2024-01-08, 18:48
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Finns det godtyckliga skäl att du flyttat så får du du igenom det skulle jag säga.

Jaa de bör väl vara så. Tack
Citera
2024-01-11, 06:53
Medlem
Hur fungerar det egentligen när man har pågående skuldsanering och skulle behöva köpa en bil? Hur mycket får en bil vara värd innan KFM hör av sig?

Om jag minns rätt så fick man ha en bil med ett maxvärde av 26.500kr när man hade löneutmätning för några år sedan?
Senast redigerad av JulBanditen 2024-01-11 kl. 07:14.
Citera
2024-01-11, 14:27
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Hur fungerar det egentligen när man har pågående skuldsanering och skulle behöva köpa en bil? Hur mycket får en bil vara värd innan KFM hör av sig?

Om jag minns rätt så fick man ha en bil med ett maxvärde av 26.500kr när man hade löneutmätning för några år sedan?

KFM kommer ej utmäta något under sanering. Finns det ingen nära släkting som kan stå på bilen?
Citera
2024-01-12, 01:17
Medlem
Citat:
KFM kommer ej utmäta något under sanering. Finns det ingen nära släkting som kan stå på bilen?

Nej egentligen inte. Men samtidigt har man hört att flera som blivit av med bilarna även om de stått på någon annan eftersom man själv använder dem. Fattar inte hur de blivit påkomna dock? Måste väl vara folk som rapporterar in det till KFM?

Men jag skulle alltså kunna skaffa mig en bil för omkring 30k utan att vara hispig över att KFM kommer höra av sig?
Citera
2024-01-12, 07:06
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Nej egentligen inte. Men samtidigt har man hört att flera som blivit av med bilarna även om de stått på någon annan eftersom man själv använder dem. Fattar inte hur de blivit påkomna dock? Måste väl vara folk som rapporterar in det till KFM?

Men jag skulle alltså kunna skaffa mig en bil för omkring 30k utan att vara hispig över att KFM kommer höra av sig?

KFM gör inga utmätningar eller undersökningar så ja det kan du. Du har ju en buffert i din skuldsanering så det är okej att spara pengar. Så länge du följer planen och inte tjänar mer än +5000:-/mån är det lungt
Citera
2024-01-14, 07:32
Medlem
Citat:
KFM gör inga utmätningar eller undersökningar så ja det kan du. Du har ju en buffert i din skuldsanering så det är okej att spara pengar. Så länge du följer planen och inte tjänar mer än +5000:-/mån är det lungt

Intressant, tack.
Senast redigerad av JulBanditen 2024-01-14 kl. 07:52.
Citera
2024-01-14, 21:16
Avslutad
Är kronofogden hjälpsamma?

Som rubriken lyder

Hur hjälpsamma är Kronofogdemyndigheten?
Mitt ex krävde mig på underhåll och ansökte via försäkringskassan bör jag var sjukskriven pga cancer. Jag fick en retroaktiv skuld på 10 000 kr, trotts att jag hade skickat över 2000 kr i månaden i ca ett halvår. Blev tvungen att skjuta upp betalning då jag inte hade betalningsmöjligheten. De kräver mig för två barn 3300:-. Jag har möjlighet till möjligen 2300 Max.

Jag har barnen boende hos mig deltid men blir ändå debiterad fullt.

Försäkringskassan ”hotar” med att skicka skulden till kronofogden och är inte speciellt samarbetsvilliga. De tar inte hänsyn till min sjukskrivning eller min livssituation. De går heller inte med på sänka ner underhållsstödet till 2300:- vilket jag bör ha möjlighet till och känns som en rimlig summa

Funderar på kontakta kronofogden i förebyggande syfte som kanske kan hjälpa mig få ner underhållsstödet? Men hamnat jag i deras register och blir det automatiskt utmätning osv med betalningsanmärkningar?
Rådfrågar er innan jag spontant skickar iväg ett mejl till kronofogden
Citera
2024-01-14, 21:26
Medlem
Jag vet inte men det låter ju långsökt att kronofogden skulle få ändra underhålls beloppet som försäkringskassan bestämt ska gälla
Citera
2024-01-14, 21:27
Avslutad
Vet inte mer än att de säkert är maximalt hjälpsamma i syfte att få in sina pengar på ett eller annat vis enligt vad lagar och regler föreskriver dem.
Citera
2024-01-14, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Jag vet inte men det låter ju långsökt att kronofogden skulle få ändra underhålls beloppet som försäkringskassan bestämt ska gälla

Ingen aning, med tanke på att de kompromisser med ekonomin och arbetar med andra myndigheter så kanske de har någon inverkan att kunna få ner underhållsstödet till 2500 iaf 🤷🏻‍♂️ Skrev till Skatteverket också men kronofogden vill jag gärna veta mer om innan jag spontant skickar mig in i deras djungel
Citera
2024-01-14, 21:33
Medlem
BekraftadNegers avatar
Det är jurister vi kommer i kontakt med. De skiter i om skulder 20 kr eller 2 000 000 kr. Rätt skall vara rätt i deras envisa värld. Vi lägger skattepengar på att jaga de som små men indrivningsbara skulder. Kronofigden vill helst undvika storföretag med köpta jurister, däremot en lite sorgsen skattebetalare är lätt jaktbyte. Nej, KF, Skattehoran osv vill oss inte väl.
Citera
2024-01-14, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NoFap
Vet inte mer än att de säkert är maximalt hjälpsamma i syfte att få in sina pengar på ett eller annat vis enligt vad lagar och regler föreskriver dem.

De är ju statens finans. Men hjälpsamma maximalt, kan de inte vara då att de reglerar ner underhållsstödet till ett belopp jag har möjlighet till utan att fö betalningsanmärkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in