2024-01-13, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Undrade också över detta. Det verkar stå på svenska Wikipedia men inte på den engelska. Kanske har någon svensk skribent blandat ihop den med Spitting Images parodi på Our House?
https://spittingimage.fandom.com/wiki/Our_House
Och SVT har faktagranskat med den iver och ackuratess de finner lämplig för ändamålet, d.v.s. så lite som möjligt när man ser chansen att markera mot "högern".

Citat:
Ursprungligen postat av LiquidLen
Aha, ja det står så på svenska Wikipedia! (Markerad ”källa behövs ”.) Och parodin finns! Så måste det vara, här har man rört ihop det.

Jag tror att du löste mysteriet, min herre!

Och i själva verket så handlar låten om en KD-idyll med mamma, pappa och många barn där pappa gör pappa-saker och mamma sköter om hemmet och ungarna trivs 👍😊

Pinsamt om deras enda källa var Wikipedia och den är felaktig. Det är alldeles för riskabelt att ha Wikipedia som enda källa eftersom det finns massvis med felaktig fakta där i artiklar pga att vilken mupp som helst med internet kan ändra i de flesta artiklarna där.
Citera
2024-01-13, 08:25
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
El Condor Pasa, men så blev det inte.

Tack och lov för det.
Citera
2024-01-13, 11:11
Medlem
Carl Serungs avatar
Visst var dom i La Paz förra säsongen?
Citera
2024-01-13, 11:47
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Visst var dom i La Paz förra säsongen?
2016 var visst förra gången de var i La Paz.
Citera
2024-01-13, 16:09
Medlem
Vad har Livia Millhagen med La Paz att göra?
Citera
2024-01-13, 16:45
Medlem
inmurads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppes
Vad har Livia Millhagen med La Paz att göra?

Bo-livia...
Citera
2024-01-13, 17:57
Medlem
Aha, tack
Citera
2024-01-13, 19:19
Medlem
ursprungsindians avatar
Noterar att vi fick musikfråga på temat hus när resmålet var La Paz.
Citera
2024-01-13, 19:52
Medlem
Zyxel04s avatar
Semifinalen är över och det blev ett väntat utfall.

De oslagbara Fritte och Marie vann tämligen enkelt mot Niklas och Lena.

Det var lite småjämnt i början... men efter att Niklas+Lena dragit bort sig på Varberg så var matchen över. Och det var det.

Finns inte så mycket att säga... mer än det som vi redan visste... Fritte och Marie är urstarka och det är Fritte som har lite extra edge, eller det verkar i alla fall så. En riktig vass spelare, vilket förvisso Marie också är.. men hon har inte samma spets.

Fritte och Marie har spelat totalt sju matcher (räknar också in den föregående säsongen) och alltså vunnit alla sju. Några vinster har varit med stor marginal och ibland har det varit jämnare. Bland vinsterna så finns två vinster med fyrapoängsmarginal och en vinst med tre poäng. Med lite mer oflax så hade deras "sju av sju" kunnat vara sämre... men aja...

Senast vann dom med elva poäng och det var inget snack om saken. En svaghet är kanske att dom fick relativt låga poäng på resorna, det var väl 6+6+4... det är inga supersiffror om man säger så. Men dom är fortfarande favoriter till att vinna hela skiten.

Niklas och Lena har varit medelmåttiga ända sedan de debuterade... det finns visst kunnande men den där toppen saknas. Tyvärr.Jag tycker inte heller dom är särskilt charmiga eller lättsamma.

I senaste matchen så nollade dom på Varberg... efter att ha sagt Vadstena. Ett svagt agerande från laget med tanke på att Niklas också var medveten om att deras Vadstena-gissning var på svaga grunder. Det krävs skicklighet för att kunna avgöra när man ska "dra"... och när man ska avstå.

Ja ja vet... de behövde poäng för att komma ikapp... det är en förmildrande omständighet. Man måste våga misslyckas för att lyckas.

En annan tabbe var att Lena missade frågan om solen fastän hon tydligen arbetar som vetenskapsjournalist och har någon typ av naturvetenskaplig utbildning. Men kul att de var en naturfråga och inte bara massa humaniora-flumm.

Det var jämnt på "närmast vinner"... 47 mot 43 km... Tycker denna del av programmet är lite tråkigt eftersom det är så pass lätt...
Citera
2024-01-13, 20:20
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyxel04
Det var jämnt på "närmast vinner"... 47 mot 43 km... Tycker denna del av programmet är lite tråkigt eftersom det är så pass lätt...
Jo för mångmiljonstaden Buenos Aires tycker jag t.o.m. att 4 km skillnad kunde räknas som oavgjort. Staden täcker ju upp en stor yta och det blir lite godtyckligt vad de har valt att räkna som ”mitten” av staden som man skall komma närmast. Jämför med t.ex. det betydligt mindre Stockholm. Vad är det man skall pricka för att få 0 km där. Är Sergels torg, mitten av gamla stan, tyngdpunkten för kommunen eller något annat?
Citera
2024-01-13, 21:21
Medlem
ercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Jo för mångmiljonstaden Buenos Aires tycker jag t.o.m. att 4 km skillnad kunde räknas som oavgjort. Staden täcker ju upp en stor yta och det blir lite godtyckligt vad de har valt att räkna som ”mitten” av staden som man skall komma närmast. Jämför med t.ex. det betydligt mindre Stockholm. Vad är det man skall pricka för att få 0 km där. Är Sergels torg, mitten av gamla stan, tyngdpunkten för kommunen eller något annat?

Som jag tolkade det var det Casa Rosada som var ground zero. Men eftersom man inte kan visa gator på kartan (tror jag) känns det som ett lotteri i vissa fall. Det hade varit roligt att se lagen placera ut Casa Rosada på en karta av Buenos Aires istället för att höfta sig fram.
Citera
2024-01-13, 21:37
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ercy
Som jag tolkade det var det Casa Rosada som var ground zero. Men eftersom man inte kan visa gator på kartan (tror jag) känns det som ett lotteri i vissa fall. Det hade varit roligt att se lagen placera ut Casa Rosada på en karta av Buenos Aires istället för att höfta sig fram.
Jo det har du rätt i att det var ett specifikt ställe i Buenos Aires som avsågs. Som du säger borde kartan då vara mer som Google Maps där man kan zooma i mer eller mindre godtyckligt långt än som den karta de nu har där de inte verkar kunna zooma in särskilt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in