29 843 besökare online
856 542 medlemmar • 45 801 728 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Kultur & Media > Kultur: allmänt
Svara på ämne
Ämnesverktyg
DarkNightOfOst
Medlem
DarkNightOfOsts avatar
Hej, är osäker vart jag ska posta men försöker här.
Jag har länge funderat på att snickra ihop min egen kista men jag har lite svårt för att få till det.
Är det någon som har lite tips och kanske ritningar?
Kistan ska se ut som en klassisk likkista, med sneda vinklar och så. inte helt fyrkantig som dom flesta kistor är idag.
Undrar även vad jag ska lacka den med, där är det tänkt att den ska vara jätteblank och svart.

Cyberax2k
Banned
ingen aning

men av ren nyfikenhet, varför denna sjuka tanke ?

Blot-Sven
Medlem
Blot-Svens avatar
Jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig med bygget - är född med tummen mitt i handen - men måste ändå fråga några saker:

1. "... snickra ihop min egen kista ..." - har du helt allvarligt planerat använda den i samband med din begravning, eller är det jag som missat något?

2. Har du tänkt ha den liggande i ditt mörka rum och bruka den dagligen som figuren i min avatar gjorde? Det vore lite smålustigt, måste jag säga!

3. Ska du smycka den invändigt med någon bordellröd stoppning?

Nisse
Banned
Nisses avatar
Haha...den var kul den tråden!!
Nån ritning känner jag inte till ,men varför inte kolla i några gamla Tintin böcker tex Faraos cigarrer där var det mycket likkistor ,så där kan du ju hämta idee´r hur den skall se ut ,måtten vet du ju själv

DarkNightOfOst
Medlem
DarkNightOfOsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig med bygget - är född med tummen mitt i handen - men måste ändå fråga några saker:

1. "... snickra ihop min egen kista ..." - har du helt allvarligt planerat använda den i samband med din begravning, eller är det jag som missat något?

2. Har du tänkt ha den liggande i ditt mörka rum och bruka den dagligen som figuren i min avatar gjorde? Det vore lite smålustigt, måste jag säga!

3. Ska du smycka den invändigt med någon bordellröd stoppning?
1 Ja, varför inte, om det går. Antar att det inte kommer att funka av någon byråkratisk andledning den dag jag kolar.

2 Tänkte använda den som barskåp under min aktiva period som levande.

3 Låter som en fin idé.
Varför är det så konstigt att vilja fixa till sin egen kista? Det är ju det ända jag kan fixa till min egen begravning. Ja och gravsten då, men det är ju typ snordyrt.

ÄlskaMig
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Kul ide måste jag säga! Så att jag slälv vill snickra men blir liiite jobbigt att släpa hem en kista till svea...

Hade du tänkt att botten skulle vara smalare än "locket" sas när du skriver sneda vinklar? det är väl bara att börja måtta och inhandla virke. skulle nog rekomendera att du gör en liten modell först some är skalaenlig så att du har utrymme för fel.

http://www.youtube.com/watch?v=qLgn6KPej54

DarkNightOfOst
Medlem
DarkNightOfOsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Kul ide måste jag säga! Så att jag slälv vill snickra men blir liiite jobbigt att släpa hem en kista till svea...

Hade du tänkt att botten skulle vara smalare än "locket" sas när du skriver sneda vinklar? det är väl bara att börja måtta och inhandla virke. skulle nog rekomendera att du gör en liten modell först some är skalaenlig så att du har utrymme för fel.
Vad skönt att någon förstår mig.
Med sneda vinklar menade jag att det från fot ändan blir bredare upp till "axelpartiet" för att sedan smalna av igen till toppen. Har leteat lite efter bilder men hittar ingen bra.
Får nog följa ditt råd och börja mixtra med modeller och mått.

ÄlskaMig
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkNightOfOst
Vad skönt att någon förstår mig.
Med sneda vinklar menade jag att det från fot ändan blir bredare upp till "axelpartiet" för att sedan smalna av igen till toppen. Har leteat lite efter bilder men hittar ingen bra.
Får nog följa ditt råd och börja mixtra med modeller och mått.
bah!
nu har du präntat ideer i skallen på mig och eftersom jag har allt för mkt fritid ska jag göra en minimodell av en kista jag har i skallen! kommer m posten!

http://www.youtube.com/watch?v=qLgn6KPej54

DarkNightOfOst
Medlem
DarkNightOfOsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
bah!
nu har du präntat ideer i skallen på mig och eftersom jag har allt för mkt fritid ska jag göra en minimodell av en kista jag har i skallen! kommer m posten!
Vi har med andra ord ett gemensamt projekt. Vi kanske ska starta föratag tillsammans, AB likkistan

irrbloss
Medlem
irrblosss avatar
Testa pianolack och att polera, fast en fin ekkista med lite lasyr är mycket finare. För övrigt finns det lite ritningar på nätet, t.ex. http://coffinplans.casadesade.com/ som man kan se finns det även en bok som beskriver likkistframställningens ädla konst.

DarkNightOfOst
Medlem
DarkNightOfOsts avatar
Perfekt! Tack så mycket.

Svara på ämne
Topp Dela »