2024-01-12, 08:22
Medlem
Antar att ingen läser artikeln... det handlar alltså inte om frukt till ett värde på 30 miljoner kronor per år. Till att börja med står det 20 miljoner kronor i besparingar i artikeln, och det handlar om totala besparingar genom att minska inköp som inte anses vara nödvändiga för vårdproduktionen - vad som ingår där framgår inte mer än exempel som frukt, fika, friskvårdstimme och "diverse köp från Clas Ohlsson". Men man väljer att fokusera på just fruktkorgar utan att ens skriva hur mycket av dessa 20 miljoner som man sparar in på frukten. Men det är knappast frukt för 20 miljoner per år...

Att skära ner på kringkostnader är väl självklart att föredra framför att behöva säga upp personal, det tror jag alla håller med om förutsatt att man tänker efter lite mer än att bara läsa en rubrik och reagera på det. I många fall är det dessutom det första man gör om man ska skära ner på kostnader i ett företag då det får omedelbar effekt utan att direkt påverka verksamheten kortsiktigt.

Alla som intervjuas i artikeln håller dessutom med om att det förvisso är lite trist, men att det är bättre än alternativen.
Citera
2024-01-12, 08:49
Medlem
Bra. Även om det handlar om en väldigt liten procent så är detta fruktkorgar inget annat än en förtäckt verksamhet för att slussa skattepengar till näringslivet. Du betalar en enorm premie för att få frukten levererad
Citera
2024-01-12, 08:54
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Att spara in på frukt och kaffe känns så himla dumsnålt. Det lär öka personalomsättningen vilket lär kosta avsevärt mycket mer i slutändan.
Frukt är inte särskilt nyttigt.
Citera
2024-01-12, 09:03
Medlem
Finns alldeles för mycket fruktkorgar i svang här i landet. Räcker med att gå förbi något
kontor, kan vara telefonarbetare eller liknande, så nog dräller det av fruktkorgar på
borden, bland alla bildskärmar. Bör kunna dras ned på ganska ordentligt utan någon
större skada.
Citera
2024-01-12, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backabort
Varför inte?
Det svarade jag på ovan.
Citera
2024-01-12, 09:09
Medlem
Chingchonglings avatar
I Jönköpings kommun fick man veta att kommunen vill spara 10 millioner i barn och omsorg, och att det det ska ta bort typ frukt och mjölk från barnen , där efter säger den socialdemokrat kommunalpolitiker , oh just det, i år har vi "bara " fika för 4 miljoner i stadshuset, alla vi tittade helt häpnad och det första jag tänkte vad fan ska jag gratulerar den idiot för att dom har fikat för 4 mille , när dom vill spara 10 mille på barn och omsorg och använder 4 mille för att fika alla dessa jävla kontorister, vi vanliga knäggare får ta med oss egen fika , medan dom jävlar äter mackor från stans bästa bageriet .
Citera
2024-01-12, 11:59
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Som rubriken lyder.

https://www.dn.se/sverige/frukt-dras-in-for-vardpersonal-i-stockholm-inte-ens-en-banan-ar-vi-varda/

Facket ställer sig bakom beslutet:

Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet styr tillsammans i minoritet i samarbete med Vänsterpartiet.

Det hörs inte mycket från partiledningen på Sveavägen. Det är ju inte "Högern" som styr i Region Stockholm.

Vad tycker ni?

Sjukt att dom ens hade frukt på jobbet.
Citera
2024-01-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Hade varit intressant att veta vad de betalar för varje sådan här fruktkorg, något säger mig att det vore mycket billigare om man bara lät en anställd gå ner till den lokala affären och plocka lite frukt istället.

Sedan brukar dessa gratis-grejer inte fungera på lågstatusjobb, folk plockar på sig så mycket de kan och tar hem istället. Ställer dom fram det på en måndag så är det tomt på tisdag morgon.

På mitt jobb står både frukt, kakor och godis framme. Även idag, fredag.

Mitt fetade.

Jag jobbade i staten för många år sedan när det började bli på modet med fruktkorgar. På vår avdelning fick vi en korg, som jag minns det, varje måndag. Dagen efter låg det möjligen kvar något grönt äpple och skramlade. De som inte lyckats få del av frukten klagade förstås. Det visade sig att några personer direkt vid leveransen var framme och försåg sig. De samlade ihop egna små fruktförråd på skrivborden. Efter ett tag var det så mycket grälande om frukten att det hela avslutades.
Och lika bra var det.
Citera
2024-01-12, 13:04
Medlem
bergsdals avatar
Fattiga tider vad ska man säga. Bättre än att folk förlorar jobbet
Citera
2024-01-12, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Kanske skillnad om man jobbar i trånga lokaler med ett fikarum och 30 anställda som man ser varje dag. Eller om man sitter i en buss eller lastbil.

Fascinerande hur gratis frukt kan irritera på FB. Forumet för människor som vet att prioritera livsfrågorna.

Jag vågar nog inte nämna de fördelar jag hade när jag jobbade på konsultfirmor i Stockholm. Men jag har ätit på samtliga lyxrestauranger i Stockholm och sett alla shower och musikaler 1989-99 på bästa plats och fått några dagar i ishotellet i Kiruna inklusive flyg och heldag med snöskoter och förare. Betalat av t.ex Landstinget som var kund. Men vi var ju män och det är kanske kvinnor som inte ska ha ens en banan gratis. PS. min firmabil var en ny BMW. Jag behövde inte ens bil.

Då är medveten om att 89-99 var en annan tid. 35 år sedan.
Ser inte ut så längre.
Citera
2024-01-12, 15:12
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Då är medveten om att 89-99 var en annan tid. 35 år sedan.
Ser inte ut så längre.
Låter synd om inte Stockholms-konsulterna längre får åka till Kiruna gratis, men det vet jag inget om jag lämnade branschen 2002. Eftersom jag fakturerade samma timpris redan 1990, 900 kr/h, som man gör nu, så kan jag gissa att konsult-benefits har dragits ner en hel del. Men visst har ni kvar gratis bananer och fika?
Citera
2024-01-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är relativt opraktiskt att försöka lösa det för yrkeschaufförer. Har själv jobbat som yrkeschaufför och såg inga problem med det då. På exakt samma sätt har jag inga problem med att det läggs stor vikt vid att man alltid är på jobbet en viss tid och det är ett jobb där det spelar roll.

Vissa yrkesgrupper har lagstöd för sina bekvämligheter, tex kommunal:

ska det finnas ett avskilt matutrymme på arbetsplatsen. I närheten av platsen där maten intas ska det finnas kylskåp, bord och sittplatser med ryggstöd.
Den som har med sig egen mat ska ha tillgång till både varm-och kallvatten, enligt arbetsmiljölagen. Du ska även kunna diska.
den som har med sig egen mat ska kunna värma den. Om det är med hjälp av en mikro eller något annat kan variera mellan olika arbetsplatser.

Prova att få dess krav för Transports medlemmar. Man äter i hytten.
Få gånger det går att parkera en bil med släp för att hitta någonstans att äta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in