:22
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Nu får du lunga ner dej. Jag avskyr beskäftiga mänskor som ska tvinga på andra sina uppfattningar.
Du får gärna avsky mig det kan jag liksom ta. Men att dra in Wallenberg när du har skuld på KF är ju lagom konstigt eller hur. Hoppas du blir skuldfri med din attityd och inte vill betala
Många har detta beteende när skatten kommer. man gör allt för att hitta en lucka för att få extra pengar kronis inte kan ta.
Bara betala grabben tugga taggtråd så blir det nog folk av dig med
Citera
2024-01-18, 15:58
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:

Du har helt fel.

KFM kan inte "frysa" pengar på ett konto, vad betyder ens det?

KFM skickar en förfrågan till samtliga banker verksamma i Sverige och sedan inkommer svar om konto finns och kontobehållning.

En utmätning görs sedan av överskjutande belopp utöver förbehållsbeloppet som samtliga gäldenärer alltid får behålla. Förbehållsbeloppet baseras på vad du har för hyra, VA-avgift, barn i hushållet, civilstatus, barnbidrag, hur många som bor på adressen och kostnader för vårdbesök och medicin för att nämna några faktorer.

KFM kan skicka ut en förfrågan gällande inkomster och utgifter till gäldenären för att beräkna detta, inkommer inget svar beräknas utmätningsbeloppet efter en schablonberäkning av förbehållsbeloppet.

KFM kan utmäta lön genom att meddela att arbetsgivaren ska betala in resterande lön utöver förbehållsbeloppet till KFM varje månad.

Det bästa TS kan göra är att svara på förfrågan för inkomster och utgifter för att få behålla mer än schablonen. KFM gör en ny inkomstundersökning varannat år, det är även då dom kollar hur mycket deg som finns på kontot. Om du vill vara helt säker på att undvika fogdens långa fingrar så skaffa Revolut.
Citera
2024-01-18, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Du har helt fel.

KFM kan inte "frysa" pengar på ett konto, vad betyder ens det?

KFM skickar en förfrågan till samtliga banker verksamma i Sverige och sedan inkommer svar om konto finns och kontobehållning.

En utmätning görs sedan av överskjutande belopp utöver förbehållsbeloppet som samtliga gäldenärer alltid får behålla. Förbehållsbeloppet baseras på vad du har för hyra, VA-avgift, barn i hushållet, civilstatus, barnbidrag, hur många som bor på adressen och kostnader för vårdbesök och medicin för att nämna några faktorer.

KFM kan skicka ut en förfrågan gällande inkomster och utgifter till gäldenären för att beräkna detta, inkommer inget svar beräknas utmätningsbeloppet efter en schablonberäkning av förbehållsbeloppet.

KFM kan utmäta lön genom att meddela att arbetsgivaren ska betala in resterande lön utöver förbehållsbeloppet till KFM varje månad.

Det bästa TS kan göra är att svara på förfrågan för inkomster och utgifter för att få behålla mer än schablonen. KFM gör en ny inkomstundersökning varannat år, det är även då dom kollar hur mycket deg som finns på kontot. Om du vill vara helt säker på att undvika fogdens långa fingrar så skaffa Revolut.

På vilket sätt har jag fel? Du skriver ju precis samma förklaring som jag har gjort.

Med "frysa", så är det så att om personen i fråga har 500 000 på banken, och det kommit in önskan om handräckning till KF för en skuld, så i samband med utmätningsförsöket, så kan KF "ta" det belopp som behövs för att betala del av eller hela skulden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in